۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳

واکنش نوبخت به قهر روحانی و دوتابعیتی‌ها

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره دو تابعیتی بودن یکی از مسئولین نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این موضوع صد در صد کذب است و هیچ مسئولی در نهاد ریاست جمهوری نه گرین‌کارت دارد و نه تابعیت دوگانه.
کد خبر : ۲۲۳۶۸۹
صراط: سخنگوی دولت گفت:‫ اگر مجلس به جای اینکه بگوید ثروتمندها را حذف کنید، بگوید چه کسی را حذف کنیم و لیست بدهد، دولت آن را اجرا می‌کند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به جلسه امروز هیأت دولت اشاره کرد و اظهار داشت: مصوباتی در خصوص اختصاص اعتبار برای چند طرح مهم داشتیم و با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات نوروز و ضرورت آماده شدن راههای مواصلاتی تهران به سمت استانهای شمالی مقرر شد مبلغ 150 میلیارد تومان برای تکمیل قسمت‌هایی از راه هراز، فیروزکوه و راه رشت - قزوین صورت گیرد.

نوبخت همچنین از اختصاص 15 میلیارد تومان برای مقابله با سیل و مشکلات ناشی از حوادث غیرمترقبه به استان گلستان خبر داد و گفت: در جلسه امروز گزارشی از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با اجرای طرح تحول سلامت ارائه شد.

سخنگوی دولت بر همین اساس و اهمیت این موضوع برای هیأت دولت تصریح کرد: مقرر شد از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها و همچنین منابع بودجه‌ای برای اجرای طرح تحول سلامت به ویژه در رابطه با بهداشت و درمان کشور در لایحه بودجه 52 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه در تقویم بودجه 224 هزار میلیارد تومانی به مجلس که کمیسیون تلفیق 207 هزار میلیارد تومان آن را به تصویب رساند، گفت: 52 هزار میلیارد تومان یعنی حدود یک پنجم سهم بهداشت و درمان است که در واقع بیشترین سهم در بودجه را شامل می‌شود.

سخنگوی دولت به تشکیل شورای عالی اداری در روز 4 بهمن ماه اشاره کرد که در آن بحث ارتقای جایگاه سازمان فضایی کشور و اهمیت فعالیت‌های آن برای نظام مطرح شد، افزود: با توجه به اهمیت این سازمان قرار شد تا از نهاد ریاست جمهوری به جایگاه قانونی و اصلی خود یعنی سازمان فرهنگ و ارتباطات منتقل شود و بخشی از مأموریت‌های آن نیز به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تبدیل شود.

نوبخت در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مجلس طرحی را در دست بررسی برای حذف یارانه پردرآمدها دارد آیا دولت با این طرح موافق است؟ اظهار داشت: ما برای سال آینده تصمیم داریم طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها بخشی از منابع که حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است را به صورت نقدی به خانوارها بپردازیم و یک بخش نیز در راستای قانونی که امسال هم داشتیم به صورت سبد حمایت غذایی نیز به خانوارهای کم‌ درآمد که از سوی نهادهای ذیربط معرفی می‌شوند پرداخت نماییم.

وی با تأکید بر اینکه ما در سال آ‌ینده تلاش داریم تا دو گام را به انجام برسانیم یادآور شد: اول اینکه مسکن ارزان‌تر و در واقع تسهیلات ارزان‌ قیمت را برای مسکن بپردازیم یعنی به جوانان و زنان سرپرست خانوار ارائه دهیم که در شهرهای بزرگ 50 میلیون تومان خواهد بود.

نوبخت در عین حال به برنامه دیگر دولت اشاره و تصریح کرد: یک گام دیگر تخصیص هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان خواهد بود.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه در سال جاری تلاش کردیم تا برخی از دریافت یارانه انصراف دهند و ما به کار تولید و بحث درمان بپردازیم یادآور شد: آن تعداد از افراد که برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکردند مطمئن باشند که در این امر سهیم هستند.

نوبخت با بیان اینکه دولت از اینکه برای پرداخت نقدی سهم کمتری بگذارد و به تولید و اشتغال بپردازد استقبال می‌کند، گفت: ما باید 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی بپردازیم و این در حالی است که کل اعتبارات عمرانی نیز 42 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم این میزان هم بتواند تخصیص یابد؛ تردیدی نیست که برخی به یارانه نیازمندند و ما باید به آنها بپردازیم اما عده‌ای هم اصلاً نیازمند نیستند.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه اطلاعات ما در خصوص افراد کم درآمد به واسطه سازمان‌های حمایتی تا حدی کافی است و آنها را شناسایی کرده‌ایم تصریح کرد: اما شناسایی افراد ثروتمند خیلی آسان نیست ما تلاش کردیم از 40 پایگاه اطلاعاتی این کار را دنبال کرده و کسب اطلاع نماییم و نسبت به سال گذشته نیز پیشرفت داشته‌ایم اما هنوز اطلاعات ما کامل نشده است.

نوبخت بر همین اساس تصریح کرد: اگر مجلس کمک کند و به جای اینکه بگوید ثروتمندان را حذف کنید این موضوع را اعلام کند که چه کسی را حذف کنید ما اجرا خواهیم کرد؛ اگر حذف ثروتمندان صورت نگرفته به دلیل ایستادگی در برابر قانون نیست اما اینکه ما بودجه را به وقت خود ارائه کردیم و این نشان‌دهنده احترام به قانون و جایگاه مجلس است.

نوبخت در عین حال یادآور شد: اما اینگونه نباشد که همینطور بگویند 30 میلیون را قطع کنید چرا که هنوز اطلاعات ما کافی نیست و اگر مجلس این شناسایی‌ها را دارد لیست داده و مشاغل و افراد را بدهند و هر تصمیمی هم باشد ما عملیاتی می‌کنیم و در واقع اعلام خواهیم کرد که مجلس و دولت با هم این تصمیم را گرفته‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر کسری 50 هزار میلیاردی دولت در بودجه نیز خاطرنشان کرد: با توجه به رسیدگی بودجه در کمیسیون تلفیق و رأی‌گیری که صورت گرفت از 224 هزار میلیارد تومان منابع عمومی 207 هزار میلیارد تومان برای 6 ماهه اول تصویب شد و ما در این راستا از مجلس تشکر می‌کنیم؛ حدود 17 هزار میلیارد تومان مجلس کمتر کرده است.

وی بر همین اساس اظهار داشت: همچنین گفته شد برای 6 ماهه دوم اگر نفت بیشتر فروخته شد همان 224 هزار میلیارد تومان هزینه شود و بودجه 2 سقفی شود؛ دولت از قیمت 71 دلاری بشکه دفاع نمی‌کند بلکه از لایحه خود دفاع می‌کند. همچنین تأکید شد که در سال آینده کمتر از امسال پرداخت طرح عمرانی نداشته باشیم که این همگام با طرح دولت در موضوع خروج از رکود است.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره حواشی جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و ترک جلسه از سوی رئیس جمهور ضمن رد این موضوع خاطرنشان کرد: بنده در آن جلسه حضور داشتم و رئیس جمهور جلسه را ترک نکرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته شده این حواشی مربوط به قدم زدن آقای ظریف و جان‌کری بوده است تصریح کرد: در ابتدای جلسه اخباری مطرح می‌شود اما اینکه این مسئله مبنا باشد و رئیس جمهور جلسه را ترک کند نادرست است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه رفیعی دارد و علما و اندیشمندان نظام در آن حضور دارند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نام مقام معظم رهبری به جوانان غرب نیز یادآور شد: این نامه تاریخی و قابل مباهات بود و به نکته مهمی در این مقطع که اسلام در آن قرار دارد اشاره شده است و به جای اینکه اسلام را از مسلمانان بشناسند از مستندات اسلامی و اسناد اصلی آن یعنی قرآن بشناسند که در این صورت خواهند دانست بسیاری از گروهک‌های تروریستی مانند داعش که با نام اسلام جنایت می‌کنند ضد اسلام هستند.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره کارت زرد مجلس به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: رویه‌ای در مجلس نهم وجود دارد و در واقع تعداد سؤالات بیش از گذشته شده است مبنای سؤال از آقای فانی این است که چرا 50 هزار معلم پیش‌دبستانی استخدام نشده است و این در حالی است که آموزش و پرورش با 50 هزار نیروی مازاد مواجه است.

سخنگوی دولت بر همین اساس یادآور شد: بیش از 500 میلیارد تومان مازاد به آموزش و پرورش اختصاص داده شده و حال چگونه می‌شود تحمیل کرد که باز هم استخدامی داشته باشد؛ اما این موجب تضعیف تعامل ما با مجلس نمی‌شود و با اینکه برخی موارد از سوی برخی از نمایندگان صورت می‌گیرد اما ما رابطه صمیمانه‌ای با مجلس داریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در زمینه بورس می‌توان سرمایه محوری را به جای بانک محوری داشت خاطرنشان کرد: این مسئله شدنی است و امیدواریم مدیرعامل بورس بتواند وعده‌هایش را اجرا کند و دولت هم آنچه را در توانش باشد کمک می‌کند.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره دو تابعیتی بودن یکی از مسئولین نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این موضوع صد در صد کذب است و هیچ مسئولی در نهاد ریاست جمهوری نه گرین‌کارت دارد و نه تابعیت دوگانه.

نوبخت در عین حال در پاسخ به این سؤال که یکی از نمایندگان گفته است که مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز تابعیت دوگانه دارد، تصریح کرد:  اگر چنین مواردی باشد ما بررسی خواهیم کرد و در حال حاضر سندی مبنی بر صحت این موضوع ندارم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر تغییر وزیر دادگستری نیز یادآور شد: این موضوع صحت ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سخنی از آقای جهانگیری در رابطه با واردات بی‌کیفیت فرآورده‌های نفتی نیز اظهار داشت: این موضوع را نشنیده‌ام و اگر کیفیت مطلوب نباشد حتماً پیگیری خواهیم کرد.

نوبخت در خصوص عیدی امسال کارمندان نیز یادآور شد: حتماً از سال قبل بیشتر است اما مقدار دقیق آن را پس از تصویب در هیأت دولت اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص مناطق آزاد و اینکه نباید تنها جایگاهی برای خرده‌فروشی‌ها باشد، گفت: در واقع این مناطق باید محلی برای تولید، رشد، اشتغال و فعالیت اقتصادی باشد و بنای دولت نیز همین است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تحویل S300 نیز خاطرنشان کرد: این موضوع نیز توسط وزارت دفاع بیان می‌شود.
منبع: فارس