۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹

کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی +تصاویر

دادستان عمومی و انقلاب میاندورود از دستگیری باند حفاری اشیای تاریخی در این شهرستان خبر داد و گفت: از این حفاران 100 قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی به ارزش 25 میلیارد تومان کشف و ضبط شد.
کد خبر : ۲۲۳۶۳۲
صراط: دادستان عمومی و انقلاب میاندورود از دستگیری باند حفاری اشیای تاریخی در این شهرستان خبر داد و گفت: از این حفاران 100 قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی به ارزش 25 میلیارد تومان کشف و ضبط شد.

حجت‌الاسلام اسماعیل ملاکریمی با اشاره به توجه و حساسیت دستگاه قضایی به قاچاق اشیای تاریخی به عنوان میراث فرهنگی کشور از دستگیری یک باند حفاری غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.

وی اظهار کرد: در پی گزارش سپاه ناحیه میاندورود مبنی بر فعالیت یک گروه حفاری و قاچاق میراث فرهنگی در این شهرستان دستور قضایی برای انجام عملیات‎ شناسایی و ایست و بازرسی توسط سپاه صادر شده است.

دادستان عمومی و انقلاب میاندورود در این باره گفت: با انجام ماموریت ایست و بازرسی در مناطق جنوبی شهرستان یک خودرو حامل هشت قطعه تاریخی متوقف و سرنشینان آنها بازداشت شدند.

این مسئول قدمت این اشیا را مربوط به دوران ساسانی دانست و افزود: گزارش سازمان میراث فرهنگی بر قدمت و ارزش مادی چندین میلیاردی این اشیا تاکید دارد.
 
ملاکریمی افزود: در بازرسی از منازل این افراد اسناد و فیلم‎هایی کشف شده است که از حفاری‎های غیرمجاز آنها در دیگر مناطق کشور و استخراج تعدادی بالغ بر 100 قطعه تاریخی در گذشته حکایت دارد.
 
این مقام قضایی با بیان اینکه سه نفر در این پرونده دستگیر شدند، اظهار کرد: این افراد در حین استخراج اشیای فرهنگی یعنی در زمان کاوش از خود فیلم‎های متعدد تصویری تهیه کرده‎اند که نشان از حرفه‎ای بودن آنها دارد.

دادستان میاندورود گفت: در اسناد به دست آمده از خود این افراد مشخص شد که ارزش یکی از این آثار حفاری شده در گذشته بالغ بر 25 میلیارد تومان ارزش‎گذاری شده است.
 
وی بر ادامه تحقیقات برای یافته شدن بقیه آثار که در مناطق دیگر کاوش شده‎اند خبر داد و افزود: تعداد هشت عتیقه به‌دست آمده عمدتا شمشیر و سرنیزه‎های مربوط به دوره ساسانیان است که تحویل مسئولان میراث فرهنگی شده است.
 
دادستان میاندورود از بازداشت سه نفر و تداوم تحقیقات و بازجویی از آنان خبر داد و افزود: از منزل متهم اصلی این پرونده در ساری تجهیزات بسیار دقیق، حرفه‎ای و مدرن حفاری کشف شده است.
وی در پایان از اقدامات فرماندهی و پرسنل سپاه ناحیه میاندورود به دلیل رصد اقدامات ضد فرهنگی این باند قاچاقچی آثار تاریخی قدردانی کرد.

منبع: فارس