۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶

مهریه، پیرمرد ۷۸ ساله را روانه زندان کرد

پیرمرد ۷۸ ساله که با مطالبه مهریه از سوی همسرش مواجه شده بود، به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه روانه زندان شد.
کد خبر : ۲۲۳۷۷۷
صراط: پیرمرد ۷۸ ساله که با مطالبه مهریه از سوی همسرش مواجه شده بود، به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه روانه زندان شد.

توکل شاکرمی، مدیر عامل ستاد دیه لرستان از تغییر مکان ساختمان اداری ستاد خبر داد و اظهار داشت: در راستای ارتقای سطح فعالیت‌های ستاد دیه، هم‌افزایی بیشتر با زندان و رسیدگی بیشتر و بهتر به وضعیت  مددجویان جرائم غیر عمد استان لرستان با تصویب هیئت مدیره ساختمان اداری ستاد دیه لرستان به مرکز شهر نزدیک اداره کل زندانها منتقل شد.
 
وی افزود: ساختمان اداری این ستاد قبلا مشترک با مرکز حمایت های اجتماعی بود و با توجه به رسالت و اهداف ستاد دیه و تفکیک زندانیان جرائم غیر عمد از سایر زندانیان نسبت به مستقل کردن ساختمان اداری ستاد تصمیم گیری شد و ساختمان فعلی با توجه به نزدیکی به اداره کل زندانها و سهولت دسترسی خانواده های زندانیان جرائم غیرعمد و همچنین بهره مندی از فضای اداری مناسب‌تر به آدرس زیر منتقل شده است.
 
مهریه ، پیرمرد روستایی را راهی زندان کرد
 
وی با اشاره به پرونده‌های خاص مفتوح در این ستاد مردم نهاد گفت: در حال حاضر مسن‌ترین زندانی جرائم غیرعمد این استان پیرمردی روستایی و  78 ساله است که به دلیل سنگین بودن میزان مهریه تعهد شده خود، هم اکنون به جرم عدم توانایی در پرداخت این مبلغ روانه زندان شده است.
 
شاکرمی ادامه داد: حضور افراد میانسال و سالمند در زندانها به دلیل محکومیت ناشی از عدم توانایی در پرداخت مهریه، خطر بزرگی است که شاید کمترین تأثیر آن بر روی زوج‌های جوان و خانواده‌هایی است که همواره چشم به اقدامات بزرگترهای خود داشته و دارند.
 
وی با اشاره به این باور اشتباه و رنگ باخته که می‌گوید «مهریه را کی داده و کی گرفته» خاطر نشان ساخت: در حال حاضر تعداد 41 نفر زندانی بدهکار مهریه و نفقه در زندان‌های استان لرستان وجود دارند که البته این افراد تعداد بسیار اندکی از افرادی هستند که گرفتار مشکلات مهریه‌های بدون پشتوانه شده‌اند.
 
مدیرعامل ستاد دیه استان لرستان با اشاره به نامگذاری مدبرانه سال جاری با محوریت «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: برای مقابله با این برداشت سنتی که حکایت دارد مهریه تضمن کننده یک وصلت ازدواج می‌باشد، بایستی همه نهادها و ارگانهای مسئول با اصلاح این باور عمومی در فرهنگ‌سازی درستی از مقوله مهریه خودشان را مسئول دانسته و ضمن آسان نمودن بحث ازدواج، این سنت حسنه نبوی را در سطح کشور ترویج دهند.
 
بیشترین آمار جرائم غیرعمد هنوز مربوط به چک‌های بلامحل است
 
وی با اشاره به اینکه در 9 ماهه سال جاری تعداد 184 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری این استان با همت مردمی و کمک‌های ستاد دیه کشور از بند حبس رهایی یافته‌اند، گفت: هم اکنون 261 زندانی غیرعمد در استان وجود دارد که 218 نفر این افراد با محکومیت‌های ناشی از صدور چک بلامحل و محکومیت‌های مربوط به مهریه و نفقه در زندان به سر می‌برند.
 
وی با اعلام اینکه در سطح زندانهای این استان فقط یک زندانی شبه عمد وجود دارد، افزود: در موجودی حال حاضر این استان تصادفات رانندگی منجر به فوت و جرح در مجموع 42  نفر را به خود اختصاص داده‌اند که در این راستا با کاهش خوبی همراه هستیم.
 
افزایش 175 درصدی زندانیان غیرعمد استان لرستان
 
این در حالی است که محمدی مدیر کل زندانهای لرستان در روزهای گذشته از افزایش 175 درصدی زندانیان جرائم غیر عمد استان خبر داد و اظهار داشت: مبنای ستاد دیه برنامه ریزی برای آزادی زندانیان بر اساس اصول انسانی است که بر همین اساس ستاد دیه  اقدامات مناسبی برای بازگشت آبرومندانه زندانیان جرائم غیر عمد به جامعه داشته است.
 
وی ضمن تاکید بر حمایت بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی در اعطای تسهیلات از منابع و امکانات ویژه به ستاد دیه، خاطر نشان کرد: اعضای این ستاد علاوه بر جذب چنین منابعی، ضرورت دارد در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی برای حضور خیرین بیشتری در راستای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و برگزاری برنامه‌های خیرخواهانه ستاد دیه بهره‌مند شوند.
 
مدیرکل زندانهای استان لرستان افزود: برای موفقیت هرچه بیشتر ستاد دیه می‌بایست منابع بیشتری جذب شود تا بالطبع سطح خدمات  هم به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی افزایش یابد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بسیاری از زندانیان جرائم غیر عمد متاهل بوده و از اقشار آسیب پذیر و ضعیف جامعه هستند، افزود: کار در ستاد دیه کاری مددکارانه  و خداپسندانه می‌باشد، حال که توفیق خدمت در چنین سنگری نصیب شما گردیده بایستی این اقدام با دقت لازم در شناسایی مددجویان مستحق و سرعت در آزادی این افراد آبرومند بر اساس اجرای درست شیوه‌نامه ابلاغی ستاددیه کشور در تاریخ 29 اردیبهشت سال 92 صورت پذیرد.
 
مدیر کل زندانهای لرستان از آمار 348 نفری زندانیان جرائم غیر عمد خبر داد و گفت: متاسفانه  علیرغم آزادی‌های صورت گرفته توسط ستاد دیه و کاهش تعداد زندانیان بدهکار دیه حوادث رانندگی آمارها حاکی از افزایش  175 درصدی زندانیان جرائم غیر عمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
منبع: تسنیم
برچسب ها: روانه زندان مهریه