۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹

گرد و غبار کرمان را فرا گرفت+عکس

در حالی از ظهر امروز گرد و غبار شدید اکثر شهرستانی شمالی کرمان را فراگرفته که شرق استان شاهد بروز طوفان شن است و هر لحظه بر شدت این طوفان افزوده می شود.
کد خبر : ۲۲۸۳۸۶
صراط: پس از یک روز بارندگی کامل در استان کرمان همچنان آسمان بزرگترین استان کرمان ابری است اما بارندگی در استان متوقف شده و برای روزهای شنبه و یکشنبه باران و در روز دوشنبه برف پیش بینی شده است با این وجود امروز در کرمان وزش باد شدید مهمترین پدیده بود بطوریکه از ظهر امروز گرد و غبار شدید در شهر کرمان میدان دید را به شدت کاهش داد و به خصوص در جاده های برون شهری دید را مختل کرد.

در حالی همچنان وزش باد در کرمان پدیده غالب است که این بادها در شرق استان کرمان بار دیگر دردسر ساز شده اند و طوفان شدید شن شهرستانهای شرقی استان به خصوص ریگان و فهرج را فراگرفته است.

دید افقی به شدت کاهش یافته است

طوفان که تا کنون سرعتش معادل ۷۰ کیلومتر در ساعت گزارش شده است موجب بروز طوفان شن و کاهش شدید دید در جاده های شرقی استان و اخلال در عبور و مرور شده است همچنین راههای فرعی و روستایی نیز دچار شن گرفتگی شده است و بر شدت طوفان هر لحظه افزوده می شود.

شن گرفتگی معابر شهری و روستایی، شن گرفتگی پلها، کاهش دید، بسته شدن کانالها و قناتهای کشاورزی و ورود شن به شهرهای ریگان و فهرج و شن گرفتگی شدید روستاها از جمله خسارات اولیه این طوفان است.

گرد و غبار کرمان را فرا گرفت+عکس

وزش طوفانهای پی در پی شن مردم این شرق کرمان را با مشکلاتی مواجه و این طوفانها زندگی مردم را مختل کرده است.

طوفانهای شدید شن با سرعت ۷۰الی ۸۰کیلومتر بر ساعت هر روز در این شهرستان خسارات بر جا می گذارد که اکثریت مردم را خانه نشین کرده است.

طوفان شن با سرعت ۷۰ کیلومتر ریگان را فراگرفته است

فرماندار ریگان در این خصوص گفت:  این طوفانهای شدید شن در ریگان خسارتهای میلیاردی در پی دارند که باید چاره اندیشی شود.

امین باقری متذکر شد: برای مهار طوفانهای شدید شن نیاز به بادشکن در این شهرستان می باشد تا بتوانیم از هجوم طوفان و شن به این شهرستان جلوگیری نماییم.

وی یاداور شد: برای مهار این طوفانها به اعتبارات ملی نیاز می باشد تا بتوان در زمینه ایجاد فضای سبز در این شهرستان اقداماتی انجام داد.

فرماندار ریگان گفت: کاهش نزولات آسمانی وخشک شدن جنگلهای بالادست علت طوفانهای پی در پی در این شهرستان می باشد که هر روز بر شدت این طوفانها در این شهرستان افزوده می شود.

باقری افزود: طوفان شدید شن امروز با سرعت ۷۰کیلومتر برساعت باعث کاهش دید در محور ترانزیتی ریگان چابهار شد.

وی گفت: این طوفان به فضای سبز شهری جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی مزارع گندم وجو وباغات نخیلات خسارت وارد کرد.

به زودی بارندگی جای طوفان شن را می گیرد

در حالی طوفان همچنان در شرق کرمان ادامه دارد که مریم سلاجقه کارشناس هواشناسی در گفتگو با مهر اظهارداشت: به دلیل جبهه هوایی مستقر در استان کرمان وزش باد مهمترین پدیده در کرمان است که به همین دلیل نیز شاهد بروز گرد و غبار در استان بودیم.

وی افزود: از شدت این پدیده در کرمان کاسته شده و بیشترین میزان گرد و غبار ظهر امروز بود که رفته رفته وضعیت بهبود یافته و در ساعات آینده شاهد بارندگی و افت دمای هوا خواهیم بود.

وی ادامه داد: در شرق استان کرمان به دلیل وجود کانونهای محلی بیابانی در با وزش هر گونه بادی شاهد بروز طوفان شن هستیم.

وی گفت: این طوفانها نیز طی ساعتهای آینده فروکش خواهند کرد.

منبع: مهر