۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳

درسی به هواداران رفراندم از مردم شوروی و ایرلند

در تاریخ ملت های دیگری غیر از مردم شیعه و انقلابی ایران اسلامی نیز موارد بسیاری وجود دارد که آن مردمان (حتی در قرن اخیر) برای حفظ آبرو، استقلال و آزادی مد نظر خود حتی گرسنگی را هم تحمل کرده‌اند.
کد خبر : ۲۲۴۱۶۹
صراط: علی خرّم، از دیپلمات های سابق و از چهره های نزدیک به دولت به تازگی در بخشی از گفتگوی خود با سایت جماران درباره ماجرای رفراندم و منظور رئیس جمهور روحانی در این باره گفته است:
 
(رئیس جمهور) به این سمت گام برمی‌دارد که درباره این موضوع باید از مردم سوال شود به این معنا که آیا مردم مایل‌اند اقتصاد و صنعت رشد پیدا کند یا اینکه می خواهند به هر قیمتی که شده، باید صنعت هسته ای در همین نقطه ای که هست، بماند؟!
 
*سوال طرح شده در صحبت خرّم، فی الواقع نوعی استفهام انکاری با رویکرد تشکیک در خواست مردم برای دستیابی به انرژی هسته ای است.
 
به این معنا که مردم برای اقتصاد و صنعت ارزش بیشتری قائل اند و مایل نیستند که انرژی هسته ای کشورمان به هر قیمتی! باقی بماند.
 
متأسفانه علی خرّم که مواضعی همچون «تفکرات بانفوذ نمی گذارند دستاوردهای مذاکرات توسعه یابد» و توصیه به طرفین مذاکره برای نگاه منطقی‌تر! به روند مذاکرات را در مواضع خود دارد؛ صحبت درستی را مطرح نکرده است.
 
در وهله اول باید اشاره کرد که مبحث انرژی هسته ای نه تنها از اقتصاد و صنعت جدا نیست؛ بلکه تا چند سال دیگر، نیازهای بشری به نقطه ای می رسد که این انرژی پاک و مهم؛ حیاتی‌تر از برخی صنایع خاص خواهد بود و زیربنای اقتصاد کشورها در قرن بیست و یکم را تشکیل می‌دهد. (کما اینکه امروز نیز با عملگری در عرصه های مهم درمانی و تأمین انرژی، یک نیاز ضروری است)
 
نکته حائز اهمیت دیگر این است که نه تنها رئیس جمهور روحانی بلکه هریک از کاندیداهای دیگری هم که در انتخابات 92 و سایر انتخابات ها از اکثریت آرای مردم برخوردار می شوند؛ این رأی مستظهر و منوط به پاسداری آنها از تمام اهداف کلان نظام و کشوریست که برخاسته از انقلاب، رأی و حمایت همین مردم است و لذا این نحو آماتورگونه تفکیک در مسائل کلان کشور از سوی برخی چهره های نزدیک به دولت، از اساس غلط است.
 
به سخن دیگر اینکه تا هنگامیکه مردم از قوانین نظام اسلامی پیروی می کنند و حمایت آنها از سیاست های نظام آنقدر ملموس هست که هر توطئه ای را علیه نظام اسلامی، تحت الشعاع خویش قرار می دهد (کما اینکه در یوم الله 9 دی قرار داد)؛ مقامات اجرایی مکلّف هستند که تمام سیاست های کشور را با عنایت به رهنمودهای مقام منیع ولایت فقیه عملی کنند و تشکیک و تفکیک های برآمده از سر خوشبینی به آمریکا در این سیاست ها و بایدها؛ کمکی به آنها نخواهد کرد.
 
گفتنیست، آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، در بخشی از خطبه های این هفته نماز جمعه، خطاب به عده ای خاص تصریح کرد: شاید روزی بیاید که مردم ما تنها دو وعده غذا بخورند ولی این مردم تحمل خواهند کرد؛‌ قطعاً‌ تحمل گرسنگی سخت‌تر از دادن جوان عزیز نیست. البته من نمی‌گویم که باید گرسنگی کشید ولی ممکن است که در راه مقاومت به جایی برسیم که مجبور شویم سختی‌هایی را تحمل کنیم.
 
وی با بیان اینکه عده‌ای باید به مردم ایمان بیاورند، بیان کرد: باید بدانیم که مردم ما انقلابی‌اند و بصیرت دارند و هیچگاه ذلت را نمی‌پذیرند.
 
لازم به ذکر است که اگرچه عده ای در مقابل برخی صراحت ها پیرامون لزوم تحمل سختی در مقابل دشمن برمی آشوبند و سوال «به هر قیمتی»؟! را پیش می کشند؛ اما ذکر چند نکته در این باره حائز اهمیت است:
 
یکم: نظام اسلامی توانسته است پس از 36 سال، آستانه سختی‌ها را بویژه در عرصه های اقتصاد و امنیت تا حدی که برای مردم تقریباً غیر ملموس شود؛ بصورت غیر قابل انکاری پایین بیاورد.
 
دوم: منظور از غذای کمتر خوردن در مقابل دشمن، تنها یک مثال سمبولیک است و لزوماً به معنای کمبود مواد غذایی بر اثر تحریم ها نیست. چه اینکه ایران اسلامی امروز به قدرتی دست یافته است که برای هیچ دشمن متخاصمی امکان توطئه غذایی (همانند سال های جنگ که کشتی های حامل مواد غذایی توسط آمریکا در خلیج فارس هدف قرار می گرفت) وجود ندارد.
 
منظور، حالتی از صبر است که یک ملت باید برای حفظ استقلال و آزادی خود از آن برخوردار باشد.
 
و سوم: طرح معنای «تحمل و هزینه در مقابل دشمن» در میان افکار عمومی کاری صحیح و بایسته است.
 
در تاریخ ملت های دیگری غیر از مردم شیعه و انقلابی ایران اسلامی نیز موارد بسیاری وجود دارد که آن مردمان (حتی در قرن اخیر) برای حفظ آبرو، استقلال و آزادی مد نظر خود حتی گرسنگی را هم تحمل کرده‌اند.
 
درباره قیام صنعتی استالین در شوروی موسوم به «طرح اقتصادی 5 ساله» گفته می شود که مردم با همکاری با دولت شوروی، حتی کمبود غذای روزانه را نیز تحمل می‌کردند و دست آخر نیز اگرچه به توفیق کامل دست نیافتند اما خود را شکست خورده تلقی نکردند. (به نقل از کتاب جواهر لعل نهرو)
 
درباره روزهای پس از انقلاب کاسترو و یارانش در کوبا نیز نقل های فراوانی از کمبود غذا در میان انقلابیون و مردم این کشور و البته تحمل و همراهی آنها وجود دارد. (به نقل از مصاحبه سفیر کوبا در تهران)
 
ایرلندی ها نیز در مقابل استعمار بریتانیا؛ مقاومت های فراوانی را در مبارزه با تحریم های انگلیس و در راه توجه به ظرفیت های داخلی خود در طول ده‌ها سال انجام داده اند که در کتب تاریخی به آن اشاره شده است. (به نقل از کتاب جواهر لعل نهرو)
منبع: فارس