۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲

صف آرایی 2 دیدگاه در همایش اصلاح طلبان

تقابل و صف آرایی دو دیدگاه در جبهه اصلاحات در اولین همایش اصلاح‌طلبان رونمایی شد.
کد خبر : ۲۲۳۱۶۱
صراط: تقابل و صف آرایی دو دیدگاه در جبهه اصلاحات در اولین همایش اصلاح‌طلبان رونمایی شد.

اصلاح طلبان افراطی در این همایش برای احیای لوایح دو قلو خیز بر داشتند.دکتر سید عبدالله متولیان کارشناس برجسته سیاسی با ارائه تحلیلی به بررسی ویژگی های مشترک لوایح دو قلو در سال 81 و 82 با همایش اصلاح طلبان در دی ماه 93 پرداخت. این تحلیل را در زیر با هم می خوانیم:

همایش اصلاح طلبان روز پنج‌شنبه 25 دی ماه 93 در سالن توحید تهران برگزار شد.همایشی که شاه بیت آن و ترجیع بند برخی از سخنرانان ، لغو نظارت استصوابی و رفع حصر از سران فتنه و برگزاری انتخابات آزاد  بود.

از آنجا که خواسته های برخی ازاصلاح طلبان در همایش ، در واقع مقدمات احیای همان لوایح دو قلوی آقای خاتمی در سالهای 81 و 82 بود ، ضرورت دیده شد ، با بازخوانی آن لوایح نسبت به افشای اهداف پشت پرده اصلاح طلبان افراطی اقدام شود.

قبل از بازخوانی فتنه لوایح  دوقلو ، ذکر چند نکته را ضروری می دانیم:
1 - به فرمایش حضرت امام خمینی سلام الله علیه ، اصل اختلاف نه تنها بد نیست بلکه منشأ خیرات هم می باشد  مشروط بر اینکه از روی هوای نفس نبوده و به اختلاف عقیده نینجامد.
2 - سلیقه های متکثر و مختلف در هر جامعه‌ای ، امری بدیهی بوده و احترام به سلائق مختلف مردم ، از ضروریات مردم سالاری دینی است.
3 - طبق قانون اساسی ، وجود احزاب برای پوشش دادن  سلائق مختلف مردم ، امری پسندیده و لازم است.
4 - اگر حاکمیت به سلائق مردم و ظرفیت سازی برای آن اقدام نکند ، به‌طور طبیعی این کار توسط دشمنان نظام با نیّات و اهداف خاص صورت گرفته و نسبت به ایجاد احزاب و جناح بندیهای وابسته به دشمن اقدام خواهندکرد.
5 - ما به هیچ وجه با وجود سلیقه اصلاح طلبی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشکلی نداریم ، بلکه آنچه که مورد انتقاد جدّی ماست ، تلاشی است که از سوی برخی از افراد و گروههای تندرو و رادیکال در اردوگاه اصلاحات برای عبور از مرزهای قانونی و حرکت در مسیر براندازی و هم آغوشی با دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران صورت می پذیرد.
و انتقاد جدّی دیگر ما به کل اردوگاه اصلاحات این است که:
-  چرا به صراحت نسبت به محکوم کردن براندازان و افراد و گروههای تندرو در بین اصلاح طلبان ، موضع‌گیری
نمی کنند .
-  چرا این افراد و گروهها ، که جرمشان مسلّم و اثبات شده است را از خود نمی رانند.
-  چرا افراد شاخص در اردوگاه اصلاحات در موضع‌گیری های خود از فتنه گران دفاع می کنند.
-  چرا گروههای تندرو را از اردوگاه اصلاح طلبی طرد
نمی کنند.
-  چرا با عبور از خطوط قرمز ، برای مردم و نظام هزینه‌های مادّی و معنوی ایجاد می کنند.
-  چرا به شکل رسمی از فتنه گران برائت نمی جویند.
-  و چرا ...
با بیان این  مقدمه ، به باز خوانی فتنه لوایح دو قلو می پردازیم.
الف : مروری بر فتنه لوایح دو قلو:
1 - آقای خاتمی در شهریورماه سال 81 در نشست مطبوعاتی خود در هفته‌ دولت ، از ارائه دو لایحه به مجلس تحت عنوان :
- لایحه اصلاح قانون انتخابات.
- و لایحه تبیین حدود وظایف و اختیارات رئیس جمهور
(که بعدها به لوایح دو قلو معروف شد) خبر داد. خبری که از همان ابتدا با جنجال رسانه ای و استقبال بسیار شدید عناصر تندروی اصلاح طلب روبه‌رو گردید.
2 - این دو لایحه که در حقیقت ، بر خلاف نص صریح قانون اساسی و تعرّض به حدود و اختیارات رهبری و شورای نگهبان بود ، به محض اعلام وصول در مجلس ، به فاصله بسیار کوتاه (کمتر از نیم ساعت ) در کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب رسیده و جهت بحث و بررسی به صحن علنی ارجاع گردید.
3 - از همان ابتدا ، افراطیون حزب دولت ساخته و تمامیت خواه و انحصار طلب مشارکت در مجلس ، که مقاومت قطعی شورای محترم نگهبان در مقابل این زیاده خواهی غیر قانونی را بدیهی و حتمی می دانستند ، ضمن تولید زمینه های واگرایی اجتماعی به فضا سازی گسترده رسانه ای پرداختند که ذیلا به برخی از آنها اشاره می شود:
- علی شکوری راد اعلام می کند: استعفای رئیس جمهور اولین واکنش وی به رد لوایح ( دو قلو) خواهد بود.
- عباس عبدی عضو شورای مرکزی حزب افراطی مشارکت رد لوایح (دو قلو) را موجب فروپاشی نظام دانسته و تصریح می کند :" بقای نظام در گرو تصویب و تایید این دو لایحه بوده و اگر شورای نگهبان هر برخوردی به‌جز تایید لوایح انجام دهد ، مسبب فرو پاشی نظام خواهد بود.
- رویداد ( پایگاه اطلاع‌رسانی مشارکت ) در مصاحبه با عبدالکریم سروش برای اولین بار بحث رفراندوم را مطرح می کند.
- محسن میردامادی به‌عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن استقبال از مواضع سروش اعلام می کند که طبق قانون می توان در مسائل مهم تقاضای همه پرسی و رفراندوم کرد!
- محمد رضا خاتمی به‌عنوان نایب رئیس مجلس تهدید می کند که در صورت ردّ لوایح توسط شورای نگهبان رفراندوم را به مجلس پیشنهاد خواهد کرد.
بر این نکته نیز تأکید می شود که تمامی این موضع‌گیری ها در شرایطی مطرح می شود که هنوز حتی لوایح مورد نظر در صحن مجلس ، مطرح هم نشده است.
4 - لوایح دو قلو روز 14 آبان در صحن علنی مطرح و کلیات آن روز 15 آبان به تصویب نمایندگان مجلس ششم می رسد.
5 - علی رغم مقاومت مثال زدنی اصولگرایان مجلس نظیر حاجی بابایی و سبحانی و... ( که در اقلیت بودند) بالاخره در تاریخ 9 اسفند 81 این دو لایحه ، با تأکید بر کاهش اختیارات شورای نگهبان و رهبری و افزایش اختیارات رئیس جمهور به تصویب نمایندگان مجلس ششم رسیده و به شورای محترم نگهبان ارجاع می گردد.
6 - شورای محترم نگهبان در اواخر فروردین 82 لایحه اصلاح قانون انتخابات را با 39 مورد مغایرت با قانون اساسی و 7 مورد مغایرت با شرع مقدس اسلام ، به مجلس عودت داده و همچنین لایحه افزایش اختیارات رئیس جمهور را نیز در تاریخ 19 اردیبهشت با 10 مورد مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس به مجلس شورای اسلامی عودت می دهد.
7 - مقاومت قانونی شورای نگهبان قانون اساسی در برابر
زیاده طلبان و قانون شکنان ، همان گونه که انتظار
می رفت ، با هجمه بسیار شدید ساختار شکنان و افراطیون و
تمامیت خواهان اصلاح طلب بویژه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب مواجه می گردد.
برخی از مواضع عناصر افراطی و رادیکال در این هجمه ناجوانمردانه و غیر قانونی از این قرار است:
- محمد رضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم: تنها راه خروج از این بحران !! رفراندوم است ... مجلس به هیچ وجه از حذف نظارت استصوابی کوتاه نمی آید .
- روزنامه یاس نو ( ارگان مطبوعاتی حزب مشارکت ) : ... مملکت دو راه بیشتر ندارد ، یا قبول حذف نظارت استصوابی و یا مقاومت در برابر مجلس و تن دادن به رفراندوم.
- تاجزاده معاون وزیر کشورو عضو شورای مرکزی حزب مشارکت و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب: ...در صورت عدم تصویب این لوایح ، بخشهایی از اصلاح طلبان به این نتیجه می رسند که با استعفای خود ... صدای اعتراض خود را بلند کنند ... حتی تصور می کنم که به سمتی پیش برویم که بخشی از اصلاح طلبان با ارائه پیشنهاد مشخص به تغییر بخشهایی از قانون اساسی تاکید کنند !!؟
قابل ذکر است که آقای تاجزاده در کنگره چهارم حزب مشارکت در سال 83 منظور خود را از "تغییر بخشهایی از قانون اساسی" به طور آشکار و علنی و شفاف بیان داشته و ضمن ارائه الگوی شورش مردمی جهت تغییر قانون اساسی و براندازی نظام  ، می گوید :
" تغییر قانون اساسی کشور از راههای قانونی نظیر رفراندوم،  با توجه به اینکه همه راههای قانونی ، به همان فرد و نهاد استبدادی !!؟ که ما قصد تغییر آن را داریم ختم می شود ، عملا غیر ممکن بوده و هیچ راهی جز توسل به زور و پیمودن راههای غیر قانونی وجود ندارد. وی ادامه می دهد: در زمان شاه هم که قانون اساسی ایران از قانون اساسی مترقی بلژیک!! اقتباس شده بود ، محدود کردن اختیارات شاه از طرق قانونی به‌دلیل مقاومت شاه غیر ممکن بود ، به همین دلیل مردم به خیابان‌ها ریخته و بساط سلطنت را جمع کردند!!!؟ اینک نیز باید با الگوگیری از انقلاب 57 نسبت به تغییر قانون اساسی و نظام سیاسی کشور به مدل جمهوری منهای ولایت فقیه اقدام شود".
تأسف بار اینجاست که سخنان ساختار شکنانه و مجرمانه تاج زاده به عنوان نتایج کنگره چهارم این حزب  به تصویب می رسد.
و تأسف بار تر اینکه همین حزب افراطی و ساختار شکن و
برانداز ، در پاییز سال 87 نیز در کنگره یازدهم حزب برنامه براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در سندی با عنوان " سند تأملات راهبردی حزب مشارکت" منتشر می کند.
همچنین نمایندگان مشارکتی  مجلس ششم ، در یک هماهنگی آشکار با طرح حاکمیت دوگانه و ضرورت تغییر قانون اساسی به‌منظور دموکراتیک کردن بخش های ( به زعم آنان) غیر دموکراتیک با هدف ایجاد زمینه و پذیرش اجتماعی رفراندوم با طراحان اصلی لوایح دو قلو همراهی و همکاری می کنند.
8 - حدود 130 تن از نمایندگان مجلس ششم که همگی از طیف افراطی و فتنه جوی مشارکت بودند ، طی نامه ای تهدید آمیز ( که به نامه جام زهر مشهور شد و با استقبال بسیار گسترده ضد انقلاب ، اپوزیسیون ، رسانه های بیگانه و معاند مواجه شد) خطاب به حضرت امام خامنه ای ، ضمن تأکید بر ضرورت پذیرش لوایح دو قلو از سوی معظم له
می نویسند: " امروز شورای نگهبان به‌عنوان بزرگترین مانع فراراه مجلس با توسل به تفسیرهایی عجیب و احتجاجاتی غریب ، متأسفانه موجبات وهن و بی اعتباری شرع و قانون اساسی را فراهم ساخته است ، مفسران قانون اساسی چنان بی پروا به تفسیر قانون اساسی می پردازند ( به‌عنوان نمونه اختیارات بی حد و حصر برای رهبری !!!) که گویی تمام شرع و قانون اساسی همین یک اصل است .... آنچه که ما
می فهمیم این است که مسئولان حاکمیت باید صادقانه از مردم در قبال همه‌ قصورها و سوء تدبیر ها پوزش بخواهند.... اگر جام زهری باید نوشید ، قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن،  استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد باید نوشیده شود!!؟ و بی تردید این برخورد خردمندانه و متواضعانه ، از سوی ملت با همان پاداشی مواجه می شود که امام عزیز راحل روبه‌رو شد.!!!؟؟
9 - در پی نامه جسارت آمیز و مجرمانه نمایندگان مجلس ، بیانیه مشترک تهدید آمیزی از سوی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین  انقلاب منتشر می شود که با استناد به نامه نمایندگان،
از رهبری می خواهند: " چنانچه نامه ملایم و محترمانه نمایندگان!!! که در آن همه شئون رسمی و متعارف لحاظ شده است!!! ، پسند خاطر  عده ای قرار نگیرد،  ای بسا باید روزی را دید که قلم های تیز تر برای نگارش عباراتی صریح تر و عاری از ملاحظات مرسوم و متعارف به گردش در آید ".
10 - با مقاومت شورای نگهبان و بن بست به‌وجود آمده ،
کمیته ای مرکب از نمایندگان دولت ، مجلس و شورای نگهبان مامور حل اختلافات موجود می شود. این کمیته پس از 3 ماه فعالیت ، بدون هیچ نتیجه‌ای به کار خود پایان داد.
و بالاخره آقای محسن میردامادی در تاریخ 15 شهریور 82 با بیان این مطلب که : " من معتقدم که لوایح ( دو قلو) ارزش قبلی خود را از دست داده است" پایان یک سال بحران آفرینی مصنوعی را به صورت رسمی اعلام می کند.
ب : مروری بر وقایع و مواضع شرکت کنندگان در همایش
اصلاح طلبان در سالن توحید ( پنج‌شنبه 25 دی ماه):
در این همایش که با حضور برخی از محکومان و فعالین فتنه و در غیاب افراد دعوت شده از جمله کثیری از اصلاح‌طلبان  برگزار شد ، اظهارات ساختار شکنانه ای در باره آزادی سران فتنه ، و حمله به شورای نگهبان مطرح شد و بعضی از سخنرانان این همایش با اشاره به انتخابات مجلس دهم خواستار تجدید نظر در شیوه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شدند.
اگر چه اکثریت جمعی که در این همایش حاضر شده بودند خواستار تساهل در اجرای برخی از اصول قانون اساسی و کتمان خواسته های اصلی خود در خصوص فتنه 88 و لغو نظارت استصوابی و رفع حصر از سران فتنه و...بودند ، لیکن برخی سخنرانان با پشت پا زدن به توافقات ، با صراحت یا به شکل تلویحی بر خواسته های غیر قانونی نظیر لغو نظارت استصوابی تاکید کردند.
- محسن رهامی : شورای نگهبان حق ندارد سلائق مردم را غربال کند.  اینکه مردم رای بدهند یا نه ، دیگر ربطی به شورای نگهبان ندارد. باید خاطر جمع شویم که انتخابات آتی سالم برگزار می شود. ما باید مطمئن شویم که انتخابات آتی هم مثل انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سالم برگزار می شود. نباید امید مردم را از صندوق رای نا امید کرد چراکه ممکن است بحران هایی همانند سوریه در کشور پیش بیاید!!.
- علی محمد غریبانی عضو شورای هماهنگی اصلاحات: حصر موسوی و کروبی و رهنورد را غیر قانونی می‌دانیم . رفع حصر یک مطالبه ملی است.
- رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی: ان شاءالله
بزودی و در همایش های آتی ، این 3 نفر و همه محبوسین حضور داشته باشند . از اقدامات شجاعانه مطهری تقدیر و قانون شکنی نمایندگان و نایب رئیس مجلس را محکوم می کنیم. از وزارت کشور و شورای نگهبان می خواهیم با بی طرفی ، زمینه برگزاری انتخابات رقابتی و بی حاشیه را فراهم کنند و به‌جای خط و نشان کشیدن و تهدید ، اعتماد مردم را جلب کنند.
وی در جهت حذف نظارت استصوابی و شفاف سازی انتخابات تلویحا از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست که تکلیف " نظارت استصوابی" را مشخص کند.
اظهارات و مواضع اصلاح طلبان حاضر در همایش به خوبی نشان می داد که این جریان سیاسی به هیچ وجه قصد تجدید نظر در مواضع و ترمیم اشتباهات گذشته خود را نداشته و مصرانه و مصمم تر از قبل به فکر برنامه ریزی برای فتنه های بعدی است ، که گویی این همایش با هدف عملیاتی کردن موضوعات مطرح شده در جلسه برگزار شده در منزل آقای م.خ در اسفند ماه سال 86  برگزار شده است.
یاد آوری می گرددکه در پی شکست سنگین اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم در سال 86 و بروز تنش سنگین در بین آنان ، نمایندگانی از گروههای 18 گانه اصلاح طلب ،  با هدف برون رفت از وضع پیش آمده و یافتن سر و رهبر برای اصلاحات در اسفند ماه سال 86 در منزل آقای م.خ تجمع کرده و به بحث و تبادل نظر می پردازند.
در این جلسه ضمن طرح موضوعات مختلف از موضع انتقاد به برنامه های عملیاتی آقای خاتمی در دو دوره ریاست جمهوری اش گفته می شود که اشکال آقای خاتمی این بود که تقریبا در اواخر دوره دوم ، لوایح دو قلو را ارائه و پیگیری کرد ...اما چنانچه مجددا زمینه حضور در عرصه قدرت فراهم شود ، از همان آغاز باید به صورت هجومی برنامه محدود سازی اختیارات رهبری و شورای نگهبان و لغو نظارت استصوابی را پیگیری کنیم!! .
به همین دلیل به نظر می رسد که بخشی از اصلاح طلبان با تکیه بر ظرفیتهای اصلاح طلبی موجود در دولت ، برنامه احیای آرام و بی سروصدای لوایح دو قلو را در دستور کار جدّی خود قرار داده اند.
آقای هاشمی رفسنجانی نیز در پیام خود به  این همایش،
به سیاق گذشته بحث جلوگیری از شبهه در انتخابات را مطرح کرده و می گوید : امیدواریم از لحاظ قانون در همه مراحل ثبت نام ، نظارت ، اجرا ،  و شمارش ، هیچ شبهه ای نداشته باشیم تا حماسه های سیاسی مردم ایران به خوبی شکل بگیرد.
قابل ذکر است که وی پیش از این نیز در سال 87 با مطرح کردن تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 88 بستر توجیه شکست اصلاح طلبان را از یکسال و نیم قبل فراهم کرده بود، وی  در سال 84 هم  که دولت خاتمی برگزار کننده انتخابات بود ، پیروزی رقیب خود را نپذیرفت و هیچ‌گاه به محمود احمدی نژاد تبریک نگفت!. آقای رفسنجانی در سال 76 نیز در خطبه نماز جمعه با پیش کشیدن بحث ضرورت برگزاری انتخابات سالم و تقلب نکردن و دو قطبی کردن جامعه یا بازی سرخابی ، زمینه حمایت از خاتمی را فراهم کرده بود.
( فائزه هاشمی نیز در 25 خرداد 88 در این مورد می گوید : از بس خاتمی بی عرضه بود، در انتخابات 84 اون همه تقلب شد و بابا نتوانست رای بیاورد ، خاتمی آخرش گفت انتخابات سالم بوده چون خودش برگزار کرده بود و به‌نام خودش نوشته می شد ، خاتمی به پدرم خیلی خیانت کرد.).
ج – دیدگاههای افراد سیاسی در مورد همایش
اصلاح طلبان
1 - پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی: همایش اصلاح طلبان ، رجعتی کور به دوران دوم خرداد بود.
2 - محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی: این همایش به خوبی نشان داد همچنان درب جبهه اصلاحات ، بر پاشنه فتنه می چرخد. ما انتظار داریم که اصلاح طلبان راه خود را از فتنه گران جدا کنند. اینکه در همایش اصلاح طلبان به جای پرداختن به مسائل و مشکلات کشور و معیشت مردم به مسائل دیگری پرداخته می شود ، جای سئوال است. بهتر است اصلاح طلبان از گذشته درس بگیرند و با مردم همراه شوند چرا که در غیر این صورت مردم به آنان اقبال نشان نخواهند داد.
3 – آیت الله ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری : خیلی خوب است که چنین مراسمی برگزار می شود و در پی این اتفاقات افراد و جریانات چهره واقعی خود را نشان می دهند. آنها می دانند که از این توطئه ها آبی گرم نمی شود اما برای اینکه اعلام کنند که ما هستیم این اقدامات را انجام می دهند ... این مواضع آنها در باره فتنه ، دستوری است و همان چیزی را می گویند که غربی ها و صهیونیستها نیز ادعا می کنند.
4 – احمد امیر آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی : اصلاح طلبان باید توجه داشته باشند که اگر می خواهند حیات سیاسی خود را بازیابی کنند باید از ساختارشکنی و فتنه گری دست بردارند ، چرا که مردم به آنها اجازه حضور و کسب قدرت نمی دهند.
جریان اصلاحات هیچ‌گاه به فکر حل مشکلات مردم نبوده و همان‌طور که خودشان هم تاکید دارند فقط دنبال سیاسی کاری هستند... آنها در این همایش سعی داشتند تا مردگان سیاسی را احیا کنند ...جریان همیشه به دنبال ایجاد ناآرامی بوده تا از این طریق فرصتی برای نفس کشیدن پیدا کنند.
5 – سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی : اصلاح طلبان در این همایش بر روی رفع حصر سران مانور دادند . برای تطهیر سران فتنه خطی دنبال می شود تا فضا را مهندسی کرده و از نظام امتیاز گیری گنند.هدف آنان ، ذهنیت سازی برای مردم و فشار بر شورای نگهبان جهت عبور از فیلتر نظام برای نمایندگی مجلس آینده است.
6 – کوچک زاده نماینده مجلس : آنها (اصلاح طلبان ) همه حوادث و سوابق خود را تحت شعارهای عوام فریبانه و آزادی بیان پنهان می کنند.
7 – آیت الله رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم : اصلاح طلبان هنوز منادی فتنه هستند . آنان حاضر نیستند خط خود را از جریان فتنه جدا کنند ، آنها اگر چه فتنه را با تعابیری محکوم کرده اند  اما از سران فتنه که نقش اصلی را در اوج گیری این جریان داشتند و باعث شدند دشمن از انتخابات ، سوء استفاده خاصی کند ، اعلام برائت نکرده اند ، از این روهنوز هم در خواب غفلت و کج اندیشی به سر می برند.
همایش اصلاح طلبان و حمایت آنان از فتنه نشان داد که نباید جریان فتنه و تبیین ابعاد و خیانت های فتنه گران را فراموش کرد ، چرا که برخی نه تنها می‌خواهند فتنه را فراموش کنیم بلکه در صدد تطهیر فتنه هستند.
8 – علی پهلوان دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش مسئله انتخابات مجلس بود و رفع مشکلات مردم به هیچ وجه مسئله اصلی اصلاح طلبان نیست . اصلاح طلبان در این همایش مباحثی را مطرح کردند که نشان داد نه تنها به قانون پایبند نیستند بلکه برنامه ای هم برای اداره کشور و رفع مشکلات مردم ندارند و فقط دنبال قدرت هستند.
عملکرد اصلاح طلبان و حضور برخی از عناصر فتنه در این همایش نشان می دهد آنها همچنان به نوعی منادی فتنه هستند و این همایش زمینه سازی برای فتنه های آینده است.
9 –  قاسم جعفری نماینده مجلس شورای اسلامی : کاملا روشن است مطرح کردن بحث رفع حصر در همایش اصلاح طلبان از مدتها قبل طراحی شده بود. پوشش ویژه خبری این همایش در بی بی سی و رسانه های دشمن و سایت جرس که وابستگی آن با جریان فتنه مشخص است بیانگر هماهنگی ویژه این گروه با شبکه های معاند و ضد انقلاب است.
10 –فاطمه آلیا نماینده مجلس شورای اسلامی:در همایش اصلاح طلبان کمترین اشاره ای به مسائل و مشکلات اصلی جامعه و مردم نشد و صرفا یک سری مباحث شعاری سیاسی ساختارشکنانه  مطرح شد که نشان می‌دهد اصلاح طلبان همچنان در شرایط عدم بلوغ سیاسی هستند و روند بریدگی و انقطاع آنان از جامعه و مردم ادامه دارد.
اصلاح طلبان امتحان خود را در گذشته پس داده اند ، آنها هیچ وقت دنبال مسائل مهمی از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی ، مذهبی مردم نبوده اند و همیشه به دنبال شعارهای ساختارشکنانه ای بودند تا از حمایت غربی ها بهره مند باشند.
د : جمع بندی و نتیجه گیری:
در این همایش که درغیاب اکثر افراد نشان دار اصلاح طلب و با حضور افراد رده دو و نسل دومی های اصلاح طلب برگزار شد شاهد تقابل چند نگاه و اندیشه سیاسی در برابر هم بودیم:
1 – دسته اول افراد شاخص و مطرح اصلاح طلب که عمدتا غایب بوده و ظاهرا به شکل عمدی از حضور در همایش
خود داری کرده بودند . با توجه به رویکرد کلی همایش که پرهیز از مواضع تند و رادیکال اعلام شده بود به نظر می رسد ریش سفیدان این اردوگاه که بعضا دارای مواضع روشن در حمایت از فتنه و فتنه گران هستند و خود را اصلاح طلب ناب دانسته و حتی برخی از اصلاح طلبان نظیر عارف ، فومنی ، کواکبیان ، خرازی و... را به عنوان اصلاح طلب بدلی معرفی و حتی آنان را آدمهای نظام می‌دانند ، در یک تعارض آشکار قرار گرفته و حضور و اعلام موضع رسمی در مورد فتنه را در شرایط کنونی و قبل از انتخابات به مصلحت ندیده و ترجیح داده اند تا با عدم حضور خود میدان را برای تعامل بیشتر با نظام آماده کنند.
این عده به‌جای حضور مستقیم ترجیح دادند تا با اعزام برخی اصلاح طلبان نظیر محسن رهامی و منتجب نیا و... اهداف خود را رهگیری کنند.
به هر حال حضور کم رنگ چهره های تندرو اصلاح طلب  را می توان یکی از نقاط قوت همایش دانست که نشان از تقویت دیدگاه اصلاح طلب خوب در تقابل با اصلاح طلب بد داشته است.
2 – دسته دوم ، دولتی های همسو با اردوگاه اصلاح طلبی که آنان نیز از شرکت در همایش خودداری کردند. در مورد علت عدم شرکت آنان نیز گمانه زنی های مختلفی مطرح است . با نگاه خوشبینانه به این موضوع باید گفت دولتی ها به دلیل پرهیز از شائبه و اتهام گرایشهای حزبی در برگزاری انتخابات سال آینده از شرکت در همایش امتناع ورزیده اند ، البته نباید از نظر دور داشت که هوشمندی دولتی ها در عدم شرکت در همایش عملا نقشه های لایه افراطی اصلاح طلبان در مصادره دولت به نفع اصلاح طلبان را کاملا خنثی کرده است و این موضوع نشان می دهد که دولت هیچ علاقه ای ندارد تا با این جریان سیاسی پیوند بخورد هر چند که اصلاح طلبان در این همایش روحانی و دولت را از خود می دانستند . واقعیت این است که عدم شرکت دولتی ها در همایش موجب حفظ آبرو و مرزبندی با اصلاح طلبان گردید.
اصلاح طلبان که در چندین دوره متوالی انتخابات نظیر شورای شهر دوره دوم و سوم و مجلس  شورای اسلامی دوره های هفتم و هشتم و نهم و ریاست جمهوری دوره های نهم و دهم با عدم اقبال مردم مواجه شده و طعم تلخ شکست سنگین را چشیده بودند و با بروز وقایع پس از انتخابات سال 88 ، دچار ریزش بسیار شدید پایگاه اجتماعی شدند ، در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ، با کنار گذاشتن تنها نامزد خود یعنی آقای محمد رضا عارف ، هوشمندانه و با هدف بازگشت به صحنه قدرت با حمایت از آقای روحانی تلاش کردند تا با پیروزی وی به عرصه قدرت باز گردند ولی مقاومت دولت روحانی بر اعتدال وعدم قبول برچسب اصلاح طلبی و ممانعت مجلس اصولگرا از تصرف پستهای سیاسی نظام توسط حامیان فتنه عملا نقشه های آنان را در بازگشت به قدرت با مشکل مواجه ساخته است فلذا تلاش کردند با دعوت از دولتی ها ، در افکار عمومی دولت را اصلاح طلب معرفی کنند که با عدم شرکت دولتی ها موفق به پیشبرد این سناریو نشدند.
3 - دسته سوم ، برگزارکنندگان اصلی همایش بودند که به تعامل با نظام و پرهیز از مواضع ضد امنیتی و ساختار شکنانه اعتقاد و باور داشته و در برگزاری همایش نیز از سخنرانان این موضوع را خواسته بودند  .
این عده با عدم دعوت از افراد تندرو و تاکید بر مواضع ملایم از سوی شرکت کنندگان و مواضع جانبی در حاشیه همایش به شدت تلاش بودند تا ضمن تعیین مرزبندی مشخص با افراطیون و پاک کردن تصویر و سایه اپوزیسیون بر اصلاحات، چهره ای درون نظام از خود به نمایش بگذارند. این گروه را عمدتا چهره های جدید و به اصطلاح نسل دوم تشکیل
می دادند که به اصلاح طلب خوب در مقابل اصلاح طلبان بد مشهور شده اند . شاید منطقی تر این باشد که این گروه را اصلاح طلبان درون نظام و در مقابل اصلاح طلبان اپوزیسیون بنامیم چرا که تمامی رفتار و مواضع اصلاح طلبان افراطی،  هم آوایی کامل با مواضع معاند دشمنان بیرونی و عناصر وابسته به آنان در خارج داشته و طی سالیان گذشته همواره در مسیر براندازی نظام قدم برداشته اند.
4 –و بالاخره دسته چهارم کسانی بودند که موفق به شرکت در همایش و بعضا سخنرانی شدند لیکن بر خلاف مشی اعلام شده توسط برگزارکنندگان همایش ، دارای مواضع تند و رادیکال بوده و سعی داشتند پروژه لوایح دوقلو را در پناه همایش مذکور پیگیری کنند.
به نظر می رسد این گروه در هماهنگی کامل با حامیان فتنه و اصلاح طلبان تندرو و با هدف جلوگیری از ارائه تصویر انشقاق در بدنه اصلاح طلبی و همچنین پیشگیری از موفقیت
اصلاح طلبان خوب که منجر به پاک سازی کامل افراطیون خواهد شد ، در همایش شرکت کرده بودند . به این ترتیب تشدید اختلافات اصلاح طلبان خوب و معتدل با اصلاح طلبان حامی و موثر در فتنه های گذشته که عامل تمامی شکست های اردوگاه اصلاحات و تنفر عمومی از آنان
بوده اند ، دور از انتظار نیست و این امیدواری وجود دارد که نسل جدید اصلاحات با واقع بینی و درک شرایط درون نظام و فاصله گرفتن از اپوزیسیون و براندازان بیرونی ، در چارچوب نظام و قانون اساسی و حول محور ولایت فقیه ، به تثبیت جایگاه صحیح اصلاح طلبی پرداخته و مرگ اصلاح طلبی افراطی و تندرو و مخالف ارزشهای حیاتی نظام و همرا با دشمنان و اپوزیسیون را به مردم نوید دهند ان شاءالله.
نتیجه اینکه:
این همایش به خوبی نشان داد که در اردوگاه اصلاحات حداقل و به‌طور مشخص 2 دیدگاه در تقابل یکدیگر صف آرایی کرده و علی رغم متحد نشان دادن جبهه اصلاحات،  بین این دو دیدگاه اختلافات ریشه ای و اساسی در حال شکل گرفتن است:
از یک سو نسلی جدید از اصلاح طلبان هستند که به نظام و اصول بنیادین آن و ولایت فقیه باور و اعتقاد داشته و تلاش می‌کنند از افراطی گری و حرکتهای فتنه گونه و قرار گرفتن در مقابل نظام پرهیز کنند و به هیچ وجه طرفدار فتنه نبوده و از آن بیزاری می جویند و به نظر می رسد اگر ملاحظات پدرخوانده ها و ریش سفیدها و قدمای اصلاح طلب نباشد این عده ، صراحتا نسبت به محکوم کردن علنی فتنه گران و اعلام بیزاری از آنان اقدام خواهند کرد . پیش بینی می شود دیر یا زود شاهد انقلابی در این اردوگاه باشیم که طی آن تفکر اعتدالی و تعاملی در اردوگاه اصلاحات بر تفکر اپوزیسیونی تندرو غلبه پیدا کند.
اگرچه در این همایش هیچ اعلام برائتی توسط شرکت کنندگان نسبت به فتنه سال 88 نشد و حتی در ارتباط با پیگیری پروژه رفع حصر سران فتنه نیز مسائلی تمجیدگونه مطرح شد که نشان داد این جریان کماکان خط فتنه را موردتایید قرار می دهد لیکن شواهد و قرائن نشان می داد که نسل جدید اصلاحات چندان بی میل به اعلام برائت از فتنه 88 نباشد.
در مقابل اصلاح طلبان سنتی هستند که خود را اصلاح طلب ناب !! نامیده و بر این باورند که اصلاح طلب کسی است که جسارت ایستادن تمام قد در مقابل نظام را داشته باشد ، همان گونه که محمدرضا خاتمی در مصاحبه با هفته نامه ندا می گوید "مثل کوه ایستاده ایم ". این عده از اصلاح طلبان که تعریفی رادیکال از اصلاح طلبی ارائه کرده و اصلاحات را معادل اپوزیسیون می دانند ، علاوه برمشی افراطی گری ، به‌شدت تمامیت خواه بوده و هیچ حقی برای دیگر احزاب و جناحها قائل نیستند و در انتخابات مجلس آینده به دنبال تصاحب 290 کرسی مجلس ، نه برای خدمت و رفع مشکلات مردم ، بلکه به قصد پیگیری طرح های براندازانه خود هستند.
تجربه دوره اصلاحات در سالهای 76 تا 84 به خوبی گویای این مدعاست که در شرایطی که تمامی عرصه های حاکمیت ( شوراهای شهر و روستا ، مجلس شورای اسلامی ، ریاست جمهوری و... ) کاملا در اختیار مطلق اصلاح طلبان بود ، به جای استفاده از فرصت برای خدمت به مردم و حل مشکلات جامعه،  به منازعات درونی در شورای شهر و مجلس پرداخته و برای براندازی نظام به برنامه ریزی و توطئه مشغول شدند. در کنار ده ها توطئه کلان نظیر فتنه 18 تیر 78 ، فتنه قتلهای زنجیره ای و... یکی مهمترین توطئه های این جماعت افراطی،  پروژه لوایح دو قلو بود که قبلا توضیح داده شد.
با وجود آنکه امید می رفت که تندروهای اصلاح طلب از گذشته سیاه و پر فتنه و نکبت بار خود نا امید شده و با رفتارهای اصلاحی زمینه بازگشت خودشان را به عرصه های انتخاباتی فراهم کنند ، اما متاسفانه این همایش نشان داد که آنها هنوز در حال و هوای دوم خرداد به سر می برند. نگرانی برخی از اصلاح طلبان معتدل این است که جریانات افراطی  تندرو در بین اصلاح طلبان قطار اصلاحات را به سمت واگرایی کامل سوق داده و این جریان فکری ، مانند خوارج کاملا مقابل نظام سنگر بندی کنند . فلذا قویا امیدواریم که اصلاح طلبان واقعی که سلیقه بخشی از نظام را نمایندگی می کنند نیروهای افراطی را از خود دورکرده و از پتانسیل موجود در این جریان سیاسی در جهت خدمت بیشتر به مردم بهره گیرند.
 
افراطیون حامی فتنه در اردوگاه اصلاحات هرگز حاضر نیستند خط خود را از جریان فتنه جدا کنند و به جای اینکه به ظرفیتهای اصلاح طلبی موجود در دولت به چشم فرصتی برای بازگشت به نظام و ترمیم اشتباهات فاحش گذشته نگاه کرده و خط خود را از فتنه گران و هم آغوشی با اپوزیسیون خارج نشین و براندازان جدا کنند ، متاسفانه با بی تدبیری تمام کمافی السابق در شیپور حمایت از فتنه گران دمیده و برای رسیدن به قدرت و پیگیری طرحهای براندازانه و لوایح دوقلو نقشه می کشند. بی تردید جریان تندرو ، افراطی ، تمامیت خواه و برانداز موجود  در راس اصلاحات ، به هیچ عنوان به دولت آقای روحانی اعتقادی نداشته و صراحتا از این دولت به عنوان رحم  اجاره ای نام برده و به محض ورود به عرصه ی دولت روحانی را به عنوان اولین قربانی خود به مسلخ خواهد برد.
منبع: تسنیم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز