۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
بررسی یک طرح عجیب در شورای شهر

چرا باید بزرگراه‌های تهران پولی شوند؟!

احمد دنیا مالی روز گذشته از بررسی یک فوریت لایحه ای عجیب در شورای شهر تهران برای تعادل ترافیک و کاهش آلودگی هوا خبر داد . اما این طرح عجیب چیست؟
کد خبر : ۲۲۴۴۰۶
صراط: رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در حال بررسی یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص هستیم که شامل تمامی تونل‌ها و بزرگراه‌های پایتخت می‌شود.

به گزارش چمران نیوز احمد دنیا مالی روز گذشته در گفتگو با یک خبرگزاری از بررسی یک فوریت لایحه ای عجیب در شورای شهر تهران برای تعادل ترافیک و کاهش آلودگی هوا خبر داد  . اما این طرح عجیب چیست و آیا همانطور که دنیامالی گفته موجب کاهش آلودگی هوا ، برقراری عدالت و تعادل ترافیک پایتخت خواهد شد ؟ در ادامه بخش هایی مهم از این مصاحبه را می خوانید :

    شهروندانی که خودرو دارند اما از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند و کسانی که خودرو ندارند نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که می‌خواهند با خودروهایشان در خیابان‌ها تردد کنند.عادلانه این است افرادی که  از این معابر استفاده می‌کنند، مالیات یا عوارض راه را بپردازند که خوشبختانه امکانات و زیربناهای این کار فراهم است.
    دریافت به صورت الکترونیکی است و با نصب یک چیپسِت بر روی خودرو به صورت اعتباری، عوارض از خودروها کم می‌شود و کسانی که قصد پرداخت عوارض را ندارند، می‌توانند از این مسیرها استفاده نکنند و در صورت استفاده، جرایم سنگینی باید برای آنها در نظر گرفته شود، این موضوع به تعادل ترافیک در تهران نیز کمک می‌کند.  
    تردد ماشین‌ها در سطح شهر خسارات زیادی به پایتخت وارد می‌کنند؛ مانند آلودگی هوا، صدا و تلفات جانی که به نظر می‌آید که با این کار که پیچیدگی خاصی ندارد، می‌توان این مشکلات را کاهش داد.                           


نکته جالب در این مصاحبه برقراری عدالت می باشد ، یعنی به گفته دنیامالی کسانی که خودرو ندارند نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که می‌خواهند با خودروهایشان در خیابان‌ها تردد کنند ! نگارنده احتمال می دهد که این عضو شورای شهر این طرح را به صورت کامل در اختیار رسانه ها قرار نداده است یا طرح را ناقص بیان کرده چرا که با اخذ عوارض  ، تاکسی داران و اتوبوس ها مجبور به افزایش کرایه های خود هستند و آن دسته از مردمی که برای تردد در این معابر از خودروی شخصی استفاده نمی کنند هم به نوعی در پرداخت عوارض سهیم خواهند شد ! پس با اخذ عوارض آنطور که دنیامالی گفته عدالتی برقرار نخواهد شد مگر اینکه تاکسی و اتوبوس ها شامل این طرح نباشند و یا در این طرح ممنوعیت افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده باشد .
نکته دوم درباره این طرح این است که رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران مدعی است کسانی که قصد پرداخت عوارض را ندارند باید از مسیرهای دیگری استفاده کنند و حق ورود در این معابر را ندارند و این باعث کمک به تعادل ترافیک است ؛ حال سوال اینجاست با این فرض که خودروهایی که به هر دلیلی عوارض پرداخت نمی کنند مجبور به انتخاب مسیر جایگزین می شوند پس آیا بار ترافیک در مسیرهای جایگزین بیشتر نخواهد شد ؟ با فرض اینکه مردم مجبور به استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی شوند آیا این ناوگان ظرفیت جا به جایی این هجم اضافه از سفرهای شهری را دارد ؟به طور مثال خطوط متروهای تهران هنوز کامل نشده است و بنا بر اظهارات شهردار تهران بهره برداری از این خطوط تا پایان سال 96 محقق خواهدشد در حالی که طرح مذکور به گفته دنیا مالی از سال آینده اجرایی می شود !
ضمنا نباید از یاد برد که علاوه بر عدم تکمیل  همه خطوط ، به دلیل کمبود واگن جا به جایی مسافران در حال حاضر با مشکل مواجه هست . جالب اینجاست آقای دنیامالی در گفتگویی در تاریخ 23 آذر امسال هم نگرانی شورای شهر از کمبود مترو را اعلام کرده است . یادآور می شویم شهریور امسال تشکری هاشمی با اعلام خبر ورود 88 واگن ( 11 رام )  به ناوگان مترو ، اما مشکل جا به جایی را ملزم به اضافه شدن واگن های بیشتری به این ناوگان دانست که تا امروز محقق نشده است . البته افزایش مترو نیازمند پرداخت بدهی های دولت به شهرداری می باشد که این امر هم بر اساس اظهارات اخیر شهردار تهران فعلا شکل نگرفته است. پس با این اوصاف آیا طرح فوق به تعادل ترافیک در پایتخت کمک خواهد کرد؟
 

نکته سوم در این مصاحبه اینکه دنیامالی مدعی است با اجرای این طرح مشکل آلودگی هوا و صدا و تلفات جانی کاهش می یابد اما این ادعا با توجه به آنچه در بالا گذشت اجرایی خواهد بود ؟ چرا باید برای حل مشکل آلودگی هوا مردم هزینه بپردازند درحالی که می توان با بهبود کیفیت بنزین ، ساماندهی واحدهای آلاینده اطراف تهران و تعویض یا خروج خودروهای پرمصرف و فرسوده ، الودگی هوا را به اندازه زیادی کاهش داد. اگر همین دست از خودروهای فرسوده و پرمصرف با پرداخت عوارض وارد این معابر شوند در میزان آلودگی هوا آیا تغییر خاصی ایجاد خواهد شد ؟
در پایان باید بگوییم که اگر برای نواقصی که مطرح شد در این طرح تدبیری اندیشیده نشده باشد تنها سود حاصل از این طرح برای جیب شهرداری خواهد بود .

منبع: چمران نیوز
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز