۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷

جزئیات سفر وزیر جهاد کشاورزی به چین

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سفر وزیر جهاد کشاورزی به چین، گفت: 600 میلیون تن غله در چین تولید می‌شود و درآمد سرانه روستائیان چین 1500 دلار است.
کد خبر : ۲۲۳۷۱۲
صراط: هومن فتحی مدیرکل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری در مورد جزئیات اولین سفر محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به جمهوری خلق چین گفت: از سال گذشته زمینه و بسترهای سفر وزیر جهاد کشاورزی کشورمان به چین فراهم شد.

وی افزود: در سفر معاون اول وزیر کشاورزی چین در اردیبهشت امسال به تهران وی از وضعیت کشاورزی و امکانات این بخش دیدن کرد و به دنبال آن سفر چانگ‌فو وزیر کشاورزی چین از حجتی دعوت رسمی برای سفر به کشورش فراهم آورد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی روابط دو کشور بیان داشت: به دنبال دعوت رسمی وزیر کشاورزی چین حجتی وزیر جهاد کشاورزی با یک هیأت عالی رتبه مرکب از تعدادی معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه و 20 نفر از مدیران عامل شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ تولیدی و صادراتی بخش کشاورزی در تاریخ 29 دی عازم چین شدند.

فتحی بیان داشت: در این سفر حجتی وزیر جهاد کشاورزی ملاقاتی با وزیر کشاورزی چین داشتند و طی این ملاقات ضمن اینکه به تاثیرگذاری کشور در منطقه اشاره شد، اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به ویژه در چارچوب جاده ابریشم اشاره شد.

وی با بیان اینکه وزیر کشاورزی چین سفر وزیر جهاد کشاورزی ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور عنوان کرد، اظهار داشت: در این سفر حجتی با برشمردن توانمندی‌های بخش کشاورزی و طرف چینی متعاقباً حوزه‌های اولویت‌دار برای خود مطرح کردند.

*تولید غله چین بیش از 600 میلیون تن است

وی افزود: وزیر کشاورزی چین در این ملاقات‌ها با وزیر جهاد کشورمان به نکات مهمی اشاره کرد از جمله این که در سال 2014 کشور چین برای 11 سال متمادی حجم تولیدات غلات را افزایش داده و در حال حاضر حجم غله توزیع این کشور از 600 میلیون تن فراتر رفته است.

فتحی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های وزیر کشاورزی چین گفت: چانگ‌فو معتقد است که کشورش در حال گذر به سمت صنعتی کردن بخش کشاورزی است و امیدوار است که تداوم توسعه کشاورزی پشتیبان عظیمی برای صنعتی‌شدن باشد.

فتحی بیان داشت: طبق گفته وزیر کشاورزی چین زیرساخت‌های زندگی روستایی در حال حاضر در این کشور توسعه یافته و درآمد سرانه روستائیان در چین به 1500دلار رسیده است.

وزیر کشاورزی چین در ملاقات با حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان همچنین گفته است کشور در مرحله بسیار حساسی قرار دارد که این مرحله صنعتی‌سازی و توسعه پایدار محیط زیست است و این موارد از چالش‌های اساسی آنها به حساب می‌آید، بنابر این تبادل تجربیات با ایران به عنوان یک سیاست و استراتژی برایشان محسوب می‌شود و امیدوار هستند، تا با رفت و آمد کارشناسان این تبادل اطلاعات در سطح گسترده‌تری انجام شود.

فتحی در ادامه بیان داشت: طبق ارزیابی ما 60 درصد تولید آبزیان دنیا در اختیار چینی‌هاست.

*مصرف انرژی در گلخانه‌های چین صفر است

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه گلخانه‌های کشاورزی در تین کشور در حد بسیار مطلوبی است، به طوری که در بازدید از گلخانه‌های این کشور متوجه استفاده از تکنولوژی بسیار ساده‌ای شدیم که مصرف سوخت انرژی حتی در سرمای زمستان صفر بود و طبق اطلاعاتی که کسب کردیم گلخانه‌ها در این کشور انرژی خود را از طریق این تکنولوژی بسیار ساده که ساخت آن به خود چینی‌ها تعلق دارد، استفاده می‌کنند.

وی افزود: در این سفر با توجه به حضور هیأت‌های مختلف و صاحبان صنایع این تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد، پایلوت آن در کشورمان اجرا شود.

در ادامه این نشست خبری فتحی با بیان اینکه وزیر کشورمان در ملاقات با وزیر کشاورزی چین به زیرساخت‌های روستایی کشور اشاره کردند، گفت: این موضوع که روستاهای بالای 20 خانوار در کشورمان دارای برخی از زیرساخت‌های لازم از جمله برق است برای وزیر کشاورزی چین بسیار حائز اهمیت بود.

فتحی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با وزیر کشاورزی چین در مورد پیشبرد همکاری‌ها، تفاهم‌نامه‌های ارزنده‌ای انجام دادند و دو وزیر با درایت نمایندگان ویژه‌ای را مسئول حسن انجام توافقات عنوان کردند.

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به موضوعاتی که در یادداشت تفاهم امضا شده بین دو وزیر ذکر شد گفت: توسعه همکاری در زمینه تولید میوه و سبزیجات، تولیدات دامی، شیلاتی و دامپزشکی، مدیریت مراتع، تحقیقات در بخش علوم و فناوری‌های کشاورزی، سازماندهی و تعاونی‌های کشاورزان، توسعه فناوری در بخش روستایی، تبادل ژرمپلاست، تبادل تجربیات در مورد سیاستگذاری و مباحث تجاری و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها از جمله توافقات یادداشت تفاهم امضا شده بود.

وی با بیان اینکه برآورد وزارت جهاد کشاورزی چین در سال‌های آینده این است که چین واردکننده خالص محصولات کشاورزی باقی خواهند ماند، گفت: این موضوع موقعیت خوبی را برای صادرات محصولات ایران به چین فراهم می‌آورد، زیرا جمعیت این کشور بسیار زیاد است و همچنین ظرفیت‌های محدود تولیدی کشور اجازه نمی‌دهد، تا این کشور در همه زمینه‌ها به همکاری برسد.

فتحی با بیان اینکه بخش شیلات کشور پتانسیل خوبی برای صادرات آبزیان به این کشور را دارد، اظهار داشت: ظرف سه هفته آینده قرار است هیأتی از چین برای بازدید به ایران سفر کند.

وی افزود: باید هر چه سریعتر زیرساخت‌های قرنطینه‌ای و دامپزشکی را برای صادرات فراهم کنیم، زیرا کشور چین برای آبزیان غیر متعارف کشورمان و همچنین میگو مصرف‌کننده‌های خوبی هستند.

وی اظهار داشت: کشور چین 60 درصد تولید آبزیان در قفس را انجام می‌دهد بنابر این در یکی از بازدیدها وزیر جهاد کشورمان از استانی در این کشور که جایگاه چهارم تولید آبزیان در قفس را در کشور چین دارد بازدید کرد.

وی افزود : چین 75 درصد تولید قارچ جهان دنیا را در دست دارد.

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: همچنین این کشور در برخی تولیدات از جمله گوشت حلال به تجربیات ما نیازمند است، زیرا جمعیت مسلمان این کشور بسیار قابل توجه است و با برنامه‌ریزی می‌توانیم از فرصت صادرات گوشت حلال به این کشور استفاده کنیم.

فتحی اظهار داشت: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به چین اولین همایش مشترک فعالان اقتصادی دو کشور ایران و چین در شهر پکن برگزار شد و همایش بعدی در تهران همزمان با سفر وزیر کشاورزی این کشور به تهران برای انتقال تکنولوژی و تبادل تجربیات برگزار می‌شود.
منبع: فارس