۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

دفاع آرژانتین از تفاهم‌نامه با تهران

وزیر خارجه آرژانتین بار دیگر از تفاهم‌نامه تهران و بوینوس‌آیرس درباره پرونده «آمیا» دفاع کرد و آن را بهترین راه‌حل ممکن برای حل این مسئله دانست.
کد خبر : ۲۲۴۳۶۵
صراط: وزیر خارجه آرژانتین بار دیگر از تفاهم‌نامه تهران و بوینوس‌آیرس درباره پرونده «آمیا» دفاع کرد و آن را بهترین راه‌حل ممکن برای حل این مسئله دانست.

به نقل از «ته‌لام»، «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه آرژانتین روز گذشته طی مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی «ان‌پی‌آر» آمریکا اطمینان داد که «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور این کشور و خود وی برای سرپوش گذاری روی شواهد حادثه انفجار مرکز یهودیان آمیا از جمله اتهامات شهروندان ایرانی تلاش نمی‌کنند.
 
وزیر امور خارجه آرژانتین در این خصوص خاطرنشان کرد: می‌توانم به شما بگویم که من و رئیس‌جمهور هر کاری که ممکن بود برای کمک به قاضی انجام دادیم تا عدالت در مورد قربانیان حادثه برقرار شود.
 
«تیمرمن» ضمن رد اتهاماتی که علیه وی مطرح شده بود آنها را ادعاهایی نادرست و گمراه کننده علیه دولت توصیف کرد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی آرژانتین همچنین تاکید کرد: با وجود اینکه شواهدی مبنی بر دخالت دولت در مرگ «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده آمیا وجود نداشت، عده‌ای سعی داشتند این مسئله را برای بی اعتبار ساختن دولت «فرناندز» مورد استفاده قرار دهند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تصریح اینکه به وجود یک ارتباط محلی درباره این حادثه به شدت مظنون است، افزود: عامل چنین واقعه‌ای نمی‌تواند توسط دولت مشخص شود و آرژانتینی‌ها باید منتظر بمانند تا اینکه یک قاضی اعلام کند چه کسی پشت حادثه آمیا قرار داشته است.   
 
علاوه بر این، وزیر امور خارجه آرژانتین تبادل غلات این کشور با نفت ایران در یادداشت تفاهم امضا شده میان تهران و بوینوس آیرس را کاملا تکذیب کرد و در ادامه گفت: هر کسی که کمترین اطلاعاتی در مورد تجارت نفت داشته باشد می‌داند که آرژانتین نمی‌تواند از نفت ایران استفاده کند زیرا نفت این کشور بسیار سنگین می‌باشد و ما توانایی پردازش چنین نفت سنگینی را نداریم.
 
«تیمرمن» اذعان داشت: قانونی در ایران وجود دارد که از استرداد شهروندان این کشور ممنوعیت به عمل می‌آورد، در حالی که در آرژانتین نیز قانونی مبنی بر منع محاکمه غیابی افراد حاکم است، بنابراین تنها راه حل چنین مسئله‌ای امضای توافقنامه‌ای با تهران بود تا بدین ترتیب قاضی آرژانتین اجازه داشته باشد که برای بازجویی از افرادی که نام آن‌ها در پرونده ذکر شده است به ایران برود.
 
به گزارش فارس، «نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس‌جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال 1994 میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.
 
در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.
 
جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.
 
مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.
 
رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.
 
دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینس آیرس» افشا کردند.
منبع: فارس