۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴

فرزند ملک عبدالله جانشین سعودالفیصل؟

دیپلمات‌های عرب از برکناری سعود الفیصل، وزیر امور خارجه بیمار عربستان خبر می‌دهند.
کد خبر : ۲۲۳۵۰۳
صراط: تعدادی از رسانه‌ها از احتمال بروز تغییرات در دیپلمات‌های سعودی به خصوص در پست وزیر امور خارجه این کشور خبر داده‌اند.

به گزارش عرب الیوم، یک دیپلمات عرب گفت که سران جدید عربستان قصد دارند تغییراتی را در جایگاه وزارت خارجه ایجاد کنند. هم اکنون شاهزاده "سعود الفیصل" [75 ساله] سمت وزارت امور خارجه عربستان را در اختیار دارد. وی از سال 1975 تا کنون در این سمت قرار دارد و اخیرا در آمریکا تحت عملیات جراحی از ناحیه ستون فقرات قرار گرفت و این عمل جراحی هفته پیش با موفقیت انجام شد و هم اکنون معالجه پس از این عمل را انجام می‌دهد.

این دیپلمات گفت انتظار می‌رود که شاهزاده "سلطان بن سلمان بن عبدالعزیز" که هم اکنون ریاست سازمان گردشگری و آثارباستانی را در اختیار دارد، به سمت وزیر امور خارجه منصوب گردد.

سلطان بن سلمان متولد 1956 بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد در علوم اجتماعی و سیاسی از دانشگاه ماکسول است.

همچنین شاهزاده سلطان که فرزند پادشاه جدید عربستان است با شاهزاده "هیفاء" دختر سعود الفیصل وزیر امور خارجه کنونی عربستان ازدواج کرده است.

از دیگر گزینه‌هایی که برای تصدی وزارت امور خارجه عربستان مطرح است شاهزاده "عبدالعزیز بن عبدالله" فرزند پادشاه متوفی است که هم اکنون سمت معاون وزیر امور خارجه را در اختیار دارد و همچنین شاهزاده "ترکی الفیصل" نیز رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان نیز از دیگر گزینه‌های مطرح است.

برخی منابع به رای الیوم اعلام کرده‌اند که احتمالا شانس شاهزاده ترکی برای تصدی وزارت امور خارجه بیشتر باشد تا این وزارت همچنان در خاندان "آل فیصل" باقی بماند اما برخی دیگر شانس شاهزاده عبدالعزیز بن عبدالله را بیشتر می‌دانند چون وی در مدت زمان طولانی غیبت سعود الفیصل برای مداوا، امور این وزارت خانه را اداره می‌کرد.

شاهزاده فیصل که از مارس 1975 سمت وزارت امور خارجه را در اختیار دارد ، پسر دوم "فیصل بن عبدالعزیز" پادشاه اسبق عربستان و برادرزاده سلمان است که جمعه گذشته و پس از درگذشت عبدالله به پادشاهی رسید.

منبع: تسنیم