۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸

کتابی که تقدیم به سه استاد شد

محمدتقی سبک دل از ترجمه «حیدر بابایه سلام» خبرداد و گفت: این اثر اوایل سال 94 و پس از عید نوروز منتشر خواهد شد.
کد خبر : ۲۲۴۰۵۲
صراط: محمدتقی سبک دل پژوهشگر درباره تازه‌ترین تالیفات خود اظهار داشت: هفته گذشته کتاب «سیمرغ غزل» در قالب ارج‌نامه علی ناظمی تبریزی در 320 صفحه شامل تصاویر، مجموعه مقالات، مجموعه اشعار و اسناد درباره استاد نظمی منتشر شد.

به گفته وی، در ادامه برگزاری کنگره استاد نظمی، مقالات ارائه شده در این کنگره تبدیل به کتاب شد، البته مراسم رونمایی از این کتاب سوم اسفند ماه برگزار می شود.

به گفته سبک دل، مقالاتی از اساتید بزرگ زبان و ادبیات فارسی در این کتاب گنجانده شده، مقالاتی از جلیل تجلیل، استاد شفیعی کدکنی، توفیق سبحانی و پرفسور حسن امین و... این کتاب از جمله آثاری است که درباره استاد نظمی غزلسرای به نام شعر فارسی به صورت جامع منتشر می‌شود، این شاعر پس از شهریار از غزلسرایان به نام شعر پارسی است.

وی این کتاب را اینگونه توضیح داد که، کتاب «سیمرغ غزل» به شکل جامع به شعر، اندیشه و بررسی خصوصیات شعری نظمی می‌پردازد.

سبک‌دل در ادامه به ترجمه کتاب حیدر بابایه سلام اشاره کرد و افزود: شرح،‌ توضیح،  ترجمه این اثر به قلم بنده به تازگی زیر چاپ رفته است.

وی تصریح کرد: اشعار شهریار در این اثر ترجمه و شرح داده شده است، تلاشی که بر این اثر صورت گرفته جزء نادرترین کارهایی است که بزودی و تا نوروز 94 منتشر می شود.

به گفته این نویسنده، در این کتاب مواردی چون؛ تاملی بر زندگانی شهریار، شعر و اندیشه شهریار، غزلیات، قصاید، مثنویات و مکتب شهریار، حیدر بابا، تاثر شهریار از اسلاف، تاثیر نیما بر اشعار شهریار، تاثیر موسیقی بر اشعار شهریار، تاثیر شهریار بر ادبیات و شعر معاصر فارسی، ارادت شهریار به علی(ع)، شهریار از دیدگاه معاصران، اصلاحات عامیانه در شعر شهریار، جلوه‌های عرفان در اشعار شهریار، صنایع لفظی و معنوی بدیع در اشعار شهریار، هویت ملی و ایرانی در اشعار شهریارو کتابشناسی با حدود 120 ماخذ از جمله موارد موجود در این کتاب است.

وی در پایان با بیان اینکه حدود 9 سال برای این اثر تلاش کرده‌ام، عنوان کرد: این اثر تا نوروز 94 از سوی انتشارات بهار دخت در 840 صفحه چاپ خواهد شد. این اثر جزو معدود آثاری است که به بررسی اشعار شهریار می پردازد و به سه استاد مرحوم؛ منوچهر مرتضوی، محمدامین ریاحی و ایرج افشار تقدیم شده است.
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز