۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷

کشف نخستین پیکرکوهنورد مفقودشده

رئیس جمعیت هلال احمر شمیرانات از کشف نخستین پیکر کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات پایتخت خبر داد.
کد خبر : ۲۲۳۷۳۹

صراط: حسن فراهانی با اشاره به نخستین پیکر کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات پایتخت اظهار داشت: پیکی یکی از سه کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات شمال تهران با تلاش نجاتگران جمعیت هلال احمر شمیرانات و امداد کوهستان اتش نشانی تهران کشف شد.

وی ادامه داد: پیکر این کوهنورد که از روز جمعه در ارتفاعات گردنه کولکچال به دلیل بارش برف و بوران شدید و عدم همراه داشتن تجهیزات مناسب کوهنوردی مفقود شده بود پس از ساعت‌ها عملیات جستجوی زمینی و هوایی بعداز ظهر چهارشنبه توسط نجاتگران رویت شد.

رئیس جمعیت هلال احمر شمیرانات خاطرنشان کرد: هم اکنون سه گروه از تیم‌های امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر شمیرانات و آتش نشانی در حال انتقال پیکر این کوهنورد هستند.

رعایت نکات زیر برای اجرای یک برنامه کوهنوردی ایمن توصیه می‌شود:

1- عدم اقدام به کوهنوردی به صورت انفرادی
2- عدم ورود به مسیرهای ناشناخه و بیراهه‌ها
3- ارائه اطلاعات دقیق از مسیر حرکت، نفرات همراه، زمان تقریبی بازگشت و .. به خانواده و نزدیکان که در صورت به‌روز حوادث ارائه این اطلاعات به گروه‌های امدادی انجام پذیرد
4- اقدام به بازگشت حداقل 2 ساعت قبل از تاریک شدن هوا در فصل زمستان
5- عدم ورود به کوهستان حداقل 48 ساعت بعد از بارش برف
6-  به همراه داشتن غذا و پوشاک اضافه در زمستان (از آبان تا اردیبهشت)
7- به همراه داشتن گوشی همراه با شارژ کامل و در صورت امکان به همراه داشتن سیم‌کارت چند اپراتور مختلف و اطلاع از شماره‌های ضروری (امدادونجات)
8- دریافت اطلاعات هواشناسی قبل از اجرای برنامه
9- به همراه داشتن داروهای مصرفی به دلیل احتمال تشدید بیماری در ارتفاعات و اجتناب از کوهنوردی برای افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند (علی الخصوص در فصل زمستان)
10- توصیه می‌شود حضور برنامه‌های کوهنوردی حتماً از طریق گروه‌های رسمی و ثبت شده صورت پذیرد
11- در صورتی که مسیر خود را گم کردید قبل از تغییر موقعیت با گروه‌های امدادونجات تماس بگیرید
12- نرم افزار موقعیت یاب را از طریق سایت سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر Raro.ir بر روی گوشی همراه خود نصب کنید تا در زمان وقوع حوادث یافتن موقعیت شما سریعتر صورت پذیرد
13- شرکت در کلاس‌های آموزشی جمعیت هلال احمر که به صورت رایگان برگزار می‌شود برای ارتقای سطح آمادگی و کسب اطلاعات ضروری است.


منبع: تسنیم