۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
تحلیل اظهارات خاتمی

باید در سخنان امام(ره) تغییر ایجاد کنیم!

محمدرضا خاتمی با اشاره به تغییر شرایط کشور گفت: در برخی سخنان و مواضع امام(ره) تغییر ایجاد کنیم!
کد خبر : ۲۲۸۵۰۳
باید در سخنان امام(ره) تغییر ایجاد کنیم!
صراط: محمدرضا خاتمی با اشاره به تغییر شرایط کشور گفت: در برخی سخنان و مواضع امام(ره) تغییر ایجاد کنیم!
 
محمدرضا خاتمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در بخشی از گفت‌وگوی تازه خود با سایت جماران گفته است:
 
امام خود را معصوم نمی دانستند. ایشان خود در آخر عمرشان به این نکته اشاره می کنند که در چند جا اشتباه کرده‌اند. 
 
او می‌افزاید: «اکنون بیست و شش سال از رحلت امام می گذرد و شرایط کشور تغییر پیدا کرده است. آیا مشی سیاسی امام می پذیرد که ما تمام سخنان و مواضع امام را در شرایط فعلی بدون هیچ گونه تغییری اتخاذ کنیم»؟
 
  تحلیل صبحت های محمدرضا خاتمی:
 
* اینکه امام راحل در چند مورد از کلمه‌ی «اشتباه» استفاده کرده‌اند؛ به هیچ وجه نقیض رویکردها و تأکیدات همیشگی آن یار سفر کرده در مباحث مهمی همچون «ضدیت با آمریکا و استکبار جهانی»، «مبارزه با ظلم»، «ولایت مطلقه فقیه»، «ضرورت صدور انقلاب»، «عدم کرنش ذلیلانه در مقابله هژمونی شرق و غرب»، «شجاعت و جسارت در مقابل تهدید نظامی و تحریم»، «اسلام خواهی» و ... نبوده و نیست.
 
بحث تغییر شرایط و اشتباهات! اما با قصد پررنگ سازی معانی خاص! در کنایه‌ها و تلمیحات یک جریان سیاسی خاص(نظیر آنچه که محمد خاتمی بیان کرده است) بیان می‌شود.
 
در واقع، صحبت و ادعای محمدرضا خاتمی، تأکید بر ادامه همان سخنی است که اکبر گنجی 15 سال پیش، در حاشیه کنفرانس ننگین برلین به روزنامه اشپیگل آلمان گفته بود.
 
او اظهار کرده بود: ما (اصلاح‌طلبان) تلاش می‌کنیم خمینی را به گونه‌ای تفسیر کنیم که مخالف دموکراسی نباشد. خمینی دیگر وجود ندارد آنچه وجود دارد فقط برداشت‌های ما از سخنان اوست. او به هر حال یک روزی به موزه خواهد رفت و هیچکس نمی‌تواند جلوگیری کند!
 
متأسفانه برخی چهره‌های یک جریان خاص که از رفتارهای مشخصی در باب مفاهیمی همچون آمریکا، صدور انقلاب، عملگری‌های محور مقاومت در منطقه، حوادث براندازی در اوکراین و سوریه، بحث فتنه، اختیارات ولی فقیه و طرز نگاه به مسئله تحریم‌ها برخوردارند، قصد کرده‌اند تا با دستاویز قرار دادن نظیر آنچه که در صحبت‌های اشاره شده از خاتمی بیان شده است؛ مطامع خود را به اسم امام راحل و شبهه‌افکنی در بیانات و تقریرات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به پیش ببرند.
 
اما ایران، کوبا نیست که 55 سال پس از انقلابش، درباره ضدیت با آمریکا؛ دچار تجدید نظر شود و در سایه نبود تعقل در تفکر و پیر شدن انگیزه‌های انقلابیونش، با آمریکای جهانخوار بر سر میز مصالحه بنشیند.
 
خاتمی در ادامه صحبت‌هایش با جماران گفته است: من هنوز نظر خودم درباره وقایع 88 را تغییر نداده‌ام...
منبع: فارس