۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
پشت پرده حمایت‌های اتاق بازرگانی از دولت

ذخایر ارزی‌مان عالی است فقط در ایران نیست!

با توجه به اینکه ذخیره ارزی ذخیره ارزی 100 میلیارد دلاری موردنظر در خارج کشور بلوکه شده احتمالا منظور از "مدیریت"؛ همان تداوم امتیازدهی در مذاکرات است!
کد خبر : ۲۲۳۴۶۸

گروه اقتصادی صراط - حمایت های این روزهای اتاق بازرگانی از دولت بعضی مواقع چنان از حد واقع بینی عبور می کند که به طنز شبیه می گردد.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران طی سخنانی وضعیت ذخایر ارزی کشور را بسیار خوب و بی نظیر در ادوار گذشته خواند و تاکید کرد مشکل اینجاست که این پولها در داخل نیست و البته در خارج کشور هم بلوکه شده است و قابل استفاده نیست!

آل اسحاق تاکید کرد این ذخیره ارزی 100 میلیارد دلاری بی نظیر است و فقط باید مدیریت شود البته با توجه به اینکه ذخیره ارزی مدنظر آل اسحاق در خارج کشور بلوکه شده است احتمالا منظور از مدیریت؛ همان تداوم امتیاز دهی در مذاکرات به منظور آزادسازی قطره چکانی بخشهای اندکی از دلارهای ارزی است!

گفتنی است دولت تدبیر و امید بلافاصله پس از روی کارآمدن، نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی ایران را به سمت رییس دفتر رییس جمهور و رییس نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد؛ که اقدامی بی سابقه در ادوار گذشته است و بی سبب نیست که اتاق‌های بازرگانی رویکرد بسیار مثبتی نسبت به این دولت داشته و همواره از آن حمایت می کنند.

آنچه در این مساله محل انتقاد جدی به دولت است مستحکم بودن ارتباط دولت با NGO های بازرگانی است؛ در حالی که وقتی دولتی به طور جدی قصد دارد اقتصاد کشور را از شرایط رکود خارج کرده و تولید را رشد دهد؛ باید با NGO های تولیدکنندگان ارتباط قوی و مستحکمی داشته باشد، نه بازرگانانی که نشان داده اند همواره از تعطیلی بخش تولید سود برده و از آن به عنوان فرصتی برای واردات بیشتر استفاده کرده اند.

همین دی ماه 93 بود که دولت طی یک مصوبه رسمی هیات وزیران نعرفه گمرکی موجود بر اکثر قریب به اتفاقِ کالاهای وارداتی کشور ترکیه را 30 درصد کاهش داد در حالی که اغلب کالاهای وارداتی از ترکیه رقیب داخلی دارند!

شاید همین موارد فوق دلیلی کافی باشد که برخی منتقدان دولت کنونی را دولت بازرگانان خوانده و رویکرد سیاست‌های دولت را به زیان تولید و کل اقتصاد ارزیابی می کنند.