۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
رهبر انقلاب: در بخش ترویج تمدن نوین اسلامی، پیشرفت ما چشمگیر نیست

اکرمی: مردم دیگر فکر را از صداوسیما نمی‌گیرند/ نه ممنوعیت ماهواره را اجرا کردیم نه زیان آنها را به مردم تفهیم کردیم/ 800 تریبون نماز جمعه داریم که از آن جواب‌های بهتری خواهیم گرفت

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: 70 درصد مردم برنامه های شبکه های ماهواره ای را نگاه می کنند این یعنی اینکه نگاه به سمت دیگر رفته است و مردم فکر و نوع سبک زندگی را از جای دیگر می گیرند.
کد خبر : ۲۲۹۲۵۵
گروه مطالبه صراط - رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان خراسان شمالی عنوان کردند: یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوه ی زیستن - اینها عبارةٌ اخرای یکدیگر است - این یک بُعد مهم است؛ ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم - که هدف انسان، رستگاری و فلاح و نجاح است - باید به سبک زندگی اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است. بنابراین مسئله، مسئله ی اساسی و مهمی است. بخش حقیقی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است.

اکرمی: مردم دیگر فکر را از صداوسیما نمی گیرند/ لزوم استفاده از تریبون های نماز جمعه جهت ترویج سبک زندگی اسلامی

تمدن نوین اسلامی - آن چیزی که ما میخواهیم عرضه کنیم - در بخش اصلی، از این چیزها تشکیل میشود؛ اینها متن زندگی است؛ این همان چیزی است که در اصطلاح اسلامی به آن میگویند: عقل معاش. عقل معاش، فقط به معنای پول در آوردن و پول خرج کردن نیست، که چگونه پول در بیاوریم، چگونه پول خرج کنیم.

خب، میشود این بخش را به منزله ی بخش نرم افزاری تمدن به حساب آورد؛ و آن بخش اول را، بخشهای سخت افزاری به حساب آورد. اگر ما در این بخشی که متن زندگی است، پیشرفت نکنیم، همه ی پیشرفتهائی که در بخش اول کردیم، نمیتواند ما را رستگار کند؛ نمیتواند به ما امنیت و آرامش روانی ببخشد؛ همچنان که میبینید در دنیای غرب نتوانسته. در آنجا افسردگی هست، ناامیدی هست، از درون به هم ریختن هست، عدم امنیت انسانها در اجتماع و در خانواده هست، بی هدفی و پوچی هست؛ با اینکه ثروت هست، بمب اتم هست، پیشرفتهای گوناگون علمی هست، قدرت نظامی هم هست. اصل قضیه این است که ما بتوانیم متن زندگی را، این بخش اصلی تمدن را اصلاح کنیم. البته در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ در این زمینه، ما مثل بخش اول حرکت نکردیم، پیشرفت نکردیم. خب، باید آسیب شناسی کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم؟

ایشان در 18 شهریور سال 92 نیز تاکید کرده بودند: یكی از مسائلی كه باید در خطبه های نماز جمعه مورد توجه جدی قرار گیرد، موضوع سبك زندگی و بحث های كاملاً مستند و زنده در این خصوص است.

اکرمی: مردم دیگر فکر را از صداوسیما نمی گیرند/ لزوم استفاده از تریبون های نماز جمعه جهت ترویج سبک زندگی اسلامی

تبیین بایدها و نبایدهای «سبک زندگی» در جامعه ایرانی از جمله موضوعاتی است که پس از تشریح ضرورت‌های آن توسط رهبر انقلاب در خراسان شمالی بیشتر مورد نقد و بررسی قرار گرفت در ادامه گپ و گفت سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با صراط را بخوانید؛

اکرمی: مردم دیگر فکر را از صداوسیما نمی گیرند

سید رضا اکرمی در گفتگو با صراط در زمینه وظایف صداوسیما در زمینه ترویج سبک زندگی گفت: وقتی وزیر فرهنگ ارشاد میگوید 70 درصد مردم برنامه های شبکه های ماهواره ای را نگاه می کنند یعنی اینکه نگاه به سمت دیگر رفته است و مردم فکر و نوع سبک زندگی را از جای دیگر می گیرند لذا در صداسیما هر کاری هم که انجام شود وقتی مردم نگاه نمی کنند تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ماهواره موجب اسیب دیدن بنیان خانواده ها شده افزود: برنامه های شبکه های ماهواره ای موجب فروپاشی کانون خانواده ها می شود، ما نه توانستیم به قانون یعنی ممنوعیت استفاده از شبکه ها ماهواره ای مگر در موارد خاص عمل کنیم و نه توانستیم به مردم تفهیم کنیم که انتخابتان صحیح نیست و این انتخاب برای شما مضرر است.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ادامه موضوع ترویج سبک زندگی اسلامی را تنها مختص به صداوسیما ندانست و افزود: وظیفه ترویج سبک زندگی تنها به صداوسیما بر نمی گردد و دستگاههای متعددی در این زمینه باید نقش افرینی کنند به عنوان مثال ما 800 تریبون نماز جمعه داریم که اگر از این تریبون ها به صورت هفتگی برای اصلاح سبک زندگی استفاده کنیم جوابهای بهتری خواهیم گرفت. اگر درست از این تریبون هفتگی برای جامعه استفاده کنیم.

اکرمی در ادامه با اشاره به معضل بیکاری در ایران اضافه کرد: نقدینگی فراوان در دست مردم است اما ما نتوانستیم این نقدینگی را در جهت کاهش معضل های کشور از جمله بیکاری جهت دهیم.

این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش اموزش و پرورش در ترویج سبک زندگی اسلامی عنوان کرد: دستگاهی همچون اموزش و پرورش که مشکلات روزمره خودش را دارد نمی تواند در جهت رفع مشکلات جامعه قدم بر دارد.

وی در خاتمه از آگاهی کامل از موضوع، قصد خیرخواهی و دلسوزی و نه مچ گیری، داشتن پیشنهاد مناسب برای رفع اشکالات و ایرادات و رعایت انصاف به عنوان الفبای انتقادات بر هر دستگاهی نام برد و از صداوسیما خواست به مناظرات بهای کارشناسی دهد و نه شعاری.