۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵

گاهشمار ابتکارات ابتکار درباره خوزستان!

عملکرد سازمان محیط زیست و عدم حضور معصومه ابتکار در خوزستان، باعث اعتراض مردم و مسؤولان این شهرها شده است.
کد خبر : ۲۲۷۱۵۳
گاهشمار اقدامات ابتکار درباره خوزستان
صراط: پدیده ریزگردها و گرد و غباری که این روزها نفس اهوازی‌ها را گرفته است تقریبا از سه‌شنبه هفتم بهمن آغاز شد و متاسفانه تا به امروز این پدیده زندگی عادی مردم برخی از شهرهای جنوبی کشور را مختل کرده است. عملکرد سازمان محیط زیست و عدم حضور معصومه ابتکار در مناطقی که ریزگردها زندگی مردم را با بحران روبرو ساخته، سبب انتقاد و اعتراض بسیاری از مردم و مسئولان این شهرها شده است.
 
در ادامه به مرور وقایعی که ظرف 18 الی 20 روز گذشته در خوزستان افتاده است، می‌پردازیم تا شمایی کلی از عملکرد مسئولان مربوطه و گزارش رسانه‌ای آنان در این زمینه بدست آید.
 
شنبه 11 بهمن: برگزاری جلسه فوری ابتکار و اعضای کمسیون کشاورزی: عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی گفت:‌ به منظور بررسی مسأله آلودگی شهر اهواز امروز با اعضای کمیسیون کشاورزی و مجمع نمایندگان استان خوزستان جلسه‌ای فوری با خانم ابتکار خواهیم داشت.

دوشنبه 13 بهمن: توضیح ابتکار درباره منشاء ریزگردها:‌ من امروز در دولت گزارشی از اتفاقاتی که روزهای سه شنبه، پنجشنبه و جمعه در اثر افزایش گرد و غبار در خوزستان و شهر اهواز رخ داد و آثاری که این مساله پدید آورد و همچنین منشا این گرد و غبار، ارائه دادم. غیر از کشور عراق که به دلیل نا امنی عملا امکان اجرای طرحهای مقابله با آلودگی هوا را ندارد؛ در نقاط دیگر و مخصوصا در داخل کشور خودمان برنامه هایی در دست اقدام داریم. یک بودجه ملی برای مقابله با گرد و غبار مشخص کرده ایم و برنامه هایی در دست اقدام است.
 
دوشنبه 13 بهمن: بی نتیجه بودن اقدامات محیط زیست درباره ریزگردها: اسماعیلی جلیلی بااعلام بی‌نتیجه بودن اقدام سازمان محیط زیست در رفع بحران در خوزستان گفت: علیرغم وعده های سازمان محیط زیست برای حل مشکل آلاینده ها و ریزگردها در استان خوزستان ، اقدامات این سازمان عریض و طویل بی نتیجه بوده و مشکلات همچنان باقی است. پس از تذکر به رئیس جمهور مبنی بر عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست و دستور ایشان روز سه شنبه جلسه ای با حضور نمایندگان استان، رئیس سازمان محیط زیست و معاونین ایشان برای رسیدگی به وضعیت اسفبار آلاینده و ریزگردها تشکیل خواهد شد.
 
چهارشنبه15 بهمن: قول ابتکار به خوزستانی‌ها درباره گرد و غبار: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پدیده گرد وغبار از تلاش جمعی برای تامین اعتبار 55 میلیارد ریالی مقابله با گرد و غبار خبر داد و به مردم استان خوزستان قول داد که بصورت جدی پیگیر مشکلات گردوغبار استان است و در آینده نزدیک نیز به منظور بررسی بیشتر موضوع خود و همکاران به استان سفرخواهد کرد.
 
پنجشنبه 16 بهمن: سفر معصومه ابتکار به شهر رضا (اصفهان) سخنرانی در سالن شهید رجایی
 
جمعه 17 بهمن: سفر هیئت دولت به اصفهان و ماموریت معصومه ابتکار به عنوان نماینده دولت در شهررضا و دهاقان: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استقبال از پیشنهاد عبدالحسین مقتدایی، استاندار خوزستان مبنی بر تعیین ساز و کار اجرایی و تامین اعتبارات در داخل استان و با مسئولیت استاندار، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی باید همکاری کاملی در این زمینه با استاندار خوزستان داشته باشند و البته این ماموریت می‌تواند با همکاری و همراهی کمیته کاهش آلودگی هوای استان خوزستان که از جایگاه و ماموریت قانونی در این زمینه برخوردار است صورت پذیرد.
 
یکشنبه 19 بهمن: حضور معصومه ابتکار در بستر تالاب هامون: معصومه ابتکار ضمن حضور در بستر تالاب هامون و همزمان با روز جهانی تالاب‌ها، ضمن حضور در یک مدرسه عشایری به طرح پرسشی از دانش آموزان برای نجات این تالاب پرداخت.
 
یکشنبه 19 بهمن: شرکت در همایش " ایست آب نیست!": معصومه ابتکار ضمن سخنرانی در همایش "ایست آب نیست" که در تالار فرهنگ برگزار شد، گفت: هفته گذشته به دلیل وقوع یک پدیده شدید آلودگی هوا در خوزستان جلسه‌ای در استانداری خوزستان برگزار شد. همچنین ما نیز یک جلسه ویژه با نمایندگان استان و یک جلسه کاری پس از ارائه گزارش وضعیت در هیات دولت داشتیم. در این جلسه برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت متفاوتی ارائه شد. البته باید در نظر داشت که هنگام وقوع این پدیده‌ها باید یک واکنش سریع صورت بگیرد.
 
سه شنبه 21 بهمن: اعلام خبر سفر ابتکار به خوزستان برای بررسی پدیده ریزگردها: سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی از اختصاص 300 میلیارد تومان اعتبار به سازمان منابع طبیعی کشور برای بیایان​زدایی و مهار پدیده ریزگردها در خوزستان خبر داد و گفت: سه‌شنبه هفته آینده(28 بهمن‌ماه) ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور جهت بررسی پدیده ریزگردها به خوزستان سفر می‌کند.
 
سه شنبه 21 بهمن: تاکید رهبری و تشکیل جلسه اضطراری برای رسیدگی به وضعیت هوای استان خوزستان: در پی تأکید و دستور ویژه رهبر انقلاب به دولت برای رفع معضل گرد و غبار شدید ناشی از ریزگردها در غرب کشور و اتخاذ تدابیر اجرایی و تصمیمات عاجل، جلسه مسؤولان ذیربط دولتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد.
 
سه شنبه 21 بهمن:‌ لغو سفر معصومه ابتکار به دلیل شدت گرد و غبار به خوزستان : مدیر روابط عمومی استانداری اهواز امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: به دلیل شدت پدیده گرد و خاک سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اهواز لغو شد.
 
چهارشنبه 22 بهمن: جلسه نمایندگان استان خوزستان با وزیر بهداشت به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور به خوزستان: اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان درباره تشکیل این جلسه گفت: در این جلسه ضمن تأکید بر مسئولیت نهاد دولت در قبال مشکلات عنوان شد که منشأ آلایندگی هم خارجی است و هم داخلی که منشأ داخلی آن تحت کنترل دولت است و نیاز به اراده و اقدام جدی دارد.
 
شنبه 25 بهمن:‌ تقدیر ابتکار از سفر وزیر بهداشت به خوزستان: ابتکار با تقدیر از سفر وزیر بهداشت به خوزستان، اظهار کرد: عزم عمومی دولت مقابله علمی و پایدار با پدیده گرد و غبار در کشور به ویژه خوزستان است.
 
شنبه 25 بهمن: طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه را کلید زدند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی رویکردهای سازمان محیط زیست اظهار داشت: این سازمان امروز بنا به تشخیص شخص رئیس سازمان اولویت‌ها را مشخص می‌کند و متأسفانه برخی اوقات این اولویت‌بندی‌ها کشور را دچار مشکل کرده،‌ امروز این سازمان به حیاط خلوت سیاسی برخی جریانات تبدیل شده و باید جلوی آن گرفته شود.
 
شنبه 25 بهمن: معصومه ابتکار  در گفتگو با روزنامه اعتماد:‌ دوشنبه به خوزستان سفر می‌کنم.
 
ابتکار مدیریتی ازراه دور خانم ابتکار!
منبع: مشرق