۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱

در اعتراضات ضدحکومتی مصر چه گذشت؟

سراسر مصر دیروز شاهد تظاهرات ضد حکومتی گسترده معترضان و هواداران اخوان المسلمین بود که با سرکوب شدید دستگاه امنیتی این کشور و کشته شدن دستکم هجده و زخمی شدن پنجاه تن و بازداشت بیش از یکصد تن همراه بود.
کد خبر : ۲۲۳۲۱۴
صراط: سراسر مصر دیروز شاهد تظاهرات ضد حکومتی گسترده معترضان و هواداران اخوان المسلمین بود که با سرکوب شدید دستگاه امنیتی این کشور و کشته شدن دستکم هجده و زخمی شدن پنجاه تن و بازداشت بیش از یکصد تن همراه بود.

استان‌های مختلف مصر شب گذشته شاهد تظاهرات اعتراضی به مناسبت چهارمین سالروز انقلاب 25 ژانویه این کشور بود که به سرنگونی رژیم حسنی مبارک منجر شد.
 
این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین آمار بیش از هجده تن در این اعتراضات خیابانی کشته و نزدیک به پنجاه تن دیگر زخمی شدند.
 
پنج نیروی پلیس نیز در این درگیری‌ها که شدیدترین آن در منطقه «المطریه» قاهره جریان داشت کشته و شمار دیگری هم زخمی شدند.
 
منطقه المطریه قاهره شب گذشته شاهد تحصن جدید هواداران اخوان المسلمین بود که با یورش نیروهای پلیس به تحصن کنندگان جمعیت متفرق شده و امکان ادامه تحصن تا صبح امروز میسر نشد.
 
نیروهای امنیتی مصر در میان درگیری‌های شدید المطریه اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند که به کشته شدن یک کودک و به کما رفتن مادر این کودک منجر شد که همراه یکدیگر در حال عبور از خیابان الحریه در این منطقه بودند.
بیش از سیزده تن از شهروندان مصری شب گذشته تنها در همین منطقه المطریه جان خود را از دست دادند که یکی از آنها کودک بوده است.
 
نیروهای امنیتی «اسکندریه» نیز دیروز نود معترض را در جریان متفرق کردن شماری از راهپیمایی های سالروز انقلاب 25 ژانویه در مناطق مختلف این استان بازداشت کردند.
یک منبع امنیتی گفته است که نیروهای امنیتی راهپیمایی های هواداران جماعت اخوان المسلمین را به خاطر زیر پا گذاشتن قانون تظاهرات در مناطق مختلف شهر اسکندریه متفرق کردند
 
این منبع امنیتی گفت: نیروهای امنیتی از معترضان بازداشتی چند قبضه تفنگ و اعلامیه‌های تحریک آمیز علیه ارتش و پلیس کشف و ضبط کردند.
 
منطقه «العواید» در شرق اسکندریه روز گذشته شاهد درگیری‌های شدیدی بود که به کشته شدن یک تن منجر شد.
 
در استان «سوهاج» نیز معترضان با برپایی تظاهرات شبانه در سالروز انقلاب 25 ژانویه علیه حکومت عبدالفتاح السیسی،رئیس جمهور این کشور شعار سر دادند.
 
شرکت کنندگان خواستار کامل شدن اهداف انقلاب شده و بر روی پلاکاردهایی که در دست داشتند تعرض نیروهای امنیتی به شهروندان معترض را محکوم و تاکید کردند آنچه که روی می‌دهد موج انقلاب جدیدی است و آنها می‌خواهند به هر قیمتی اهداف انقلاب را محقق کنند.
 
نیروهای امنیتی سوهاج و به خصوص نیروهای واکنش سریع با خودروهای زرهی با مستقر شدن در میادین و خیابان های اصلی و بخصوص مقابل نهادهای پلیس و موسسات دولتی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و جایگاههای سوخت گیری مانع از برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی شدند.
 
سرویس امنیتی در شهر اسماعیلیه مصر نیز شب گذشته شش تن از معترضان را در پی متفرق کردن یک راهپیمایی در منطقه حی السلام این شهر بازداشت کردند.
 
مخالفان مصری در این شهر پس از اقامه نماز عشاء در مسجد نور السلام منطقه الحکر با راهپیمایی از مقابل مسجد تا چند خیابان این منطقه شعارهایی در محکومیت اقدام وزارت کشور در سرکوب معترضان و بازداشت آنها سر دادند.
 
در استان «دمیاط» مصر نیز معترضان با برپایی رو راهپیمایی شبانه خواستار آزادی جوانان مصری بازداشتی شدند.
 
راهپیمایی نخست دمیاط از مقابل مسجد الفتح در الخیاطه تا نزدیکی روستای الجواهره برگزار شد که شرکت کنندگان در آن شعارهایی علیه ارتش و وزارت کشور مصر سر می‌دادند.
 
شرکت کنندگان در این راهپیمایی تصاویری از «محمد مرسی»، رئیس جمهور مخلوع مصر و پرچم این کشور یا علامت میدان «رابعه العدویه» را با خود حمل می کردند.
 
راهپیمایی دوم نیز در روستای تل الکاشف در مرکز الزرقا برگزار شد که در آن مردم خواستار سرنگونی نظام و آزادی بازداشتی‌ها شدند.
 
روستای الخطاطبه از توابع شهر «السادات» مصر نیز شب گذشته شاهد درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان بود و در جریان آن نیروهای پلیس با گاز اشک آور به سوی مردمی که علیه نظام السیسی شعار می دادند شلیک کرد.
 
روستای التوفیقیه از توابع مرکز «سمالوط» در شمال استان «المنیا» مصر نیز شاهد تظاهرات اعتراضی بود که در آن معترضان مسیر قاهره-اسوان را به آتش کشیدن لاستیک‌های خودرو مسدود کرده و علیه ارتش و پلیس شعار سر دادند که در نهایت نیروهای امنیتی با یورش به معترضان مسیر را بازکردند.
 
نیروهای امنیتی مصر دیروز با کشیدن حصار امنیتی در اطراف میدان التحریر قاهره مانع رسیدن معترضان و تجمع آنها در این میدان که نماد انقلاب 25 ژانویه است شدند.
 
روز یکشنبه حرکت قطارهای استان‌های متعددی از مصر به سوی قاهره از بیم تشدید اعتراضات متوقف شده بود.
منبع: فارس
برچسب ها: مصر اعتراضات