۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷

نشست هیأت ایرانی در بیشکک+عکس

امروز هیأت نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به قرقیزستان سفر کرده با شرکت در یک نشست مطبوعاتی در خبرگزاری ملی این کشور، به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
کد خبر : ۲۲۳۹۰۹

صراط: صبح امروز (9 بهمن‌ماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی شامل: «علی کائیدی»، «محمدرضا امیری»، «ناصر عاشوری» و «ایرج عبدی» که عضو کمیسیون همکاری بین‌پارلمانی ایران و قرقیزستان هستند به همراه «علی نجفی» سفیر ایران در بیشکک ضمن شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در خبرگزاری ملی قرقیزستان، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

نشست هیأت ایرانی در بیشکک+عکس

در ابتدای این نشست علی کائیدی رئیس طرف ایرانی کمیسیون همکاری‌های بین‌پارلمانی ایران و قرقیزستان ضمن اشاره به سفر خود و همکاران به بیشکک و دیدارهایی که در این سفر با مقامات دولت و پارلمان قرقیزستان انجام داده‌اند، تصریح کرد: در این ملاقات‌ها درباره موضوعاتی همچون همکاری در بخش‌های حمل‌ونقل، بهداشت و مسائل پزشکی رایزنی‌هایی صورت گرفت.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی بالای 2 ملت ایران و قرقیزستان، ادامه داد: از این ظرفیت‌ها می‌توان برای ارتقاء روابط فیمابین استفاده کرد ضمن آنکه در دیدار با مقامات بیشکک در خصوص فعال شدن کمیسیون اقتصادی مشترک، گفت‌وگوهایی صورت گرفت و ایران آمادگی گسترش روابط در سایه اقدامات این کمیسیون را دارد.

* حمایت کامل ایران از طرح‌های ریلی منطقه‌ای

رئیس کمیسیون همکاری‌های بین‌پارلمانی ایران و قرقیزستان با بیان این نکته که ایران توانمندی بالایی در بخش فنی و مهندسی دارد، افزود: با توجه به اینکه قرقیزستان به دریای‌های آزاد راه ندارد، راه‌آهن ایران- افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان- چین می‌تواند امکان دسترسی به این آب‌ها را برای بیشکک فراهم کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به حمایت کامل ایران از این طرح راهبردی، اظهار داشت: هیئت‌هایی از 2 کشور به دنبال کار کارشناسی در این زمینه هستند.

کائیدی بر ضرورت راه‌اندازی هرچه سریعتر پرواز مستقیم بین ایران و قرفیرستان تأکید کرد و افزود: این مسئله برای توسعه روابط 2 کشور بسیار مؤثر می‌باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه‌های پزشکی، دارو و تجهیزات، فن‌آوری‌های نوین و سلول‌های بنیادین، از دعوت وزیر بهداشت کشورمان از همتای قرقیزی خود برای انجام سفر به ایران خبر داد.

* ضرورت تقویت مناسبات جامعه زنان ایران و قرقیزستان

وی با بیان مذاکرات خود با معاون نخست وزیر قرقیزستان در زمینه تبادل هئیت‌ها میان 2 کشور، تصریح کرد: از «نیازعلیوا» معاون نخست وزیر قرقیزستان خواستیم که موضوع ارتباط جامعه زنان کشور هم در سطح دولت و هم در سطح پارلمان بررسی شود.

کائیدی در بخش دیگر سخنان خود عدم شناخت کافی مردم 2 کشور از یکدیگر را مایه تأسف خواند و بر اهمیت نقش رسانه‌ها در به دوش کشیدن این مسئولیت تأکید کرد.

علی نجفی سفیر ایران نیز در سخنان خود ضمن اشاره به مذاکرات خوب انجام شده با طرف‌های قرقیز در سفر هیئت پارلمانی ایران به قرقیزستان، اظهار داشت: در این سفر ملاقات‌هایی با معاون نخست وزیر، معاون و نمایندگان پارلمان، وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و معاون وزیر حمل‌ونقل انجام شد.

سفیر ایران با بیان اینکه در 2 کشور فضای دموکراسی خوبی حاکم است، به وجود نظام پارلمانی در قرقیزستان اشاره کرد و افزود: از این منظر، جایگاه مجالس در توسعه همکاری‌های 2 کشور بسیار مهم است و این سفر در راستای تسهیل روابط در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه اقتصادی صورت گرفته است.

* تبلیغ اسلام‌هراسی از سوی حامیان تروریسم

وی علاوه بر بررسی سطح روابط دوجانبه، تبادل‌نظر در خصوص مسائل منطقه‌ای را از دیگر محورهای ملاقات‌های هئیت پارلمانی ایران برشمرد و عنوان کرد: متأسفانه منطقه ما گرفتار افراط‌گرایی، تروریسم و خشونت است و برخی رسانه‌ها و طرف‌های مغرض در تلاشند تا این امر را به اسلام نسبت دهند در حالی که این مسئله هیچ نسبتی با اسلام ندارد.

نجفی افزود: برخی کشورها با ارسال کمک‌های مالی و نظامی به گروه‌های تروریستی و دادن آدرس‌های غلط، به تفرقه‌افکنی مذهبی دامن می‌زنند که باید هوشیار بوده و مراقب فعالیت‌های پرورش‌یافتگان دست آنها بود ضمن آنکه نقش رسانه‌ها در شناخت و معرفی اسلام راستین بسیار مهم است.

در ادامه یکی از خبرنگاران قرقیزستان در مورد میزان جدیت طرف ایرانی در طرح ساخت راه‌آهن ایران- افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان- چین سئوالی را مطرح کرد که کائیدی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون همکاری‌های بین پارلمانی ایران و قرقیزستان در پاسخ تصریح کرد: این مسئله باید ابتدا در سطوح کارشناسی بررسی شود اما ایران همواره از این طرح راهبردی حمایت می‌کند.

* زنان، جایگاه بالایی در ایران دارند

در ادامه سئوالی در مورد زنان و جایگاه آنان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در ایران مطرح شد که کائیدی اظهار داشت: کشور ما یک کشور اسلامی بوده و مسئله زنان بر مبنای آموزه‌های اسلامی، قرآنی و دینی استوار است.

وی افزود: در ایران احترام بسیار بالایی برای زنان قائل بوده و هم‌اکنون 12 نماینده زن در مجلس شورای اسلامی فعالیت داشته و برخی بانوان نیز مشاغلی را در رده‌های بالای دولتی دارند ضمن آنکه اکثر پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها دختران هستند و از این منظر، هیچگونه محدودیتی برای فعالیت زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد.

در ادامه خبرنگار فارس در بیشکک ضمن اشاره به پیام اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، از شرکت‌کنندگان در این نشست خبری این سئوال را پرسید که چه نکات مهمی در پیام رهبری وجود داشت و چرا ایشان جوانان را مخاطب پیام خود قرار دادند؟

در این نشست خبری که از سوی رسانه‌های مطرح قرقیزستان از جمله «آکی‌پرس»، «24.kg»، «kabar.kg» و سایر مطبوعات پوشش داده می‌شد، «محمدرضا امیری» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون همکاری‌های بین‌پارلمانی ایران و قرقیزستان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس اظهار داشت: ما به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی، افتخار می‌نماییم که در کشوری زندگی می‌کنیم که به عنوان ام‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود.

* تلاش استکبار برای ضربه زدن به فرهنگ و اقتصاد ایران

وی ادامه داد: استکبار جهانی از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران در 2 جهت دشمنی آشکار خود را با انقلاب ما انجام داد که تمام این اهداف استکبار در راستای نابودی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد.

به گفته وی، یکی از این جهت‌ها مسائل فرهنگی بود که آنها درصدد ضربه زدن به فرهنگ ما بودند و جهت دیگر تلاش‌های آنها، ضربه زدن به اقتصاد و برنامه‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.

امیری اضافه کرد: در زمینه فرهنگی تمام تلاش دشمن این بود که اسلام را وارونه جلوه دهد و تمام حرکت‌های تروریستی را به اسلام نسبت دهد در حالی که دین اسلام، دین رحمت و احترام به همه انسان‌هاست و برای انسان و همه موجودات ارزش زیادی قائل است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما استکبار جهانی هم تحریم‌ها را علیه ما راه‌اندازی کرد و هم از تروریسم حمایت کرد.

* ضرورت توجه جوانان به ماهیت پیام رهبری

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به این نکته که پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی دارای ماهیت عمیقی است، افزود: امیدواریم که جوانان این کشورها به ماهیت این پیام پی ببرند.

امیری همچنین تصریح کرد: لازم می‌دانم به 3-2 نکته مهم این پیام اشاره کنم و مطلب اول اینکه به جوانان توصیه می‌شود تا به قرآن و منابع بی‌واسطه برای شناخت اسلام مراجعه کنند و بیانگر این است که قرآن و پیام‌های نورانی اسلام می‌تواند همه بشریت را هدایت کرده و اگر ما به قرآن و پیام پیامبر(ص) عمل کنیم، هیچ ظلمی وجود نخواهد داشت.

عضو کمیسیون همکاری‌های بین‌پارلمانی ایران و قرقیزستان بیان داشت: نکته مهم دوم پیام ایشان این است که مراقب باشیم اسلام‌هراسی که استکبار مطرح می‌کند، موجب فریب ما نشود و اگر ما درک صحیح و واقعی از دین و پیامبر اسلام(ص) پیدا کنیم، هیچگاه منحرف نخواهیم شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد: در خصوص مسائل اقتصادی و فشارهای وارده در این زمینه از سوی غرب به ایران نیز رهبری کشورمان راهکاری عملی را به ما نشان دادند و آن اقتصاد مقاومتی است که بر منابع موجود داخلی تکیه دارد.

امیری در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که همه ملت‌های اسلامی با وحدت و انسجام حول محور قرآن و تعالیم نبی مکرم اسلام(ص) به تلاش‌های خود در زمینه توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ادامه دهند.

* بیشکک برای توسعه زیرساخت‌ها از توانمندی ایران استفاده کند

در ادامه خبرنگار خبرگزاری «آکی‌پرس» سئوالی را در زمینه برنامه‌ها و پیشنهادات ایران برای ارتباط با بخش خصوصی و بازرگانان قرقیزستان و همچنین پروژه‌های اقتصادی ایران بویژه در زمینه کشاورزی مطرح کرد که «ناصر عاشوری» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون همکاری‌های بین‌پارلمانی ایران و قرقیزستان ضمن اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی 2 کشور، تصریح کرد: اقتصاد قرقیزستان در حال توسعه است و دارای مزیت‌های فراوانی می‌باشد از جمله وجود آب فراوان و طبیعت مناسب.

وی ادامه داد: قرقیزستان در حوزه اقتصادی مزیت‌هایی را در زمینه کشاورزی، دامپروری و شیلات دارد ضمن آنکه در سال‌های اخیر کشورهای ازبکستان و تاجیکستان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توانمندی‌های ایران استفاده می‌کنند که قرقیزستان نیز برای توسعه زیرساخت‌ها از جمله راه‌آهن، سد و غیره نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

عاشوری در ادامه خاطرنشان کرد که برای سرمایه‌گذاری بخش خصوص در قرقیزستان، نیاز به تسهیل برخی امور داریم از جمله لغو روادید و تشویق سرمایه‌گذاری ضمن آنکه کشورهای آسیای مرکزی می‌توانند با ایران همکاری اقتصادی خوبی داشته باشند زیرا ایران برخلاف غرب، به دلیل داشتن مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی، خواهان سعادت و توسعه کشورهای منطقه می‌باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به آمادگی ایران بویژه بخش خصوصی کشورمان برای تدوین و اجرای قراردادهای اقتصادی با جمهوری قرقیزستان در آینده، سرمایه‌گذاری کارآفرینان ایرانی در قرقیزستان را تأمین‌کننده منافع 2 کشور برشمرد.

* روند روبه رشد همکاری‌های اقتصادی ایران و قرقیزستان

علی نجفی نیز در ادامه ضمن تأکید بر این نکته که بخش کشاورزی یکی از حوزه‌های خوب برای توسعه همکاری‌های 2 کشور می‌باشد، افزود: در زمینه کشت محصولات، شیلات و آبزیان، دامپروری، آبیاری و انتقال آب، گلخانه، تجهیزات کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت‌وگوهایی میان بخش‌های خصوصی 2 طرف در جریان است که برخی توافقات نیز حاصل شده و در بخشی از موارد کارها شروع و در حال انجام است.

وی ضمن اشاره به تقویت همکاری‌های استانی میان 2 کشور و سفر استاندار و هیئت اقتصادی مازندران به قرقیزستان و همچنین برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک و حضور جمع زیادی از تجار و تولیدکنندگان ایرانی در آن، از سفر استاندار خراسان رضوی در ماه مارس سال جاری به قرقیزستان خبر داد.

در ادامه خبرنگار خبرگزاری «24K.G» در مورد زمان و هزینه راه‌اندازی پرواز مستقیم میان ایران و قرقیزستان سئوالی را مطرح کرد که نجفی در پاسخ عنوان کرد: این مسئله یکی از اولویت همکاری‌های ما می‌باشد و مذاکراتی در سطوح مختلف انجام شده که البته باید شرکت‌های خصوصی 2 طرف در این زمینه ترغیب شوند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون احیای این مسئله در دستور کار ما قرار دارد و گفت‌وگوهایی با شرکت‌های مختلف ایرانی و قرقیزی انجام شده که امیدواریم مسائل فنی در این زمینه بزودی حل شده و شاهد از سرگیری پرواز مستقیم بین 2 کشور باشیم.

* نزدیکی فرهنگی ایران و قرقیزستان و ضرورت شناخت واقعی اسلام

«ایرج عبدی» نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان خود در نشست خبری مذکور با اعلام اینکه برنامه راهبردی ایران، دوستی و همکاری با کشورهای منطقه برای تأمین ثبات و پیشرفت همه آنها توسط خود کشورهای منطقه است، تصریح کرد: شاید از نگاه اقتصادی قرقیزستان خیلی قوی نباشد اما برای ایران از نظر فرهنگی یک ملت بزرگ است و علاقمندی بسیاری از مردم قرقیزستان به خیام، موجب خرسندی ما می‌باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به حضور در مراسم ادای احترام به کشته‌شدگان قرقیز، عنوان کرد: اسلام به سرعت در حال رشد است و به منظور جلوگیری از آشنایی جوانان غربی با اسلام تحریف‌شده، رهبری ایران به آنان خطاب کردند که اسلام را بی‌واسطه و از قرآن بیاموزند تا دچار اشتباه در شناخت این دین الهی نشوند.

عبدی در پایان اظهار داشت: منظور آشنایی با اسلامی است که در آن زن به عنوان سرگرمی و تفریح ساخته نشده است، بلکه بانویی بوده که به عنوان انسان بسیار قابل احترام است.

منبع: فارس