۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

اخراج 43 افسر اطلاعاتی اسرائیل

ارتش رژیم صهیونیستی، 43 مامور اطلاعاتی را که از جاسوسی در سرزمین‌های فلسطینی خودداری کرده‌اند، اخراج کرد.
کد خبر : ۲۲۳۳۸۰
صراط: ارتش رژیم صهیونیستی، 43 مامور اطلاعاتی را که از جاسوسی در سرزمین‌های فلسطینی خودداری کرده‌اند، اخراج کرد.

یگان نظارت ارتش رژیم صهیونیستی تعدادی از نظامیان زبده خود را به دلیل خودداری از جاسوسی از فلسطینی‌هایی که در کرانه باختری زندگی می‌کنند، اخراج کرد.
 
رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد، فرمانده یگان 8200، 43 سرباز ذخیره‌ای را که سپتامبر گذشته به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نامه نوشته و اعلام کرده بودند دیگر نمی‌توانند در این یگان فعالیت کنند و به جاسوسی از فلسطینی‌ها بپردازند، اخراج کرد.
 
بر اساس این گزارش، این نامه که چند هفته بعد از پایان جنگ 50 روزه غزه نوشته شده بود، توهینی بی‌سابقه به سیاست‌های امنیتی نتانیاهو به شمار می‌آمد اما ارتش اسرائیل آن را نمایش خطرناک گروهی کوچک خواند.
 
43 نفر از نیروهای یگان شنود ارتش اسرائیل سپتامبر 2014، در نامه‌ای که در رسانه‌های این کشور منتشر شد، نوشتند دیگر حاضر به گردآوری اطلاعات درباره فلسطینی‌های عادی و بی‌گناهی که هیچ ارتباطی با تروریسم و خشونت ندارند، یا حاضر به مشارکت در عملیات علیه آنها نخواهند بود چرا که این رویه به «ادامه اشغالگری غیرقانونی بر اراضی فلسطینی و تعمیق نفرت و طولانی شدن نزاع اسرائیلی- فلسطینی» انجامیده است.
 
بخش شنود اسرائیل که در اصطلاح «یگان 8200» نام دارد، یکی از مهم‌ترین ابزارهای کمک به فعالیت‌های دیگر نهادهای مهم اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل مانند موساد، شباک و ارتش، تلقی می‌شود.
 
بخش بزرگی از «یگان 8200» را سربازان و نیروهایی تشکیل می‌دهند که با گذراندن دوره‌های فشرده زبان عربی، بر این زبان تسلط کامل می‌یابند و در طول سال‌ها، هر تحرک فلسطینی‌ها در منطقه یا جهان را زیر نظر می‌گیرند.
 
رسانه‌های اسرائیل «یگان 8200» را بزرگ‌ترین یگان در مجموعه تشکیلات ارتش و نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی معرفی می‌کنند؛ نیروهای آن در پشت پرده می‌مانند و رسانه‌های این کشور تنها با حرف اول نام کوچک برخی از افسران این واحد، تا حال تنها مصاحبه‌هایی از آنها را منتشر کرده‌اند که معمولاً برای القای فعالیت‌های «قهرمانانه» این واحد بوده است.
 
فعالیت‌های «ناخوشایند» یگان 8200
 
اما به نوشته وب‌سایت روزنامه یدیعوت آحارونوت، «در گامی کاملا بی سابقه»، 43 نفر از نیروهای این یگان در نامه‌ای سرگشاده، بخشی از فعالیت‌های «ناخوشایند» آن را افشا کردند.
 
آنها در نامه خود که شهریور ماه منتشر شد، نوشتند «این برداشت که فعالیت اطلاعاتی، درگیری اخلاقی برای این نیروها ایجاد نمی‌کند و این‌که آنها در راه محدود کردن خشونت و جلوگیری از آسیب رسیدن به بی‌گناهان اقدام می‌کنند، در خصوص ماموریت‌های محوله به ما در ارتباط با فلسطینی‌ها درست نیست».
 
امضاءکنندگان نامه نوشته‌اند «در طول خدمت نظامی خود پی برده‌ایم که فعالیت اطلاعاتی بخشی جدایی‌ناپذیر از تسلط نظامی بر سرزمین‌های فلسطینی است؛ عامه فلسطینی‌ها که زیر حکومت نظامی ما قرار دارند، مورد تعقیب دائم نیروهای اطلاعاتی اسرائیل قرار می‌گیرند و برخلاف مردم اسرائیل یا سایر کشورهای دیگر، هیچ کنترلی بر نحوه گردآوری اطلاعات در باره فلسطینی‌ها صورت نمی‌گیرد؛ چه آنها با خشونت در ارتباط باشند و چه نه».
 
این نیروها در نامه خود افزوده‌اند «اطلاعاتی که درباره زندگی فلسطینی‌ها گردآوری می‌شود، برای پیگرد سیاسی و تلاش در راستای جلب خبرچین از میان آنها به کار می‌رود».
 
در این رابطه شماری از این نیروها در مصاحبه‌هایی گفتند، برای نمونه، فلسطینی‌ها با گرایش‌های جنسی خاص یا کسانی که خود و بستگانشان به درمان پزشکی در اسرائیل نیاز دارند، برای گرفتن مجوز ورود به اسرائیل به خبرچینی علیه فلسطینی‌های دیگر تشویق می‌شوند و باید هر اطلاعاتی که درباره زندگی بستگان خود دارند، چه با فعالیت در تشکل‌های فلسطینی ارتباط داشته باشند و چه نه، در اختیار اسرائیل بگذارند.
 
امضاء کنندگان نامه تاکید کرده‌اند که «تعرض بی حد و مرز به زندگی فلسطینیان، امکان زندگی عادی را از آنها سلب می‌کند و بر آتش خشونت و نفرت از اسرائیل روغن می‌ریزد و بدین ترتیب، این نزاع دیرینه به پایان نمی‌رسد».
 
این نیروهای ذخیره معترض در نامه خود از سایر سربازان و افسران یگان شنود، «چه کسانی که در حال حاضر در این یگان هستند و چه کسانی که بعدها به این یگان می‌پیوندند»، خواسته‌اند «ندای وجدان خود را علیه این مظالم بلند کنند تا این ستیزه پایان یابد زیرا آینده اسرائیل در گرو خاتمه این نزاع است».
 
امضاء کنندگان نامه تاکید کرده‌اند که مخالفت آنها «تنها با گردآوری نحوه اطلاعات در باره فلسطینی‌هاست» و حاضر به ادامه کار خود در سایر عرصه‌ها هستند.
 
در آن زمان شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با شماری از امضاء کنندگان نامه گفت‌وگو کرد اما چهره آنها پوشانده شده بود. یکی از این نیروها گفت، می‌داند اگر هویتش برملا شود، جامعه اسرائیل او را «خیانتکار» تلقی کرده و طرد خواهد کرد.
 
یکی دیگر از معترضان در این مصاحبه یادآور شد که ارتش اسرائیل در دوران انتفاضه در پی اقدامات تروریستی می‌خواست به هر نحو انتقام بگیرد اما در سال 2003، پس از یک اقدام مرگبار در یکی از شهرهای اسرائیل که کشته‌های زیادی گرفته بود، زمانی که جنگنده‌ها به هوا برخاستند تا مرکز فرهنگی جنبش فتح در کرانه باختری را بمباران کنند، افسر یگان اطلاعاتی از دادن مجوز خودداری کرد و بدین ترتیب، عملکرد او، به یکی از موارد مشهور اعتراضی در «یگان 8200» در خودداری از همکاری در کشتن بی‌گناهان فلسطینی مبدل شد.
 
شبکه 10 تلویزیون اسرائیل در این گزارش تاکید کرد که امضاء کنندگان این نامه از این یگان اخراج می‌شوند زیرا مسئولان آن «نمی‌خواهند با نیروهای مشکل‌زا» سر و کار داشته باشند.
 
ارتش اسرائیل در واکنش خود به نامه معترضان، در بیانیه‌ای نوشته است که «نیروهای زبده و دست‌چین شده، که نظیر آنها در جهان وجود ندارد، در طول دوره‌هایی که می‌گذرانند، به خوبی آموزش می‌بینند که در فعالیت اطلاعاتی‌شان، حقوق انسانی افراد زیر نظر را رعایت کنند».
 
ارتش اسرائیل گفته است که «مراجعه امضاء کنندگان این نامه به رسانه‌ها، پیش از آنکه مدعیات خود را به ارتش اطلاع دهند، موجب شگفتی است و جدیت آنها را در خصوص ادعاهایشان با پرسش روبه‌رو می‌کند».

منبع: فارس