۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴

آمار وزارت کشور از تعداد پناهندگان

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: بر خلاف ادعای رسانه‌های بیگانه که می‌گویند ایران هیچ پناهنده‌ای را نمی‌پذیرد، از سال گذشته تا به امسال 100 هزار نفر به آمار پناهندگان کشور افزوده شده است.
کد خبر : ۲۲۳۸۷۷
صراط: عزیز کاظمی صبح امروز در همایش مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان در دفتر پژوهش استانداری کرمانشاه اظهار کرد: وجود اتباع غیرمجاز در کشور هیچ توجیهی ندارد.
 
وی بیان داشت: بر خلاف ادعای رسانه‌های بیگانه که می‌گویند ایران هیچ پناهنده‌ای را نمی‌پذیرد، از سال گذشته تا به امسال 100 هزار نفر به آمار پناهندگان کشور افزوده شده و این در حالی است که کشور شرایط پذیرش پناهندگان را نداشت، اما دست ما برای پذیرش پناهندگان باز است.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور حفظ عزت پناهندگان را رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به نبود شرایط اضطراری برای پناهندگی، هیچ توجیهی برای ورود غیرقانونی به کشور وجود ندارد.
 
کاظمی تصریح کرد: تأکید وزارت کشور بر مسائل فرهنگی و انسانی و ریشه‌یابی مسائل مربوط به پناهندگی و البته فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای این افراد است.
 
وی با اشاره به روابط خوب بین ایران و کشورهای همسایه، بیان داشت: در برخی از جاها رعایت مسائل مرزی صورت نمی‌گیرد و ترددهای غیرمجاز انجام می‌شود و مرزها باید به‌صورت شایسته از دو طرف مراقبت شود.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور رویکرد دیگر جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل پناهندگی را علل‌شناسی مهاجرت و پناهندگی دانست.
 
کاظمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 350 هزار دانش‌آموز خارجی، 11 هزار دانشجو و 15 هزار پناهنده در کشور داریم.
 
وی بیان داشت: 33 سال است که ایران میزبان پناهندگان است و بیش از 30 میلیون نفر مهاجر و پناهنده نیز در این مدت وارد ایران یا از آن خارج شد‌ه‌اند و یا در کشور زندگی می‌کنند و این جمعیت شناور است و هیچ کشوری ظرفیت پذیرش این تعداد را ندارد.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به مشکلات پناهندگان در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: محرومیت از تمامی امکانات بهداشتی و آموزشی، عدم اجازه ورود دانش‌آموزان به مدارس و زندگی مشقت‌بار در اردوگاه‌ها عمده‌ترین مسائل این افراد است.
 
کاظمی بحث پناهندگی را یکی از بحث‌های مهم دنیا عنوان کرد و افزود: طبق آمار رسمی بیش از 43 میلیون پناهنده در دنیا وجود دارد و آمارهای غیررسمی حاکی از وجود 50 میلیون پناهنده است.
 
وی با بیان اینکه علل بحران پناهندگی را نباید در کشورهای پناهنده‌پذیر و پناهنده‌فرست جست‌وجو کرد، گفت: این موضوع دلایل ریشه‌ای دیگری دارد و تا زمان دست کشیدن از دیکتاتوری و خودکامگی و زیاده‌خواهی بحران پناهندگی هم‌چنان ادامه خواهد داشت.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور پناهنده‌پذیری را یک وظیفه انسانی برشمرد و خاطرنشان کرد: در اجلاس سوئیس بیان شد که خدمات ارائه شده ایران به پناهندگان باید برای سایر کشورها الگو قرار بگیرد.
 
کاظمی هدف از برگزاری همایش مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان را ثبت اسناد مربوط به پناهنده‌پذیری ایران و ارائه خدمات به آنها عنوان کرد و بیان داشت: این اسناد و زحمات ملت و نظام و مظلومیت پناهندگان باید ثبت شود تا بعدها توسط دیگران مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.
منبع: فارس