۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳

نقش توافقنامه سعدآباد در برنامه هسته‌ای

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه ایران هیچگاه در فعالیت‌های هسته‌ای فعالیت مخفیانه نداشته است، گفت:‌ اقدامات تیم هسته‌ای در دولت قبل منجر شد که رهبری در یازده آبان سال 82 و پس از توافق سعدآباد درباره عقب‌نشینی‌ها هشدار بدهند.
کد خبر : ۲۲۹۱۶۵
صراط: فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در میزگرد 11 سال پس از توافق‌نامه بروکسل که با عنوان تجربه تلخ اعتماد و با حضور سید محمود نبویان در دانشگاه تهران برگزار شد اظهار داشت: در مردادماه سال 81 منافقین به زعم خود فعالیت‌های مخفی ایران در نطنز و اراک را افشا کردند در حالی که هیچ مخفی‌کاری‌ای در کار نبود.

عباسی ادامه داد: در آن زمان چون رژیم صدام در کنار ما بود و با توجه به ناامنی‌های افغانستان دولت وقت سیدمحمد خاتمی باید از کیان کشور دفاع می‌کرد لذا کار ساختمان‌سازی و خاک برداری به هیچ عنوان مخفی‌کاری نداشت و کاملاً مشاهده می‌شد اما منافقین برای خودشیرینی در مجامع بین‌المللی اقدام ایران را مخفی‌کاری عنوان کردند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در 15 مرداد سال 82 نامه سه کشور اروپایی برای تعلیق کلیه فعالیت‌های هسته‌ای به ایران داده می‌شود،‌افزود: در این باره موضع مثبت ایران در دیدار خاتمی با البراده‌ای بیان شد و در سوم شهریور 82 نیز ایران مذاکره با آژانس برای پروتکل الحاقی را اعلام رسمی کرد.

وی با اشاره به تصویب نخستین قطعنامه شورای حکام در 21 شهریور سال 82 خاطرنشان کرد: پس از آن و در مهرماه سال 82 نیز توافقنامه سعدآباد منعقد شد که شامل تعلیق همه فعالیت‌ها بود.

عباسی با بیان اینکه در این توافق تعهدات ایران در قطعنامه آمده اما تعهدات اروپایی‌ها درج نشده است افزود: طبق‌ آن تعهدات ایران اجرایی و فوری اما تعهدات اروپایی‌ها فاقد قید لازم‌الاجرا بود و معیاری برای رفع نگرانی این سه کشور تعیین نشد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بر همین اساس به هشدار مقام معظم رهبری در 11 آبان سال 82 و بعد از این توافقنامه اشاره کرد و گفت: رهبری فرمودند که اگر مراکز قدرت فزون‌خواهی کنند و ما هم عقب‌نشینی کنیم درست نیست.

وی با اشاره به تصویب امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران در 30 آبان 82 ، در عین حال به درخواست اروپا برای تصویب دومین قطعنامه علیه ایران در شورای حکام پرداخت و گفت: در همان زمان ما شاهد آغاز داوطلبانه پروتکل الحاقی بودیم و در 4 اسفند نیز توافق بروکسل که شامل پیشروی بیشتر آن سه کشور اروپایی بود صورت گرفت.

در ادامه عباسی با اشاره به استمرار تعهدات موافقتنامه سعدآباد به تصویب سومین قطعنامه شورای حکام علیه ایران به پیشنهاد این سه کشور اروپایی در 25 اسفند سال 82 اشاره کرد و گفت: این در حالی بود که ما در اول خردادماه شاهد تعامل بیشتر ایران و تبیین برنامه‌های مشروح هسته‌ای به آژانس بودیم.

رئیس سابق انرژی اتمی با بیان اینکه در ازای آن چهارمین و پنجمین قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام از سوی سه کشور اروپایی که با آنها مذاکره می‌کردیم به تصویب رسید، گفت: در 6 آبان سال 83 رهبری به این روند تذکر دادند.

وی یادآور شد: پس از روی کار آمدن دولت نهم بعد از شش ماه از آن وقایع ما به صورت اجرایی تعلیق‌ها را برداشتیم و شروع به کار کردیم.

عباسی تأکید کرد: در دولت فعلی برداشت ما از رفتار دولت و تیم مذاکره کننده این است که از نظر آنها برنامه هسته‌ای هیچ فایده‌ای برای ما نداشته و ما چیزی جز دردسر نداشته‌ایم که باید از شر آن خلاص شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به تخصص‌ها و پیشرفت‌های علوم پایه و رشته‌های فنی، بیان داشت:‌ ما قاطعانه می‌گوییم که دانشمندان مکانیک، متالوژی و سایر رشته‌های این چنینی را معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شهدای هسته‌ای ما این محاسبات را در سال‌های 65 تا 70 داشته‌اند افزود: یکی از اساتید گفته بود که فعالیت‌های هسته‌ای یک لیوان آب هم دست ملت ایران نداده است در حالی که باید به او گفت من که رشته‌ام هسته‌ای بوده آیا باید بگویم تاریخ و جامعه‌شناسی به درد نمی‌خورد؟ در حالی که فعالیت هسته‌ای در عین حال اشتغال‌زایی کرده است.

عباسی با بیان اینکه من شنیده‌ام که تعداد تحصیل کردگان دولت آقای روحانی در آمریکا بیش از دولتمردان اوباماست، یادآور شد: اگر به صورت خوشبینانه دلیل این امر را بررسی کنیم احتمالاً عدم پیشرفت علم و تکنولوژی در کشور را دلیل این امر مطرح می‌کنند اما چرا فضاهای علمی را نباید در دانشگاه‌های خود باز کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: ما غیر از اجماع نخبگانی و اغنای افکار عمومی راهی برای پیشرفت مسائل راهبردی نداریم.

وی در همین زمینه به دعوت از صاحبنظران حقوق، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و حتی روانشناسی در دو سال آخر دولت دهم اشاره کرد و افزود: آقای روحانی اخیراً از دانشگاهیان خواسته که اظهارنظر کنند اما در دولت دهم ما این امر را پایه‌گذاری کردیم.

عباسی ادامه داد: ما حتی از کسانی که مخالف آقای احمدی‌نژاد هم بودند برای این جلسات دعوت می‌کردیم و ابایی نداشتیم؛‌ حتی از مخالفینی که علیه جمهوری اسلامی ایران هم قلم می‌زدند هم دعوت کردیم چرا که مباحث هسته‌ای به سازمان انرژی اتمی ربط داشت و زمانش رسیده بود که ما دستاوردهای هسته‌ای را بیان کنیم اما اولین کاری که بعد از روی کار آمدن کردند این تشکل را جمع کردند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر کشور ما در حوزه فنی و مهندسی و علوم پایه رشد نمی‌کرد ما نمی‌توانستیم غنی‌سازی را انجام دهیم، افزود: برخی‌ها رآکتور اراک را با رآکتور چرنوبیل مقایسه کرده‌اند که احتمالاً نشان می‌دهد آنها وقت مطالعه کافی نداشته‌اند چرا که این دو هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.

وی یکی از زحماتی که در دولت خاتمی و احمدی‌نژاد برای رآکتور اراک کشیده شد این نکته دانست که به بخش خصوصی اعتماد کردند و افزود:‌حساس‌ترین قسمت‌های رآکتور که ساخت محفظه آن است به داخل کشور واگذار شد و 5 سال طول کشید چرا که فلزی با درجه هسته‌ای و ابزار خاصی برای ماشین‌کاری نیاز داشت. اما شجاعتی که بخش خصوصی در ساخت تجهیزات رآکتور پیدا کرد، بزرگترین دستاورد بود.

عباسی ضمن انتقاد از رئیس سازمان فعلی انرژی اتمی گفت: ایشان با اینکه در وزارت خارجه هم بوده اما گاف سیاسی می‌دهد و گفته که میزان تولید پولوتونیوم را در طراحی اراک پائین آوردیم در حالی که هدف ما اصلاً تولید پولوتونیوم نیست.

رئیس سابق انرژی اتمی یادآور شد: من معتقدم در رابطه با دولت نهم و دهم نه در رابطه با احمدی‌نژاد بلکه در خصوص کلیت دولت و وزرا و مسئولان آن اجحاف صورت گرفته است و از سوی دیگر ما در دولت نهم و دهم هیچ مورد اختلافی با آژانس نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی پس از حمایت دولت ادعای بزرگی مبنی بر ساختن 70 تا 80 درصد نیروگاه بوشهر مطرح کرد یادآور شد: نباید روحیه بخش خصوصی را خراب و تضعیف کنیم چرا که دیدگاه سیاسی یک عده متفاوت است و ما باید بدانیم که به هر حال تاوان استقلال خود را پس می‌دهیم.
منبع: فارس