۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷

فاجعه واردات محصولات چاپی

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد با فاجعه خواندن آمار و ارقام واردات محصولات چاپی در کشور گفت: واردات این محصولات ماهانه بالغ بر سه هزار میلیارد تومان آب می خورد.
کد خبر : ۲۲۳۷۴۵
صراط: محمدرضا برازش، عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی با چاپخانه داران استان یزد اظهار داشت: سالانه ۶۰ هزار تن کالای چاپی وارد کشور می شود که ارزش ریالی این محصولات در ماه بین دو تا سه هزار میلیارد تومان تمام می شود که احتساب سالانه این رقم، فاجعه ای عظیم است.

وی عنوان کرد: این محصولات از کشورهایی نظیر پاکستان، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ویتنام، چین و ... وارد می شود در حالی که ایران اگر دستگاه ها و علم خود را در زمینه چاپ و بسته بندی به روز کند، می تواند صادرات گسترده ای به کشورهای مختلف داشته باشد.

برازش با بیان اینکه صنعت چاپ در چند دهه گذشته در ایران دچار تغییر و تحولاتی به ویژه در زمینه بسته بندی شده است، بیان کرد: هنوز فاصله بسیاری با صنعت چاپ ایده آل داریم.

وی خاطرنشان کرد: صنعت چاپ و بسته بندی ارتباط مستقیمی با صادرات کالا و محصولات تولیدی داخل کشور دارد و در صورتی که پیشرفت کند، می تواند سبب پیشرفت صنایع نیز بشود اما در غیر این صورت، این صنایع را نیز دچار رکود می کند.

برازش بیان کرد: تنها در یک مورد، سالانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار صادرات شیرینی و شکلات در کشور انجام می شود که بخش عمده ای از این صادرات به دلیل بسته بندی و چاپ خوب صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی رشته چاپ و نشر در استانها خبر داد و اظهار داشت: این رشته با گرایش های مخلتف در استانها ایجاد می شود و اگر استانها بتوانند یک کلاس ۲۰ نفره ترتیب دهند، وزارت ارشاد بخشی از هزینه تحصیل افرادی که از سوی صنف چاپخانه داران معرفی شوند را تقبل می کند.

وی همچنین از تهیه و تدوین کتابهای تخصصی در حوزه چاپ خبر داد و گفت: این کتابها تاکنون به ۱۵ استان کشور ارسال شده و به بقیه استانها نیز به زودی ارسال می شود.

هم اکنون در استان یزد ۹۳ چاپخانه فعالیت می کنند که ۲۱۹ نفر در این چاپخانه مشغول به کار هستند.

منبع: مهر