۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

تاثیر انقلاب بر کاهش شکاف طبقاتی +جدول

بررسی شاخص ضریب جینی در ۴۵ سال اخیر نشان می دهد، اوج شکاف طبقاتی و توزیع نابرابر درآمد در ایران در سال ۵۴ با ضریب جینی ۰.۵ بوده است و در این سال دهک ثروتمندترین ۳۴ برابر فقرا درآمد داشتند که این نسبت اکنون به ۱۰ برابر کاهش یافته است.
کد خبر : ۲۲۴۳۵۹
صراط: این روزها که در آستانه سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم، برخی شبهات و سوالات به ویژه از سوی جوانان که روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را درک نکرده اند، مطرح است که آیا فاصله طبقاتی و شکاف درآمدی که طی این سالها وجود دارد، در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سابقه داشته است یا خیر؟ برای برررسی این موضوع و پاسخ به این سوالات از شاخص ضریب جینی استفاده می کنیم.
 
ضریب جینی که مهمترین شاخص بررسی نابرابری در توزیع درآمد است، عبارت است از؛ نسبت دهک پردرآمد به دهک کم‌درآمد است که این نسبت بین صفر تا 1 در نوسان است که هرچه این نسبت به سمت صفر گرایش پیدا کند یعنی توزیع عادلانه‌تر درآمد در کشور وجود دارد و هرچه به سمت 1 گرایش پیدا کند یعنی توزیع ناعادلانه ثروت در کشور به چشم می‌خورد.
 
آمارهای رسمی از ضریب جینی از سال 1348 تا کنون در مرکز آمار ایران و بانک مرکزی موجود است. بررسی ها نشان می دهد، ضریب جینی از سال 48 با نرخ 0.43 شروع شده و در سالهای بعد روند صعودی داشته تا اینکه در سال 54 به رقم بی سابقه 0.5 رسیده است. این میزان شکاف طبقاتی و توزیع نابرابر درآمدی در هیچ سالی سابقه نداشته است.
 
اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر چند نوساناتی در ضریب جینی داشته ایم، ولی روند بلند مدت این ضریب نزولی بوده و در دهه اخیر به زیر 0.36 در سال 92 کاهش یافته است.
 
طبق گزارش مرکز آمار ضریب جینی در سال 88 رقم 41 صدم، سال 89 رقم 40 صدم، سال 90 رقم 37 صدم واحد،سال 91 رقم 36 صدم واحد و سال 92 نیز رقم 36 صدم واحد بوده است.
 
شاخص دیگر در بررسی توزیع عادلانه درآمد، بررسی سهم درآمد 10 درصد ثروتمندترین افراد کشور به 10 درصد فقیرترین مردم است که این شاخص در سال 54 که شکاف طبقاتی در اوج بود، رقم بی سابقه 33.8 برابر را ثبت کرده بود، یعنی ثروتمندترین دهک کشور 33.8 برابر فقیرترین دهک درآمد داشته اند. این در حالی است که اکنون یعنی سال 92 این رقم به 10.6 برابر رسیده است.
 
جزئیات آمار ضریب جینی از سال 48 تاکنون به شرح زیر است:


منبع: تسنیم