۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

هیچکس خواستار سرنگونی اسد نشد

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو تنها جایی است که گروه‌های مخالف می‌توانند با دولت سوریه نشست برگزار کنند گفت: هیچ یک از شرکت کنندگان این نشست درخواست سرنگونی بشار اسد را مطرح نکرد.
کد خبر : ۲۲۳۸۴۵
صراط: معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو تنها جایی است که گروه‌های مخالف می‌توانند با دولت سوریه نشست برگزار کنند گفت: هیچ یک از شرکت کنندگان این نشست درخواست سرنگونی بشار اسد را مطرح نکرد.

«نشست مسکو» که قرار بود میان دولت سوریه و مخالفان این کشور برگزار شود، روز گذشته در پشت درهای بسته و بدون مشارکت رسمی هیچ یک از محافل روسی و خارجی برگزار شد.
 
روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الأوسط» که تحت حمایت عربستان سعودی است، با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت وگویی را ترتیب داد و نوشت: بوگدانوف با تأکید بر اینکه مسکو در قبال ادعای برخی از طرف های خارجی درباره «شکست مذاکرات مسکو» هیچ گونه نگرانی ندارد، گفت: حدود 30 نماینده از مخالفان سوریه وارد مسکو شده و رایزنی‌های خود را بدون هیچ گونه مداخله محافل روس آغاز کرده‌اند.
 
وی با بیان این مطلب افزود:« هر کس روسیه را به شکست متهم می کند، خودش باید کاری را انجام دهد که ما انجام دادیم... مسکو تنها جایی است که گروه‌های مخالف می‌توانند با دولت سوریه نشست برگزار کنند».
 
معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه کشورهای موسوم به «دوست سوریه» فقط نماینده‌های مخالفان را دعوت می‌کردند، تصریح کرد: «مسکو از همه دعوت به عمل آورد و همه اهداف مورد نظر را در متن دعوت‌نامه‌ آورد که تأکید بر نبود جایگزین دیگری برای حل و فصل بحران سوریه به جز سند کنفرانس ژنو، از جمله این اهداف بود و ما این دعوت‌نامه را برای طرف‌های ذیربط سوری فرستادیم.
 
بوگدانوف ضمن نپذیرفتن طرح تجهیز تسلیحاتی 5 هزار نفری عناصر گروه‌های مخالف دولت سوریه، تأکید کرد:« می‌توانیم منتظر باشیم و ببینیم که چگونه این افراد بعدها به گروه‌های تروریستی به ویژه داعش خواهند پیوست».

وی درباره اقدامات بعدی مسکو در خصوص مذاکرات میان دولت سوریه و مخالفان این کشور نیز گفت: [طرف‌های] سوری باید خودشان اقدامات مطلوب را انجام دهند... مسکو چیزی مطرح نخواهد کرد. سوری‌ها باید با یکدیگر توافق کنند و اگر به توافق مشترک دست پیدا نکنند جنگ را ادامه خواهند داد...».

معاون وزیر خارجه روسیه با تأکید بر نقش سازمان ملل متحد گفت:« مذاکرات باید تحت نظارت سازمان ملل باشد و این مسئله مستلزم پشتیبانی و حمایت جامعه بین‌الملل است...».

بوگدانوف با اشاره به استقبال روسیه از مشارکت کشورهای همسایه، تأکید کرد: «ما از مشارکت همه کشورهای همسایه از جمله ایران، ترکیه، اردن، لبنان و عربستان سعودی استقبال می کنیم... در اینجا نقش ایران، ترکیه، مصر و عربستان سعودی بسیار اهمیت دارد».

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: رایزنی‌های روز نخست نشست مسکو درباره راه‌های دستیابی به پیوند‌های مشترک بود که بتوان برای اجرای بندهای بیانیه «ژنو1» در مذاکرات بعدی با دولت سوریه بر آن تکیه کرد.

وی همچنین تأکید کرد که هیچ یک از افراد شرکت کننده در نشست مسکو درخواست سرنگونی بشار اسد را مطرح نکردند.

بوگدانوف درباره تماس مسکو با طرف‌های خارجی از جمله «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، گفت: تماس‌ها ادامه دارد ولی نتیجه قابل ذکری در بر نداشته است».

منبع: فارس