۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵

پلنگ شیراز در تهران تلف شد

پلنگ شیراز، چند ساعت پس از انتقال به تهران، در دانشکده دامپزشکی، زیر تیغ جراحان تلف شد.
کد خبر : ۲۲۹۹۸۳
صراط: چند روز پس از مرگ «امید» پلنگ خراسان شمالی که به دنبال حملات به دام‌های اهالی روستای تازه قلعه زنده‌گیری و به مرکز بازپروری پردیسان منتقل شده بود، پلنگ دیگری در تهران تلف شد. این پلنگ ماده که هفته گذشته در منطقه بمو پس از تصادف با خودرو مصدوم شده و در دانشکده دامپزشکی شیراز مورد عمل جراحی فک قرار گرفته بود، عصر چهارشنبه با هواپیما به تهران منتقل شد.

امیرحسین داداشی، رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست در این باره گفت: برای انتقال این پلنگ از شیراز به تهران، با توجه به امکانات پزشکی مناسب موجود در شیراز، و همچنین برای انتقال حیوان از پردیسان به دانشکده دامپزشکی از سوی دفتر شکار و صید سازمان، هیچ گونه مجوزی صادر نشده است. بنابراین، این انتقال قانونی نیست.

اما دکتر حمزه ولوی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس درباره علت انتقال پلنگ بدون مجوز صید و شکار، گفت: در تصمیم‌گیری برای انتقال حیوانات جهت درمان، نیازمند مجوز نیستیم. ما خود سازمان هستیم و برای درمان حیوانات را هر جا صلاح بدانیم می‌فرستیم. ما نیازی به مجوز نداریم. شکستگی فک این پلنگ که در دانشکده دامپزشکی شیراز فیکس کرده بوند، مجدداً باز شده بود. در سی تی اسکن که امروز در دانشکده دامپزشکی تهران روی پلنگ انجام گرفت مشخص شد کتف و لگن سمت راست حیوان، شکسته و تمام بدنش عفونت داشته است.

وی افزود: به گفته متخصصان راهی برای نجات این حیوان وجود نداشته است. عفونت شدید فک و دندان نیش باعث عدم تغذیه حیوان شده بود به طوریکه حتی جگر تازه و خون آلود بز را هم نمی‌خورد. برنامه محیط زیست شیراز این بود که مدتی از این پلنگ نگهداری شود تا در صورت بهبودی رهاسازی و در غیر این صورت به تهران منتقل شود. اما پیشنهاد دکتر والدز این بود که فورا برای سی تی اسکن سه بعدی به تهران منتقل شود. در شیراز امکانات پزشکی کافی وجود نداشت.

از سوی دیگر دکتر ابوتراب طباطبایی استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در این باره اظهار داشت: تمام امکانات موجود در تهران برای درمان پلنگ از قبیل سی تی اسکن ۳ بعدی در شیراز هم موجود است.

دکتر محمود مرعشی دامپزشک و کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز علت اصلی مرگ این حیوان را عدم بازگشت از بیهوشی به دلیل ضعف شدید دانست و گفت: این پلنگ به علت عدم درمان صحیح در شیراز و تحمل درد شدید در قسمت فک، مدتها تغذیه نکرده و دچار ضعف شدید بود.

دکتر فربد هومن دامپزشک محیط زیست استان فارس نيز گفت: پلنگ درد شدید داشت، غذا نمی‌خورد و حرکت نمی‌کرد برای همین خواستیم سی تی اسن سه بعدی کنیم که در شیراز وجود نداشت.

وی با اشاره به شکستگی قسمتی از کتف پلنگ افزود: پینی که در شیراز کار گذاشته شده بود در ریشه استخوان دندان نیش فرو رفته بود و حیوان به علت درد شدید در ناحیه فک ۱۰ روز غذا نخورده بود و به وسیله سرم آن را زنده نگه داشته بودیم.

به گفته هومن، به همین دلیل در تهران فورا بیهوش شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت چون شکستگی که در فک پایین ایجاد شده و در شیراز مورد جراحی قرار گرفته بود، مجددا باز شده بود و باید بسته می‌شد.

وی افزود: گزارش کالبدگشایی شنبه به محیط زیست اعلام می‌شود.

حسینعلی قهرمانی مدیر باغ وحش شیراز نیز اظهار داشت: متاسفانه امکانات سازمان محیط زیست در شیراز به حدی است که پلنگ زخمی را در موزه نگهداری کردند. پس از فرار حیوان از قفس و سرگردانی در محیط موزه، به کمک برادرم حیوان را با استفاده از تور گرفتیم و تحویل مسئولین موزه دادیم که پس از بیهوشی به دانشکده دامپزشکی شیراز منتقل شد. متاسفانه این پلنگ بارها تحت بیهوشی قرار گرفت. با توجه به تجربه‌ای که پس از سال‌ها نگهداری از گربه‌سانان دارم، بیهوشی‌های مکرر، علت اصلی مرگ این پلنگ بود. این پلنگ به راحتی حرکت می‌کرد و طی مدتی که در محیط موزه سرگردان بود، سه نفر از کسانی که در صدد گرفتنش برآمده بودند را به شدت زخمی کرده بود.

وی افزود: عملکرد دامپزشک محیط زیست آنقدر ناشیانه بود که برای مثال برای زنده‌گیری پلنگ، از توله سگی به عنوان طعمه استفاده کرده بودند. این پلنگ پس از دوره کوتاهی مراقبت آماده رهاسازی به زیستگاهش بود. اما مسئولین سازمان، با پیشنهاد ما برای نگهداری از این حیوان و تامین مخارج خوراک و درمانش برای مدتی کوتاه و تا زمان رهاسازی موافقت نکردند. حیوان را از زیست بومش در استان فارس روانه تهران کردند و این سرنوشت تلخ را برایش رقم زدند.
منبع: مهر
برچسب ها: صراط پلنگ