۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶

انتظارات مراجع از روحانی چه بود؟

مراجع تقلید قم در دیدار با رئیس جمهور دولت یازدهم خواستار رسیدگی بر وضعیت و معیشت مردم و توجه به مسائل فرهنگی کشور شدند و اهتمام به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار دادند.
کد خبر : ۲۲۹۹۵۰
صراط: رئیس جمهور بخش مهمی از سفر دو روزه خود به شهر مقدس قم را به دیدار با مراجع عظام تقلید اختصاص داد.

رئیس جمهور در نخستین دیدار خود با مراجع تقلید با آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام حسن روحانی از حمایت‌های حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید تقدیر و تشکر کرد و سپس گزارشی از وضعیت فعلی کشور ارائه کرد.

انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باعث افتخار دولت است

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز در این دیدار با تشکر از فعالیت‌های دولت تدبیر و امید اظهار کرد: برای موفقیت بیشتر شما در خدمت به مردم و سربلندی نظام اسلامی دعا می‌کنم.

وی افزود: ما می‌دانیم که امکاناتی که در دست شماست محدود است و شما با پاره‌ای از مشکلات گذشته روبه رو هستید، اما تلاش و جدیت شما و همکاران محترمتان برای رفع کمبودها و مشکلات و رفع موانع اقتصادی و برای رفاه مردم مشهود است.

این مرجع تقلید از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیر و تشکر ویژه کرد و گفت: انتخاب هاشمی قاضی‌زاده برای دولت باعث افتخار است.

حذف یارانه افراد بی‌نیاز جامعه مشکلات جوانان را حل می‌کند

رئیس جمهور در دومین روز حضور خود با آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی دیدار کرد و با وی در خصوص برخی مشکلات کشور مانند اشتغال، ازدواج، مسائل زندگی مردم، ارزاق و مسائل فرهنگی کشور با وی گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره اینکه باید یارانه‌ افراد بی‌نیاز جامعه حذف شود، گفت: با حذف یارانه این گروه از افراد می‌توان درآمد به وجود آمده را صرف فعالیت‌های تولیدی کرد که این امر سبب حل مشکلات جوانان جویای کار و حل مشکلات ازدواج آنان می‌شود.

وی با ارائه برخی از مشکلات و مسائل شهر قم خواستار حل این مشکلات توسط رئیس جمهور دولت تدبیر و امید شد و در پایان نیز توفیق روز افزون را برای کابینه دولت یازدهم از خداوند منان خواستار شد.

توجه به قشر نیازمند جامعه

رئیس دولت یازدهم همچنین با آیت‌الله عبدالکریم موسوی‌ اردبیلی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار برای موفقیت و سربلندی دولت تدبیر و امید دعای خیر کرده و خواستار رسیدگی به اقشار نیازمند جامعه شد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حمایت از دولت وظیفه همه آحاد جامعه است گفت: مردم با حضور در صحنه انتخابات دولت تدبیر و امید را انتخاب کرده‌اند و از همین رو باید از اقدامات دولت به‌ویژه در بخش اقتصادی حمایت کنند.

آیت‌الله موسوی ‌اردبیلی تصریح کرد: دولت در حوزه سلامت، درمان و بهداشت عمومی فعالیت‌های موثر و ارزشمندی داشته است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح روز پنجشنبه همچنین با آیت‌الله وحید خراسانی از دیگر مراجع تقلید قم دیدار کرد و به ارائه گزارشی از وضعیت داخلی و خارجی کشور پرداخت.

دولت با مشکلات طاقت فرسایی رو به رو است

آیت‌الله حسین وحیدخراسانی در این دیدار با تشکر از فعالیت‌ها و زحمات دولت یازدهم گفت: شما یکی از بهترین روسای جمهوری هستید که با مشکلات طاقت‌فرسایی نیز روبه‌رو هستید.

وی توکل به خداوند و توجه و توسل به حضرت ولی عصر (عج) را دو عنصر اصلی برای چیره شدن به مشکلات دانست.

پس از این دیدارها رئیس جمهور به همراه هیئت دولت با حضور در دفتر آیت‌الله حسین نوری‌همدانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

در مذاکرات هسته‌ای عزت و منافع ملت حفظ شود

آیت‌الله نوری‌همدانی در این دیدار با اشاره به حمایت مراجع تقلید، مسئولان و مردم از دولت اظهار کرد: تمام سخنان به‌طور قطع برای پیشرفت دولت و انقلاب و از روی علاقه و دلسوزی است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) تنها در برابر خداوند تسلیم بودند گفت: باید این فرهنگ را در مقابل غرب و کشورهای غربی نشان داد تا آنها بدانند هنوز افکار امام خمینی (ره) در جامعه وجود دارد و توسط رهبر معظم انقلاب و دولت ادامه پیدا می‌کند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: حمایت از مذاکرات هسته‌ای به معنای معرفی منطق، گفت‌و‌گو صحیح و عملکرد دقیق نظام به دنیا و نشان دادن صلح و منطق ایران به جهان و سپس نشان دادن چهره واقعی استکبار به مردم جهان است.

آیت‌الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی از نظام جمهوری اسلامی ایران کینه به دل دارند و به گفت‌و‌گو در شرایط برابر حاضر نیستند و از سوی دیگر برخی از سرسپردگان آنان در تلاش هستند در منطقه با پول نفت و گاز نظام جمهوری اسلامی ایران را تخریب کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید با دشمنان با قدرت برخورد کند، گفت: اگر در مذاکرات عزت و منافع ملی ایران حفظ شود به نتیجه می‌رسیم اما اگر به دلیل زیاده‌خواهی غرب، عزت کشور زیر سئوال رفته و خون شهدا پایمال شود به نتیجه نخواهیم رسید.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: توجه به مسائل اقتصادی مانند نگه داشتن ارزش پول ملی و ارز باید مورد تاکید دولت قرار گیرد، برخی از مردم خواستار اثر گذاری بخش اقتصاد در سر سفره‌هایشان هستند.

تقویت تولید اشتغال زایی جوانان را به همراه دارد

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در دیدار با رئیس جمهور دولت تدبیر و امید و هیئت دولت خواستار توسعه خدمات عمومی و توجه به مسائل و امور اجتماعی شد.

وی فعالیت حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را ارزشمند دانست و گفت: با تقویت تولید، زمینه اشتغال جوانان فراهم خواهد شد.

لزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی برای ترویج مبانی دینی

آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی نیز در دیدار با حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه بهبود وضعیت اقتصادی در کشور به خوبی محسوس است گفت: همه آحاد جامعه باید برای موفقیت دولت دعا کند.

وی تصریح کرد: دولت همه ابزارهای فرهنگی را در دست ندارد اما با این حال باید از همه امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی برای تبیین و ترویج مبانی دینی استفاده کند.

این مرجع تقلید مشکلات موجود در جامعه را غیرقابل انکار دانست و گفت: تلاش کنید تا با تمام توان بر مشکلات پیروز شوید.

*اقتصاد مقاومتی، اقتصاد عقلانی است

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و حمایت مردم را زمینه‌ساز حل مشکلات دانست و افزود: دولت به لطف خدا تاکنون توفیقات زیادی به دست آورده که برای تداوم و توسعه این دستاوردها دعا می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه «اقتصاد مقاومتی، اقتصاد عقلانی است»، تأکید کرد: حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر از وظایف اصلی دولت است و البته این وظیفه، بیشتر از اقدامات عاطفی باید بر مبنای رویکردهای تخصصی و کارشناسی و با هدف توانمندسازی آنها صورت پذیرد.

وی با قرائت فرازهایی از فرمایشات امیر مومنان علی(ع) در نهج‌البلاغه، آگاهی مردم را مهم‌ترین رکن استحکام مبانی دینی در عرصه‌های اجتماعی برشمرد و نقش حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و همچنین رسانه‌ها را در ترویج فرهنگ دینی و تبلور آن در عرصه‌های عمومی بسیار مهم دانست.
در ابتدای این دیدار جمعی از مسئولان ارشد دولت نیز حضور داشتند و سپس آیت‌الله جوادی آملی و رئیس جمهور در جلسه‌ای خصوصی به گفت‌و‌گو در خصوص مهمترین مسایل کشور پرداختند.
منبع: فارس