۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه +عکس

یک سرباز ارتش ترکیه به هنگام عملیات خارج‌سازی نیروهای گارد مقبره «سلیمان شاه» در حلب سوریه، کشته شد.
کد خبر : ۲۲۸۷۱۲
صراط: یک سرباز ارتش ترکیه به هنگام عملیات خارج‌سازی نیروهای گارد مقبره «سلیمان شاه» در حلب سوریه، کشته شد.

شبکه خبری «اسکای نیوز» گزارش کرد که یک سرباز ارتش ترکیه به هنگام خارج کردن گارد حفاظتی مقبره «سلیمان شاه» در خاک سوریه کشته شده است.
 
بنا بر این گزارش، ارتش ترکیه شنبه‌شب، عملیات نظامی در خاک سوریه اجرا و هدف آن را خارج کردن سربازان خود اعلام کرد که ماموریت حفاظت از مقبره شاه سلیمان در حلب سوریه را داشتند.
 
طبق گزارش وبگاه شبکه خبری اسکای‌نیوز، دسته‌ای از تانک‌های ارتش ترکیه از طریق شهر «عین‌العرب» (کوبانی) که تحت کنترل کردهای سوریه است پس از هماهنگی با نیروهای پیشمرگه، وارد خاک سوریه شدند. اما این شبکه اعلام نکرد که سرباز ترکیه‌ای چگونه کشته شده است.
 
در عین حال، یک مقام بلندپایه در ترکیه خبر مرگ سرباز ارتش ترکیه را تأیید کرد. این مقام ترک که هویت وی فاش نشد، به خبرگزاری رویترز گفت: ارتش ترکیه عملیات داخل خاک سوریه برای خارج‌کردن سربازان خود که مشغول محافظت از مقبره بودند، کامل کرد اما یک سرباز در یک حادثه به هنگام اجرای مأموریت کشته شد.
 
این مقام ترک درباره این حادثه توضیح نداد. پیش از وی نیز دو مسئول بلندپایه ترک در گفت‌وگو با رویترز، از آغاز عملیات ترکیه در خاک سوریه خبر داده بودند.

آرامگاه سلیمان شاه کجاست؟
 
آرامگاه سلیمان شاه در شمال شهر حلب در شمال غربی سوریه واقع شده‌ است. این آرامگاه با وجودی که در خاک سوریه است، ولی بر اساس پیمان‌نامه‌هایی که پس از سقوط امپراتوری عثمانی (میان ترکیه وقت و فرانسه) وضع شد، گفته می‌شود بخشی از قلمروی ترکیه در خاک سوریه محسوب می‌شود.
 
همیشه و به طور مرتب 40 سرباز ارتش ترکیه که به طور منظم تغییر می‌کنند، وظیفه حفاظت از این آرامگاه را بر عهده دارند.
 
 
ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه با یک کشته +عکس

بنای قدیمی آرامگاه
  
در این آرامگاه، سلیمان شاه پدر ارطغرل غازی و پدربزرگ عثمان غازی بنیانگذار سلسله عثمانی دفن است. این آرامگاه پس از سقوط امپراتوری عثمانی اشغال و طی قرارداد آنکارا و قرداد لوزان این منطقه جزیی جدانشدنی از خاک ترکیه اعلام شد.
 
در سال 1938 ساختمانی بزرگ در آن منطقه بنا شد و ژاندارمری ترکیه در محل مستقر می‌شود و ارتش ترکیه مسئول حفاظت از آرامگاه را بر عهده می‌گیرد. در سال 1973 دولت سوریه با ساخت سد بر روی دریاچه اسد موجب زیر آب رفتن آرامگاه و روستاهای اطراف گردید. دولت سوریه با هماهنگی با ترکیه قبل از بهره‌برداری ساختمان ژاندارمری و آرامگاه و همچنین روستای کاراکوزک را به محلی امن منتقل کردند.
منبع: فارس
برچسب ها: ترکیه سوریه کشته