۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
اظهارات "کلودیا روت" پس از ترک ایران

نایب رئیس مجلس آلمان: امیدوارم اصلاح‌طلبان تقویت شوند!

نایب رئیس مجلس آلمان گفت: من امیدوارم اصلاح‌طلبان تقویت شوند تا زمینه‌های اصلاحات در دستگاه قضاییه کشور هم فراهم شود!
کد خبر : ۲۲۳۷۱۰
صراط: یکشنبه 5 بهمن ماه بود که "کلودیا روت" نایب‌رئیس مجلس آلمان با "محمدرضا عارف" معاون اول دولت اصلاحات دیدار و صحبت‌هایی فراتر از حیطه مسئولیتش من‌باب وظایف نهادهای قانونی کشور همچون شورای نگهبان را به زبان آورد. وی ضمن صحبت‌هایی مداخله‌جویانه در امور داخلی کشور با سران فتنه و برخی محکومین سال 88 ابراز همدردی کرده بود.

وی در بخشی از صحبت‌های خود بدون اطلاع از قوانین داخلی، ادعاهایی در مورد شورای نگهبان و انتخابات مطرح کرد.

البته این مواضع نه‌تنها از سوی عارف با جواب محکمی روبه‌رو نشد، بلکه رئیس "بنیاد امید ایرانیان" با بیان اینکه رویکرد ما به عنوان اصلاح‌طلبان این است که انتخابات سال بعد مانند انتخابات سال 92 خواهد بود، تلویحا اظهارات "روت" را تأیید کرد.

عارف در بخشی از اظهارات خود گفت: "ما خوشبین هستیم که دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و همچنین کاندیداها در انتخابات در چارچوب قانون عمل کند."

اظهارات مداخله‌جویانه نایب رئیس مجلس آلمان با واکنش‌ و انتقاد مقامات رسمی کشور روبرو شد، به‌طوری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان احضار سفیر آلمان به وزارت امور خارجه کشورمان شدند.

"مهدی فضائلی" فعال رسانه‌ای اصولگرا، نسبت به صحبت‌های مطرح شده از سوی نایب‌رئیس مجلس آلمان به "باشگاه خبرنگاران"، گفت: اگر اظهارات نایب‌رئیس مجلس آلمان تحلیل شود، نمونه جدیدی از ارتباط ماجرای فتنه با بیگانگان را جلوه‌گر می‌کند؛ کماکان ماجرای فتنه 88 مورد توجه و حمایت چهره‌های بیرونی است.

نایب‌رئیس مجلس آلمان بعد از خروج از ایران و در مصاحبه‌ای با "دویچه‌وله" هدف و انگیزه‌اش از سفر به ایران را "به دست آوردن تصوری از وضعیت سیاسی داخل ایران، آن هم درست یکسال پیش از انتخابات مجلس" عنوان کرد.
 
وی در ادامه گفت: همچنین می‌خواستیم با وضعیت اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و جامعه مدنی در ایران آشنا شویم.

"کلودیا روت" در خصوص اینکه نتوانسته در ایران با اعضای فرقه ضاله بهاییت دیدار داشته باشد، بیان کرد: ما با نمایندگان بهایی نتوانستیم ملاقات کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و با ابراز امیدواری نسبت به تقویت جناح اصلاح‌طلب در کشور، ابراز کرد: من امیدوارم اصلاح‌طلبان تقویت شوند تا زمینه‌های اصلاحات در دستگاه قضاییه کشور هم فراهم شود!

همچنین نایب‌رئیس مجلس آلمان حفظ حجاب که از اصولی‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات فرهنگی شکل‌گرفته پس از انقلاب شکوهمند سال 57 است را موجب "انزوا" و "بایکوت" جامعه ایرانی توصیف کرد و گفت: پرسش مهم این است که ما انزوا و بایکوت ایران را می‌خواهیم یا اینکه باید نشان داد که ما از کسانی که ایرانی دیگر می‌خواهند بسازند، پشتیبانی کنیم؛ انزوا و بایکوت به چه کسی کمک می‌کند، جز نیروهای اصولگرا؟

نگاهی گذرا به اظهارات غرض‌ورزانه "روت"، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که شخصی همچون نایب‌رئیس مجلس آلمان، چه تعریفی نزد خود از جایگاهش داشته که هدف از سفر خود به ایران را شناخت از فضای سیاسی ایران قرار داده است؟ چرا "روت" به تقویت جناح اصلاح‌طلب در کشور امیدوار است؟
 
"روت" از نگرانی‌اش نسبت به وضعیت فرقه ضاله بهائیت و به قول وی تحت فشار قرار گرفتنشان در ایران سخن گفت؛ نگاه به پیشینه و  نحوه شکل‌گیری "فرقه دست‌ساز استعماری" بهائی، درخواهیم یافت که چرا عضوی از مجلس یک کشور اروپایی همچون آلمان برای اعضای این فرقه سینه دفاع چاک می کند.

حضور "کلودیا روت" در ایران، شاخک‌های افکار عمومی را به این موضوع مهم حساس می‌کند که سفر برخی مقامات اروپایی به کشور از پارلمان اتحادیه اروپا گرفته تا "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ملاقات‌های با برخی فتنه‌گران و نیز طرح مسائل نخ‌نماشده و تاریخ مصرف گذشته‌ای همچون زیر سؤال بردن مقوله حجاب تا بهانه‌گیری‌های کودکانه وی مبنی بر عدم رعایت آزادی بیان و اندیشه، چه استدلالی را با خود یدک می‌کشد!