۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
علت اصرار بر حضور نیلی چیست؟

در دانشگاه تهران چه خبر است؟

دانشگاه تهران یک سال است که با سرپرست اداره می‌شود، سرپرستی که نهادهای نظارتی بالادستی مانند مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی با حضور وی به عنوان رئیس این دانشگاه مخالف هستند ولی رئیس جمهور بر ریاست وی در دانشگاه تهران اصرار دارد.
کد خبر : ۲۲۴۳۸۷
صراط: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر کشور این روزها یا بهتر بگوییم از حدود یک سال پیش با سرگردانی رو به روست به طوریکه پس از گذشت یک سال از برکناری رئیس سابق هنوز با سرپرست اداره می‌شود. سرپرستی که نهادهای نظارتی بالادستی مانند مجلس شورای اسلامی و شورایعالی انقلاب فرهنگی با حضور وی به عنوان رئیس این دانشگاه مخالف هستند ولی وزارت علوم با وجود تمام این مخالفت‌ها باز هم وی را به عنوان رئیس دانشگاه مادر به شورایعالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد.
 
البته با توجه به اینکه وزیر علوم در مصاحبه‌ای به خبرنگاران گفته بود که رئیس جمهور شخصا درباره رئیس دانشگاه تهران نظر دارد و مسائلی که در جلسه آخر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش آمد می‌توان به این نتیجه رسید که رئیس جمهور شخصا بر روی نیلی احمدآبادی اصرار دارد و حتی با وجود مخالفت مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی هم از اصرار خود کوتاه نمی‌آید.
 
نیلی احمدآبادی که بیش از 7 ماه سرپرست دانشگاه تهران است که در همین مدت و پس از استیضاح رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم، به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس هم معرفی شد و در جلسه رای اعتماد از مجلس موفق به جلب نظر نمایندگان نشد.
 
وی هم در زمان فرجی دانا و هم در زمان فرهادی به عنوان رئیس دانشگاه تهران به شورایعالی انقلاب فرهنگی معرفی شد ولی رای اعتماد به وی برای ریاست این دانشگاه با مخالفت اعضای شورا رو به شد.
 
وی 19 خرداد امسال پس از کش و قوس‌های فراوان و با رای یک کمیته 50 نفره از بین 7 گزینه مطرح شده به عنوان سرپرست دانشگاه تهران انتخاب شد.
 
در آن زمان فرجی دانا وزیر سابق علوم، نیلی احمدآبادی را به شورایعالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد ولی وی نتوانست رای اعتماد اعضای شورا را کسب کند.
 
اصرار دولت یازدهم بر حضور نیلی احمدآبادی در بالاترین هرم آموزش عالی کشور به حدی بود که رئیس جمهور نیز پس از استیضاح فرجی دانا، وی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد ولی نیلی موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مردم هم نشد.
 
7 آبان امسال جلسه رای اعتماد مجلس به نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم برگزار شد که با مروری بر نظرات نمایندگان مخالف نیلی در روز رای اعتماد به دلایل عدم اعتماد مجلس به وی برای حضور در راس آموزش عالی کشور پی می‌بریم.
 
مخالفت نمایندگان مجلس با نیلی احمدآبادی به اندازه‌ای بود که برخی نمایندگان پیشنهاد کرده بودند بدون شنیدن نظرات موافق و مخالف، رای گیری صورت بگیرد.
 
* اکبریان: آقای نیلی‌احمدآبادی از فتنه تبری بجویید
 
عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در جلسه رأی اعتماد به محمود نیلی‌احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مگر مقام معظم رهبری تذکر ندادند که دانشگاه جولانگاه احزاب نباشد؟ چرا توجه نمی‌کنید؟ چرا عده‌ای به دنبال این هستند که دانشگاه جولانگاه احزاب شود؟ آقای نیلی احمدآبادی! چرا از فتنه تبری نمی‌جویی؟ این مسئله را علنی بگو، مگر تذکر مقام معظم رهبری به دولت بحث فتنه نبود؟ آقای نیلی‌احمدآبادی! اگر شما ولایت پذیر هستید صادقانه بگویید که از فتنه تبری می‌جویم.
 
این نماینده مجلس خطاب به نیلی احمدآبادی گفت: شما سردمدار نوشتن نامه به مقام معظم رهبری علیه بسیج بودید،‌ اگر قدر بسیج را می‌دانستید در جریان اوج فتنه آن نامه را نمی‌نوشتید.
 
وی همچنین خطاب به رئیس جمهور گفت: در طول تاریخ دانشگاه تهران برای اولین بار است که این دانشگاه این مدت طولانی با سرپرست اداره می‌شود، چرا افراد شایسته، لایق و انقلابی انتخاب نمی‌کنید که از شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی اعتماد بگیرد؟ به دنبال چه چیزی هستید؟
 
* عزل 28 نیروی ارزشی و بازگشت جریان فتنه به دانشگاه تهران
 
اکبریان ادامه داد: شما به عنوان سرپرست دانشگاه تهران 25 نفر از نیروهای ارزشی را عزل کردید، آقای د.س که در جریان فتنه و 18 تیر زندانی شده دستور بازگشت به کار دادید و می‌گویید اینها حر هستند، حر توبه کرد ولی این افراد توبه نکردند، اگر توبه کنند نظام آنها را می‌بخشد.
 
* برگزاری مراسم جشن پردیس دانشگاه تهران در زمان عزای عمومی کشور
 
اکبریان اظهار داشت‌: وقتی عزای عمومی برای درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی اعلام شد انجمن اسلامی دانشگاه تهران در پردیس کرج مراسمی برگزار کرد که نمی‌گویم مراسم رقص بود ولی جشنی را برگزار کرد که به مقدسات کشور توهین شد. آیا دانشجویان جدیدالورود جرأت چنین کاری را دارند که عکس نخست‌وزیر امام را با شعارهایی برای رهایی وی از زندان در دست بگیرند؟ این مسائل ساخته و پرداخته است.
 
وی گفت:‌ همایش پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در حمایت از فتنه‌گران بود، شما به رئیس این دانشگاه اجبار کردید این کار را انجام دهد زیرا چند سال اجازه این کار داده نشد. آقای نیلی‌احمدآبادی برداشتن حجاب از سر دختران برنامه شماست؟ شما می‌گویید از این مسائل خبر ندارم، شما که از این جا تا کرج را نمی‌توانید اداره کنید کشور را چگونه می‌توانید مدیریت کنید؟
 
وی افزود: برای تمام صحبت‌هایم مدارک هم ارائه می‌دهم،‌شما هیچ برنامه‌ای راجع به مأموریت وزارت علوم، گسترش آموزش عالی، تولید علم، بهبود وضعیت دانشجویان و اساتیدو کاهش خروج نخبگان ندارید.
 
اکبریان خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت:‌ ما می‌خواهیم دل خانواده شهدا و نیروهای ارزشی مردم عزیز را خوشحال کنید و به نیلی احمدآبادی همکار باسابقه من در سپاه رأی عدم اعتماد بدهید.
 
* نبویان: معاون نیلی با نامحرمان دست می‌داد/ برگزاری اردوی مختلط در ترکیه
 
حجت‌الاسلام سید‌ محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با انتخاب نیلی به عنوان وزیر علوم اظهار داشت: یکی از نکات مهم در رابطه با آقای نیلی عدم توجه وی به ارزش‌های اسلامی در زمان مدیریتش در پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران بود، وی یک معاون خانم داشت که در عین اینکه حجاب خود را رعایت نمی‌کرد، با مردان نامحرم نیز دست می‌داد. برگزاری اردوهای مختلط از جمله سفر به ترکیه و برگزاری مراسم‌های مختلط از جمله عملکرد‌هایی است که ما در زمان مدیریت نیلی در این دانشکده شاهد بوده‌ایم. نیلی به اندک بهانه‌ای برای برگزاری کارهای مختلط دانشجویان مجوز صادر می‌کرد، مانند جشنواره‌ها، کنسرت‌های موسیقی، اردوهای تفریحی.
 
وی افزود: سوابق نیلی نیز برای ما روشن و موجود است. وی نامه‌ای را که اغتشاشگران به رهبری می‌دهند امضا می‌کند و بسیاری دیگر از کارهایی که مدارک آن موجود است.
 
* نادران: ما عملکرد می‌خواهیم نه موضع
 
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم گفت: وقتی آقای نیلی به مجلس معرفی شد با هیأت‌ رئیسه صحبت کردم و استدعا کردم اگر آئین‌نامه داخلی مجلس اجازه می‌دهد بعد از فرمایشات آقای رئیس‌ جمهور بدون بحث رأی بگیریم و در این صورت هم وقت مجلس گرفته نمی‌شود، هم بعضی کدورت‌ها ایجاد نمی‌شود تا برویم روی بحث اصلی که ان‌شاءالله دولت معرفی خواهد کرد.
 
نادران گفت: جناب آقای نیلی اگر شما گزینه اصلی هستید امتیاز شما به آقای فرجی دانا چیست؟ مدیرتر، متدین‌تر و یا توانمند‌تر هستید؟ سابقه مدیریتی شما در دانشگاه مشخص است، چرا چنین فضایی ایجاد شد که برخی بتوانند از این کارها بکنند؟ رهبر معظم انقلاب بارها به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند که اردوهای مختلط نبرید، به کشور ترکیه اردوی خارج از کشور ببریم که آن اتفاقات بیفتد، از تریبون مقدس حیف است چنین مطالبی گفته شود و بعد آن را با یک اردوی مختلط داخل مقایسه می‌کنند.
 
* جمیری: رئیس‌ جمهور فردی کارآمدتر را برای وزارت علوم معرفی کند
 
عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با انتخاب نیلی‌ احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: چرا می‌خواهیم به اسم اعتدال اینگونه نشان دهیم که ما برای آرامش دانشگاه‌ها به این جناح و آن جناح توجه نداریم، این درست است که دانشگاه به هیچ جناحی ارتباط ندارد، اما دانشگاه میدان دفاع از ارزش‌های الهی و دفاع از مقام معظم رهبری است، دانشگاه جایی است که باید در آن نیروهای متدین تربیت شود. ما از رئیس جمهور می‌خواهیم وزیری کارآمدتر و ارزشی‌تر را برای وزارت علوم به مجلس معرفی کند.
 
اینگونه بود که نیلی احمدآبادی به دلیل عملکردش بخصوص در فتنه  و پس از آن در مدت سرپرستی در دانشگاه تهران با 79 رأی موافق، 160 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 246 رأی مأخوذه مجلس، نتوانست رای اعتماد نمایندگان ملت را برای تصاحب بالاترین کرسی آموزش عالی کسب کند و این مساله نشان‌دهنده مخالفت اکثریت قاطع مجلس با حضور نیلی احمدآبادی در راس آموزش عالی کشور است.
 
البته اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز به دلیل رفتارهای نیلی در زمان سرپرستی‌ در دانشگاه تهران با وی به عنوان رئیس این دانشگاه مخالف هستند.
 
* صدور مجوز حضور فتنه‌گران و محکومان فتنه 88 در دانشگاه تهران
 
حضور فتنه گران و محکومان فتنه 88 مانند نوری زاد، محسن آرمین، فائزه هاشمی و محمدرضا خاتمی در مراسم افطاری یکی از تشکل‌های دانشجویی با مجوز رسمی دانشگاه، صدور مجوز برای حضور فتنه گران و اغتشاشگران مانند سعید حجاریان، علی اکبر معین فر، لطف الله میثمی و محمد قوچانی، نصب تصاویر سران فتنه در غرفه استقبال از دانشجویان ورودی سال 93 انجمن تهران، که با وجود شکایت و اعتراض سایر تشکل‌های دانشگاه تهران، هیچ برخوردی از سوی مدیریت دانشگاه با تشکل متخلف صورت نگرفت، از جمله عملکرد نیلی احمدآبادی بوده است.
 
* راه اندازی کانون‌های موسیقی در دانشگاه تهران
 
راه اندازی کانون‌های موسیقی به صورت گسترده در دانشگاه تهران، عدم صدور مجوز برای برگزاری گردهمایی «حمایت از تیم هسته‌ای» که 4 اتحادیه بزرگ دانشجویی خواستار برگزاری مشترک این برنامه بودند، در اختیار قرار ندادن تالار فردوسی دانشگاه تهران به انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بمنظور برگزاری بزرگداشت یوم الله 9دی هم از دیگر رفتارهای نیلی احمدآبادی در زمان سرپرستی بر دانشگاه تهران بوده است.
 
* بازگشت عضو هیأت علمی محکوم به زندان به دانشگاه با مجوز نیلی احمدآبادی
 
تبدیل شدن دانشگاه به جولانگاه مخالفان نظام جمهوری اسلامی از جمله ابراهیم یزدی، رهامی، داوود سلیمانی و تغییرات گسترده از جمله برکناری علی افخمی مسئول موسسه دهخدا، امام رئیس دانشکده الهیات نیز در زمان سرپرستی نیلی احمدآبادی رخ داده است.
سلیمانی که به دو سال زندان محکوم شده بود با نامه محمود نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران به کار خود بازگشت.
 
وی همچنین عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران شد.
 
* ارائه مجوز برای برگزاری همایش جبهه ملی و نهضت آزادی با سخنران خانیکی
 
ارائه مجوزها برای برگزاری همایش جبهه ملی و نهضت آزادی از جمله همایش شمع راه به منظور بزرگداشت مهندس بازرگان با سخنرانی هادی خانیکی، محمد امین قانعی راد، مصطفی کتیرایی(وزیر مسکن و شهرسازی دولت موقت بازرگان)، محمدحسین بنی اسدی(داماد مرحوم بازرگان)، محمد جواد کاشی،حاتم قادری،علی قاسمی،مقصود فراستخواه از آخرین اقدامات نیلی احمدآبادی در دانشگاه تهران بوده است.
 
در شرایطی که نیلی احمدآبادی چنین عملکردی در زمان سرپرستی در دانشگاه مادر کشور داشته است رئیس جمهور با اصرار تمام بر حضور وی در راس دانشگاه‌ کشور تاکید دارد.
منبع: فارس