۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
معیار جدید رییس‌جمهور برای محاسبه تورم

روحانی کدام آمار را فراموش کرد؟/ تورم در 5 ماه سال 93 منفی بود!

با معیار جدید حسن روحانی، نرخ تورم در ماه های اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور و آبان 93 منفی بوده است که ظاهرا در آن ماه ها، معیار جدید هنوز ابداع نشده بود!
کد خبر : ۲۲۹۲۵۴
گروه اقتصادی صراط - حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز در همایش ملی روز مهندسی ادعای عجیبی را مطرح و نرخ تورم بهمن ماه 93 را صفر درصد اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، روحانی گفت: "ماه بهمن و اسفند دو ماهی است که در طول سال بیشترین تورم را دارند. سال گذشته تورم بهمن و اسفند را خیلی پایین آوردیم. هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد تورم ما در بهمن صفر باشد و دیروز مرکز آمار این عدد را اعلام کرد. این کار بزرگی است که با تلاش و حمایت همه به دست آمد و باید از همه قدردانی کرد."

آنچه روحانی بدان استناد کرده گزارش مرکز آمار ایران است که بر اساس آن، افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل به (تورم نقطه به نقطه) 14.4 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (14.4) بدون تغییر است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در 12 ماه منتهی به بهمن ماه سال 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل 15.2 درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی ماه 1393 (15.8) کاهش یافته است.

روحانی کدام آمار را فراموش کرد؟/ تورم در 5 ماه سال 93 منفی بود!

پر واضح است که بر اساس مرجع مورد استناد رییس جمهور، هم تورم نقطه ای و هم تورم سالیانه به ترتیب 14.4 و 15.8 هستند و خبری از رقم "صفر" نیست. اما ظاهرا منظور روحانی عدم تغییر تورم نقطه ای بهمن ماه نسبت به دی ماه است که هر دو روی عدد 14.4 متوقف مانده اند.

استناد عجیب روحانی به این رقم، یک ابداع کم نظیر در اعلام نرخ تورم به شمار می رود. بسیاری از اقتصاددانان حتی رقم تورم نقطه ای را هم دقیق و مورد استناد نمی دانند اما این رقم سال هاست در بازی مسئولان تاقتصادی کشور با اعداد، جایگاه خود را پیدا کرده است!

حال حسن روحانی پا را از این هم فراتر گذاشته و عدد جدیدی را به جای تورم اعلام می کند. خود رییس جمهور در پاسخ به اعتراضاتی که کاهش تورم را محسوس نمی دانستندف بارها و بارها به آموزش (!) این درس پرداخته بود که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست و صرفا کاهش سرعت رشد قیمت ها را نشان می دهد. با همین استدلال، تورم صفر درصد مورد استناد رییس جمهور، بدان معناست که قیمت ها ثابت مانده اند!

حال آنکه واقعیت آن است که عدد جدید روحانی، نه سرعت رشد قیمت ها بلکه سرعت رشد تورم آن هم تورم نقطه ای نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد و نه چیز بیشتری!

نگاهی به نرخ تورم نقطه ای در سال 93 نشان می دهد  که در فروردین ماه 17.6 درصد، اردیبهشت 17.2 درصد، خرداد 14.7 درصد، تیر 14.8 درصد، مرداد 14.7 درصد، شهریور 14.2 درصد، مهر 14.2 درصد، آبان 13.2 درصد، آذر 14.9 درصد، دی 14.4 درصد و در نهایت بهمن ماه هم 14.4 درصد تورم نقطه ای داشته ایم.

با معیار جدید حسن روحانی، نرخ تورم در ماه های اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور و آبان 93 منفی بوده است که ظاهرا در آن ماه ها، معیار جدید هنوز ابداع نشده بود!
نظرات بینندگان
یک هم وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۳۶
۶۴
صراط با کیش خود نپندار .با زبان بی زبانی میگوئید دولت دروغ میگوید. انقدر در 8سال حاکمیت خودتان دروغ گفتید که فکر میکنید همه مثل خودتان است؟!! همینکه قیمت ها تقزیبا در 2سال ثابت یا جزی بالا وپائین شده خود شاهکاری است. دولت ویرانه ای تحویل دادید شما باید به جای سخن گفتن خجالت بکشید یک کشور وملت ثروتنمدی را به یک کشور فلاکبار وفقیر تبدیل کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آب و برق و گاز و تلفن و بنزین و نان و اینترنت و غیره را سالی دوبار افزایش قیمت میدهند اما خبری از افزایش یارانه ها نیست !
انقلابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۶۳
۲۴
با اینکه بهش رای دادم ولی مارو چی فرض کرده نمیدونم . آلان با دوران محمود چه فرقی کرده وجدانا؟ غیر از اینکه میخوان یارانه رو حذف کنن
حقیقت تلخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۲۸
۵۲
شما صراطی های کثیف ! اون موقع که سرورتون تورم بالای 50 درصدی را ده بیست درصد اعلام می کرد و شکلهای ماری شکل را بجای نمودارهای آماری واقعی برای فریب ملت ارائه می داد لال بودید و هیچ حرف و اعاراضی نداشین اما حالا که کارشناسان کاربلد و اقتصاددان آمار واقعی دارن میدن حالا یاد ....... کردن افتادین؟!!!
خاک بر سرتون که همیشه منافعتون در تضاد با منافع ملته!
ای خاک برسرتون ای صراطی های ضد مردمی.
می دونم دارید می سوزید بخاطر از دست دادن منافع نامشروع گذشته تان! حالا که دارید می سوزید ،پس به سفارش سرور و رییستون آب را بریزید همونجایی تون که داره می سوزه !
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۶۴
۲۲
ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۶۲
۱۵
خود آقای روحانی قبلا" گفته بودند که ملاک تورم جیب مردم است نه آمار و ارقام و جیب مردم هم که فعلا" خالی شده است .
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۵۶
۱۸
جالب اینه که از وقتی .... اومده قیمت نان 45 درصد اینترنت 250 درصد و سوخت و حمل و نقل 30 درصد میوه و گوشت که نگو برق 30 درصد و ..................رفته بالا خخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۵۴
۱۵
قیمت نان و مرغ و میوه و گوشت که افزایش داشته است و خبری از کنترل تورم نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۵۱
۱۳
آقای روحانی اگر توانستند حقوق کارمندان و بازنشستگان و کارگران و مبلغ یارانه ها را متناسب با افزایش قیمت ها اضافه کنند هنر کرده اند و گرنه با اجرای سیاست انقباضی کاهش تورم هنر نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۵۱
۱۲
کاهش تورم وقتی قابل تحسین است که قدرت خرید مردم حفظ شود اما حالا که رکود کامل بربازار مشاغل مختلف حاکم است و رونقی در بازار وجود ندارد یعنی کنترل تورم بوسیله کاهش پول جیب مردم .