۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

جنتی: هنرمندان ناامید نشوند

وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی در بازدید از از تئاتر شهر گفت: نباید ناامیدی میان هنرمندان وجود داشته باشد. ما جلسات زیادی داشته‌ایم تا مسائل مختلف تئاتر را مطرح و راه حل‌های لازم برای رفع آن‌ها را پیدا کنیم. ناامیدی مربوط به زمانی است که هنرمندان احساس کنند مسئولان به مشکلات توجهی ندارند یا آنان را رها کرده‌اند.
کد خبر : ۲۲۳۹۹۱
صراط: علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه علی مرادخانی، معاون هنری خود، شامگاه پنجشنبه نهم بهمن ماه از مراحل بازسازی مجموعه تئاتر شهر بازدید کرد و پیش از تماشای نمایش «ساعت بیست» به پرسش‌های تعدادی از خبرنگاران پاسخ داد.

* برگزاری مستقل بخش بین‌الملل جشنواره فیلم

علی جنتی با اشاره به بحث دیپلماسی فرهنگی  و فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه گفت: برای انتقال فرهنگ و هنر ایران به دیگر کشورها از تمام ابزارهای موجود استفاده می‌کنیم. بخشی از این مسئله، توسط رایزنان فرهنگی سفارت خانه‌های دیگر کشورها در تهران و بخشی دیگر با دعوت از هنرمندان خارجی به ایران شکل می‌گیرد؛ یکی از این راه‌ها، حضور آثار هنری دیگر کشورها در جشنواره‌های بین‌المللی داخلی همچون فیلم و تئاتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما با توجه به توانایی و امکاناتی که در اختیار داشته‌ایم، از دیگر کشورها دعوت به عمل آورده‌ایم. طبیعتاً این سریع‌ترین راه تبادل اندیشه و فرهنگ است. معتقدم این کار باید به صورت مستمر شکل بگیرد. از جمله فعالیت‌هایی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، برگزاری مستقل بخش بین‌المللی جشنواره فیلم در اردیبهشت ماه است.

* تئاتر شهر، وضعیت مناسب و خوبی می‌یابد

در ادامه، جنتی با اظهار رضایت از مراحل بازسازی مجموعه تئاتر شهر، بیان کرد: در طول ماه‌های اخیر، فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است و اکنون کار بازسازی به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد. آن‌گونه که پیمانکار اعلام کرده است، بعضی از سالن‌ها تا پایان بهمن ماه آماده بهره‌برداری خواهند شد و بازسازی باقی آنها نیز به زودی به سرانجام خواهد رسید. ما خواهان انجام بازسازی درست و ماندگار در این مجموعه هستیم. سالیانی طولانی، هر شخص با دیدن وضعیت نامناسب پلاتوها، سالن‌ها و دیگر بخش‌های تئاتر شهر، افسوس می‌خورد. اکنون بازسازی‌ها در حال تکمیل شدن و مجموعه تئاتر شهر در حال رسیدن به وضعیت مساعد است. تجهیزات و ابزار فنی مورد نیاز برای تکمیل بازسازی نیز به زودی خریداری و نصب خواهند شد.

* بودجه فرهنگ و هنر کافی نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگر، در مورد وضعیت نگران کننده بودجه هنرهای نمایشی کشور و ایجاد مشکلات بسیار برای  هنرمندان و فعالان این حوزه توضیح داد: بودجه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام حوزه‌ها به هیچ وجه کافی نیست؛ حتی در بعضی موارد پاسخ‌گوی نیمی از نیازها هم نخواهد بود. با این وجود، تلاش زیادی از سوی شخص من، همه معاونان، به ویژه معاون توسعه مدیریت منابع که مسئول تامین بودجه است، صورت گرفته. همچنین سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و تلفیق مجلس شورای اسلامی، تلاش زیادی در این زمینه داشته‌اند و این مسئله‌ای غیر قابل انکار است.

جنتی افزود: جلسات زیادی با مسوولان سازمان مدیریت داشته‌ایم و بارها در مورد مشکلات و مسائل هنرمندان تئاتر، سینما، تجسمی، موسیقی و سازمان‌های وابسته صحبت کرده‌ایم. شما با هر وزیر دیگری هم صحبت کنید، از بودجه‌اش راضی نیست. با توجه به تنگناهایی که کشور با آن روبه‌رو است، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، همه توانش را به‌کار گرفته است تا آن‌چه را وجود دارد، عادلانه میان همه توزیع کند. در شرایطی به‌سر می‌بریم که به جای دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت، یک میلیون بشکه صادر می‌کنیم؛ آن هم در حالی‌که قیمت آن به یک سوم رسیده است. تنگناهای مالی دولت جدی است و این مسئله شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می‌شود. باید وضعیت موجود را مدیریت کنیم و از امکانات غیر دولتی بیشتر بهره ببریم. در این زمینه، شهرداری تهران همراهی بسیاری داشته و فضاهایی چون پردیس تئاتر ایران را ساخته که اتفاق خوب و ماندگاری است. در این میان باید بخش خصوصی را هم همراه کنیم تا شرایط مساعدتری برای ادامه فعالیت هنرمندان ایجاد شود.

او با اشاره به موردی از فعالیت‌های صورت گرفته از سوی معاون هنری برای تامین منابع مالی تازه، اظهار کرد: آقای مرادخانی به صورت مستمر،  پیگیری‌هایی در این زمینه داشته و از جمله توانسته است برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بودجه‌ای تازه را کسب کند.

* هنرمندان نا‌امید نشوند

وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از سخنانش در مورد ارتقاء جشنواره تئاتر فجر و دعودت از آثار بین‌المللی با سطح کیفی بالاتر خاظرنشان کرد: این مسئله نیز معلول تنگناهای مالی است. ما هم علاقمندیم تا از تعداد کشورهای بیشتری دعوت  به‌عمل آوریم، اما باید با توجه به امکانات حرکت کنیم. در این راستا از سایر اعتبارات بهره می‌بریم تا به این حوزه کمک کنیم و تئاتر رونق بهتری بگیرد. بی شک اگر در بهبود وضعیت مالی دولت اتفاقی رخ دهد، مطمئن باشید آن زمان کمک بیشتری به تئاتر می‎کنیم.

وی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در مورد ناامیدی ایجاد شده میان هنرمندان تئاتر گفت: نباید ناامیدی میان هنرمندان وجود داشته باشد. ما جلسات زیادی داشته‌ایم تا مسائل مختلف تئاتر را مطرح و راه حل‌های لازم برای رفع آن‌ها را  پیدا کنیم. ناامیدی مربوط به زمانی است که هنرمندان احساس کنند مسئولان به مشکلات توجهی ندارند یا آنان را رها کرده‌اند. در حالی که این طور نیست و ما از تمام توان و وقت مدیران و امکانات مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مسائل استفاده می‌کنیم و در این راه از مشاوره اهالی هنر به ویژه هنرمندان تئاتر بهره می بریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان بازدید از بازسازی تئاتر شهر و گفت‌و‌گو با خبرنگاران، به همراه علی مرادخانی، معاون امور هنری، به تماشای نمایش «ساعت بیست» به کارگردانی سید علی موسویان در تالار چهارسو نشست.
منبع: فارس