۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
پول‌های آزادشده ایران به کجا می‌رود؟

بابک زنجانی سیف چه زمانی رونمایی می‌شود؟

اینکه دولت تدبیر و امید دلار ها را به چه حسابی و به چه نامی در خارج از کشور نگه داری می کند معمولا عنوان نمی‌شود لکن احتمال اینکه به دلیل تحریم‌های بانک مرکزی این دولت نیز همچون دولت دهم مجبور باشد برخی از وجوه را ...
کد خبر : ۲۲۳۰۷۸

گروه اقتصادی صراط - معاون ارزی بانک مرزی بر ضرورت وارد نشدن دلارهای نفتی به کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، مسولان دولت تدبیر و امید در حالی طی یکسال و نیم گذشته دائما بر پرونده بابک زنجانی و انتقال 22 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی به حساب های وی در خارج کشور اعتراض می کنند که خود دلار های نفتی آزاد شده در اثر مذاکرات ژنو را به داخل کشور منتقل نمی نمایند.

به دلیل وجود تحریمهای خاص در مورد بانک مرکزی و دشوار بودن خارج کردن دلار از کشور و گشایش ال-سی؛ دولتهای دهم و یازدهم همواره تمایل داشته اند که بخشی از وجوه به صورت دلار در خارج از کشور موجود باشد تا در صورت لزوم بتوانند از آن استفاده نمایند.

در این خصوص غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی تاکید کرده است "دلارهای نفتی زمانی بدرد می خورند که در خارج از کشور باشند."

گفتنی است پس از آزادسازی بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران در دی ماه این دلارها از کره جنوبی به حسابی در کشور عمان منتقل شد.

اینکه دولت تدبیر و امید دلار ها را به چه حسابی و به چه نامی در خارج از کشور نگه داری می کند معمولا عنوان نمی شود لکن احتمال اینکه به دلیل تحریمهای بانک مرکزی این دولت نیز همچون دولت دهم مجبور باشد برخی از وجوه را در قالب یک حساب شخصی در خارج از کشور نگهداری کند دور از ذهن نیست.

لازم به ذکر است این اقدام که از روی ناچاری برای دور زدن تحریمها در دولت دهم صورت گرفت؛ اقدام خطرسازی است که به شکل گیری پدیده بابک زنجانی منجر شد و هیچ بعد نیست از سلسله اقدامات بانک مرکزی تدبیر و امید نیز برای دور زدن تحریمها چنین مواردی سرزند.

به ویژه آنکه بنا بر اظهارات کامیاب، "بانک مرکزی سیف" نیز همچون "بانک مرکزی بهمنی" مایل به نگهداری دلارها در داخل کشور نیست.