۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸

پُز دیرهنگام کری پس از زمینگیر شدن داعش

وزیر خارجه آمریکا، مهار گروهک تروریستی داعش توسط مردم عراق و با کمک ایران را پای رژیم متبوع خود نوشت!
کد خبر : ۲۲۳۱۳۷
صراط:  جان‌کری ضمن سخنانی در داووس گفت نقطه شروع مبارزه با تروریست‌ها، از شکست دادن داعش شروع می‌شود. چرا؟ علت این است که داعش بیش از دیگر گروه‌ها مسلح است و آموزش‌های بهتری دیده و تامین مالی بهتری شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: چهار ماه پیش داعش در طرح‌ها و برنامه‌های خود بوق و کرنا می‌کرد که می‌خواهد بغداد را تصرف کند. از دیدگاه بسیاری از افراد این‌گونه به نظر می‌رسید که نمی‌توان جلوی آنها را گرفت. برخی گزارش‌های رسانه‌ای پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است عراق سقوط کند و می‌گفتند که داعش در شرف بازگرداندن کل خاورمیانه به قرون وسطی است. در ادامه با وجود این پیش‌بینی‌ها دو اتفاق افتاد. در عراق دولتی جدید تشکیل شد که قصد اجرای اصلاحات را دارد. عراقی‌ها خودشان دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند به سمت یک آینده حرکت کنند. آنها خودشان مصمم شدند تا اعتماد همه شهروندان‌شان را به دست آورند. شما سخنان حیدر‌العبادی نخست‌وزیر عراق را شنیدید. نکته دوم این است که همه ما در ائتلاف بین‌المللی با حضور شصت کشور ائتلاف ضدداعش را تشکیل دادیم تا داعش را مختل و تضعیف کنیم و در نهایت شکست دهیم. آمریکا در هر یک از دو تحول نقش عمیق و پیشتاز داشت. ما با دوستان عرب و هم‌پیمانان اروپایی و سایران از سراسر دنیا این اقدامات را انجام دادیم. ائتلاف ما از ماه سپتامبر به بعد، یک راهبرد جامع و بسیار خوب را دنبال کرد تا داعش را در چند جبهه تضعیف کند.

این اظهارات گزافه در حالی است که اولا اوباما در آغاز یاغی‌گری وحشیانه داعشی‌ها ( نیمه خردادماه امسال) به حمایت تلویحی از آنان پرداخت و مدعی شد داعش محصول سیاست‌های فرقه‌گرایانه سرکوبگرانه دولت عراق علیه سنی‌هاست! همان زمان دولت آمریکا در تلاش بود ائتلاف شیعیان متحد ایران پا نگیرد و جریان آمریکایی سر کار بیاید. ثانیا اگر چه جان‌کری درباره تامین مالی تروریست‌های داعش از افعال مجهول استفاده کرد، اما پیش از این جو ‌بایدن معاون اوباما اذعان کرد که داعش ساخته و پرداخته برخی متحدان آمریکا و از جمله عربستان و ترکیه است. بنابراین ارکان ائتلاف  مدعی مبارزه با داعش که کری پز آن را می‌دهد اتفاقا حامیان اصلی داعش بودند که از هیچ نوع کمک مالی، آموزشی، اطلاعاتی و نظامی نسبت به این گروهک دریغ نکردند.

نکته سوم و مهم این است که به اعتراف همه ناظران، این کمک‌های منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران و حضور میدانی سرلشکر سلیمانی بود که در کنار بسیج ملت و مجاهدان عراقی، ابهت پوشالی داعش را در هم کوبید حال آن که این ابهت قرار بود به کار باج‌گیری آمریکا از دولت عراق بیاید و عراق را به آغوش اشغالگران آمریکایی بازگرداند.

منبع: کیهان
برچسب ها: جان کری داعش صراط