۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸

مبادلات تجاری ایران و ترکیه کاهش یافت

مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۶ درصدی به ۱۳.۷ میلیاد دلار رسید که از این رقم ۹.۸ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به این کشور بوده است.
کد خبر : ۲۲۴۱۱۴
صراط: مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۶ درصدی به ۱۳.۷ میلیاد دلار رسید که از این رقم ۹.۸ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به این کشور بوده است.

اداره آمار ترکیه اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال میلادی گذشته با کاهش 6 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
 
مبادلات دو کشور که در سال 2013 بالغ بر 14.575 میلیارد دلار اعلام شده بود در سال 2014 با کاهش 6 درصدی به 13.721 میلیارد دلار رسیده است.
 
بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 7 درصد افت داشته است و به 3.888 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در سال پیش از آن 4.192 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
 
واردات ترکیه از ایران در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 5.3 درصد کاهش داشته است. ترکیه در سال 2013 بالغ بر 10.383 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در سال 2014 به 9.833 میلیارد دلار کاهش یافته است.
 
ایران هفتمین مقصد صادرات ترکیه و هشتمین منبع تامین نیازهای وارداتی این کشور در سال 2014 شناخته شده است. صادرات ترکیه به ایران در این مدت معادل 2.5 درصد کل صادرات این کشور و واردات از ایران معادل 4.1 درصد کل واردات ترکیه در این مدت بوده است.
 
مقامات ایران و ترکیه اخیرا یک موافقتنامه تجارت ترجیحی را امضا کرده اند که بر اساس آن تعرفه کالاهای مبادلاتی بین دو کشور کاهش یافته است.
 
این موافقتنامه با انتقاد شدید فعالان اقتصادی در ایران مواجه شده است تا حدی که برخی این موافقتنامه را به عهدنامه ترکمنچای تشبیه کرده اند.
 
به عقیده این افراد ترکیب کالاهای انتخاب شده در این موافقتنامه به گونه ای است که تولیدات صنعتی کشور را در تنگنا قرار می دهد و از سوی دیگر در شرایط بی آبی و نیاز کشور به کالاهای کشاورزی، تشویق کشاورزان به صادرات این کالاها توجیه منطقی ندارد.
منبع: تسنیم
برچسب ها: تجارت ایران ترکیه