۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
رخدادهای 8 و 9 اسفند 1360

نامه‌ای به رفسنجانی از زندان اوین

گفته می شود یکی از ماموریت های فیلیپ حبیب فرستاده آمریکا در لبنان دخالت آمریکا در انتخاب رئیس جمهوری جدید برای لبنان است و آمریکا می کوشد زمینه را برای انتخابات و برنده شدن نامزد مورد نظر خود فراهم آورد.
کد خبر : ۲۳۰۰۴۱
صراط: گفته می شود یکی از ماموریت های فیلیپ حبیب فرستاده آمریکا در لبنان دخالت آمریکا در انتخاب رئیس جمهوری جدید برای لبنان است و آمریکا می کوشد زمینه را برای انتخابات و برنده شدن نامزد مورد نظر خود فراهم آورد.

 

رخدادهای 8 و 9 اسفند 1360

چکیده

  • تیپ نظامی عراق در منطقه گیلان غرب که به مدت سه روز در محاصره کامل نیروهای اسلام قرار گرفته بود از سوی نیروهای خودی مورد هدف قرار گرفته و منهدم شد .

 

  • آیت الله منتظری: انگلیسی ها اصلا بهشان می گفتند دزدان دریایی ، بربر ، وحشی و علم بین مسلمین بود و آن ها از مسلمین گرفتند.

 

  • محلی که در آن ارتباطات مخابراتی و مکالمات بی سیم های مراکز انتظامی و ارگان ها و نهادهای انقلابی به وسیله منافقین کنترل می شد به تصرف نیروهای انقلاب در آمد.

 

  • سفیر جدید رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفت : اسرائیل به زودی به لبنان حمله می کند !

 

  • نماینده ویژه پادشاهی سعودی پیرامون آمادگی پادشاهی سعودی برای مذاکره با اسرائیل غاصب اظهار داشت: ما فرقی میان مسیحی ، مسلمان و یهودی قائل نیستیم و بایستی میان ملت ها مذاکراتی صورت گیرد!

 

  • یک دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه تهران که از هواداران سابق گروهک منافقین بوده است طی نامه ای از زندان اوین خطاب به هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس و خطیب جمعه تهران نکاتی را مطرح ساخت.

 

  • هاشمی رفسنجانی : هر کس که به عنوان میانجی وارد قضیه شود از پیش که با شرایط ما برخورد می کند نمی تواند آن ها را نادیده بگیرد .

 

  • در مورد خسارت ها اصل پرداخت خسارت را می پذیرند ولی بعد می گویند زیر نظر سازمان ملل با کمک های داوطلبانه کشورهای جهان خسارت ایران پرداخت بشود.

 

  • هیئت دولت دیروز به ریاست میرحسین موسوی نخست وزیر تشکیل جلسه داد و در این جلسه الحاق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آموزش و پرورش تصویب شد .

 

  • روز گذشته چند فروند  از جنگنده های نیروی هوایی ارتش پالایشگاه کرکوک را مورد حمله هوایی قرار دادند که از میزان خسارات وارده اطلاع دقیقی در دست نیست .

 

  • یکی از ماموریت های فیلیپ حبیب در لبنان دخالت آمریکا در انتخاب رئیس جمهوری جدید برای لبنان است و آمریکا می کوشد زمینه را برای انتخابات و برنده شدن نامزد مورد نظر خود فراهم آورد .

8 اسفند 1360

عراق یک تیپ خود را به موشک بست !

منابع بسیار مطلع نظامی در عراق فاش ساختند که چندی پیش پس از آن که تیپ نظامی عراق در منطقه گیلان غرب به مدت سه روز در محاصره کامل نیروهای اسلام قرار گرفته بود از سوی نیروهای خودی مورد هدف قرار گرفته و منهدم شد . بر اساس این گزارش تیپ فوق الذکر در تماسی با ستاد فرماندهی ارتش بعث پس از تشریح موقعیت تقاضای اجازه تسلیم به نیروهای ایرانی را مطرح می کند ولی به فرمانده تیپ گفته می شود صبر کنند. پس از دقایقی این تیپ توسط موشک های زمین به زمین ارتش عراق مورد حمله قرار گرفته و منهدم می شود . (1)

آیت الله منتظری : انگلیسی ها اصلا بربر و وحشی بودند

آیت الله منتظری در اطلاعیه ای از همگان برای فراگیری علوم حوزوی و دانشگاهی درخواست کرد . در بخشی از سخنان آیت الله منتظری آمده است : ما از منطق اسلام می فهمیم که هر مسلمانی پیش هر کس که علم دارد به شرط این که مواظب باشد آلوده نشود در هر زمانی و مکانی و تحت هر شرایطی هر چند سخت ترین شرایط باشد طلب علم کند.

وی با وحشی خواندن انگلیسی ها گفت : انگلیسی ها اصلا بهشان می گفتند دزدان دریایی ، بربر ، وحشی و علم بین مسلمین بود و آن ها از مسلمین گرفتند و متاسفانه مسلمان ها رها کردند علم را و تقوا را و وحدت کلمه را و قهرا سیادت و کیان خودشان را از دست دادند.(2)

 

 

مرکز کنترل مخابراتی منافقین منهدم شد

توسط پاسداران کمیته های انقلاب اسلامی و سپاه تهران محلی که در آن ارتباطات مخابراتی و مکالمات بی سیم های مراکز انتظامی و ارگان ها و نهادهای انقلابی به وسیله منافقین کنترل می شد پس از دو ساعت درگیری مسلحانه در خیابان شهید دکتر مفتح به تصرف نیروهای انقلاب در آمد.

یک مقام آگاه در روابط عمومی کمیته مرکزی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : بامداد روز پنجشنبه با همیاری سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی پاسداران کمیته های انقلاب اسلامی و سپاه تهران مرکز بی سیم و ارتباطات منافقین در خیابان شهید دکتر مفتح محاصره شد و پس از دو ساعت درگیری مسلحانه سرانجام دو تن از اعضای فعال این مرکز به هلاکت رسیده و یک تن دیگر نیز توسط پاسداران دستگیر شد .

پاسداران پس از بازرسی از داخل خانه تیمی یک دستگاه بی سیم مادر و مقادیر زیادی اسناد و مدارک درون گروهی سازمانی همراه مقادیر زیادی اسلحه ژ-3 ، ام یک و فشنگ به دست پاسداران افتاد.(3)

سفیر اسرائیل در آمریکا رسما لبنان را تهدید به حمله نظامی کرد

سفیر جدید رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفت : اسرائیل به زودی به لبنان حمله می کند ! وی اظهار داشت : در صورتی که روند تسلیحاتی سازمان آزادیبخش فلسطین کاهش پیدا نکند رژیم متبوعش احتمالا در آینده نزدیک جنوب لبنان را مورد یک حمله نظامی قرار خواهد داد.

موشه ارنز به خبرنگاران گفت : اسرائیل را خطری روز افزون تهدید می کند و می توان گفت که دولت به زودی مجبور به انجام عملیاتی خواهد شد که به تلفات خواهد انجامید .

آمادگی عربستان برای مذاکره با اسرائیل

در همین حال روزنامه النهار چاپ بیروت در شماره اخیر خود نوشت : طلال بن عبدالعزیز نماینده ویژه پادشاهی سعودی در سازمان ملل ضمن حمایت از دیدار میتران از فلسطین اشغالی پیرامون آمادگی پادشاهی سعودی برای مذاکره با اسرائیل غاصب اظهار داشته است : ما فرقی میان مسیحی ، مسلمان و یهودی قائل نیستیم و بایستی میان ملت ها مذاکراتی صورت گیرد !

ناظران سیاسی معتقدند که این اظهارات نشان دهنده آمادگی پادشاهی سعودی جهت انجام مذاکرات مستقیم با صهیونیست ها است . (4)

9 اسفند 1360

هاشمی تشریح کرد : شرایط تسلیم عراق از زبان پالمه و پاسخ شورای عالی دفاع

شورای عالی دفاع دیشب به ریاست  آیت الله خامنه ای رئیس جمهور تشکیل جلسه داد. در پایان این جلسه که با شرکت اعضای شورای عالی دفاع برگزار شد آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در این شورا پیرامون مسائل مطروحه در جلسه اظهار داشت : قسمت عمده وقت جلسه امشب صرف گزارش جبهه ها شد و سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی به اتفاق گروهی از فرماندهان این نیرو که در این جلسه شرکت داشتند عملیات طولانی تنگه چزابه را توضیح دادند و به نتایج آن رسیدگی شد.

وی ادامه داد : مطالبی که آقای پالمه در رابطه با سفرشان و میانجیگری در جنگ تحمیلی مطرح کرده اند نیز در جلسه مورد بحث قرار گرفت .

هاشمی در پاسخ به سوالی که آیا در شرایط پالمه مطلب جدیدی وجود دارد یا خیر ؟ گفت : شرایط جدید مشخص و ممتازی نبود ، البته در فرمول ها تغییری داده اند ، شرایطی که ما مطرح کرده ایم آن قدر صریح و روشن و حق است که کسی نمی تواند منکر آن ها شود یعنی هر کس که به عنوان میانجی وارد قضیه شود از پیش که با شرایط ما برخورد می کند نمی تواند آن ها را نادیده بگیرد . شرایط ما خروج نیروهای متجاوز از خاکمان ، پرداخت غرامت و خسارت جنگ که بر ما تحمیل شده و کیفر متجاوز است .

هاشمی افزود : کسی نمی تواند بگوید که نیروها در خاک شما بمانند و کسی هم نمی تواند بگوید که خسارات پرداخت نشود ، در مورد کیفر دادن متجاوز هم ممکن است بعضی بگویند حالا شما صرف نظر کنید و کیفر ندهید اما وقتی که ما در سطح عام مطرح می کنیم که این یک مسئله شخصی نیست و به هر حال ظلمی شده است به دنیا و جنگی تحمیل شده و امنیت یک منطقه به هم خورده و عده ای بیگناه کشته شده اند و صدمه دیده اند کسی نمی تواند بگوید شما خواهان کیفر نباشید بنابراین این اصول را می پذیرند.

هاشمی ادامه داد : پالمه در این سفر در پیش صحبت ها لفظا خروج بی قید و شرط نیروهای عراق را پذیرفته اند اما بلافاصله می گویند که راجع به مرزها یا اروند رود بعد از خروج نیروها بنشینیم و مذاکره کنیم . گرچه این خروج بی قید و شرط است اما همین که می گویند بعد مذاکره این خود یک شرطی است و یا در مورد خسارت ها اصل پرداخت خسارت را می پذیرند ولی بعد می گویند زیر نظر سازمان ملل با کمک های داوطلبانه کشورهای جهان خسارت ایران پرداخت بشود ، ما چنین چیزی را نمی خواهیم ، ما خسارتمان را از متجاوز می خواهیم و صدام و حزب بعث باید خسارات را بپردازند.

رئیس مجلس ادامه داد : البته ما حرفی نداریم که هر کسی می خواهد به صدام بدهد و او به ما بدهد بنابراین قدم هایی برداشته اند اما قدم ها جدی نیست و مقداری فرمول ها عوض شده اند ما هم مثل سابق اعلام کردیم ، آقای رئیس جمهوری گفته اند که ما طالب جنگ نیستیم و می خواهیم صلح بشود . منتهی حاضر نیستیم که حقیقت را فدای شعار کنیم . باید واقعیت ها و حقیقت ها در نظر گرفته شوند و این جریان برای دیگران عبرتی شود که دیگران هوس نکنند در منطقه به مرزهای دیگران تجاوز کنند و هر کسی به حق خودش برسد.(5)

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آموزش و پرورش ملحق شد

هیئت دولت دیروز به ریاست میرحسین موسوی نخست وزیر تشکیل جلسه داد و در این جلسه الحاق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آموزش و پرورش تصویب شد . در این جلسه همین طور علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه از جریان ملاقات خود با اولاف پالمه که برای هفتمین بار جهت مذاکره پیرامون جنگ تحمیلی به ایران سفر کرده است گزارش داد .(6)

ایران تاسیسات نفتی شمال عراق را بمباران کرد

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه شماره 803 خود تاکید کرد : روز گذشته چند فروند  از جنگنده های نیروی هوایی ارتش پالایشگاه کرکوک را مورد حمله هوایی قرار دادند که از میزان خسارات وارده اطلاع دقیقی در دست نیست . (7)

تلاش ها برای نصب رئیس جمهور آمریکایی در لبنان ادامه دارد

فیلیپ حبیب فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه صبح دیروز با شفیق الوزان نخست وزیر و فواد پطروس وزیر امور خارجه لبنان به طور جداگانه ملاقات و مذاکره کرد . در این مذاکرات موریچ دری پر نائب معاون وزیر امور خارجه آمریکا و سفیر این کشور در لبنان نیز حضور داشتند .

حبیب که ظهر پریروز وارد بیروت شد با الیاس سرکیس رئیس جمهور لبنان نیز مذاکره کرد ، این مذاکرات در بیروت در نهایت پرده پوشی انجام می گیرد و وی حاضر نشده است در این باره اطلاعاتی به خبرنگاران بدهد .

روزنامه های بیروت به استناد منابع آگاه نزدیک به دولت لبنان می نویسند که فیلیپ حبیب پیامی از رئیس جمهوری آمریکا را به رئیس جمهور لبنان تسلیم داشته که در آن تاکید شده است آمریکا اجازه نمی دهد اسرائیل به جنوب لبنان حمله و آن را اشغال کند !

وی همچنین تاکید کرده است که آمریکا حاکمیت لبنان را تضمین می کند ، این گزارش حاکی است که پیرامون سفر فیلیپ حبیب تاکنون هیچ خبر رسمی منتشر نشده ولی خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که وی احتمالا دیشب به دمشق رفته است و امروز به فلسطین اشغالی سفر خواهد کرد.

گفته می شود یکی از ماموریت های فیلیپ حبیب در لبنان دخالت آمریکا در انتخاب رئیس جمهوری جدید برای لبنان است و آمریکا می کوشد زمینه را برای انتخابات و برنده شدن نامزد مورد نظر خود فراهم آورد .

در این زمینه پریشب یک گردهمایی مهم با شرکت حدود 20 نفر از شخصیت های سیاسی لبنان و نمایندگان گروه ها و فرقه های مختلف در پارلمان لبنان به طور خصوصی در منزل یکی از نمایندگان با حضور سفیر آمریکا در بیروت برگزار شد . احتمالا در این جلسه انتخاب رئیس جمهوری جدید مورد بحث قرار گرفته است .

منبع: فارس