۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹

سیسی: امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست

رئیس جمهوری مصر با بیان اینکه این کشور تنها با حمایت عربستان، امارات و کویت پابرجا مانده است، گفت: امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست. وی همچنین اعلام کرد که همگان در تعامل با بحران یمن و حل آن را تاخیر کردند.
کد خبر : ۲۳۰۱۳۳
صراط: رئیس جمهوری مصر با بیان اینکه این کشور تنها با حمایت عربستان، امارات و کویت پابرجا مانده است، گفت: امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست. وی همچنین اعلام کرد که همگان در تعامل با بحران یمن و حل آن را تاخیر کردند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در خصوص بحران سوریه، تحولات یمن، روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، تشکیل نیروی مشترک عربی و اوضاع داخلی مصر سخن گفت.

بحران سوریه

وی درباره بحران در سوریه گفت: بحران در این کشور بسیار پیچیده است، نظرات و دیدگاه‌های زیادی در طول چهار سال جنگ در سوریه برای حل بحران وجود داشت و ما از همان ابتدا نظر خود را اعلام و به راهکار سیاسی و مسالمت آمیز و حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردیم.

سیسی در پاسخ به اینکه "برخلاف برخی رهبران جهان چرا وی به دنبال برکناری بشار اسد نیست" گفت: راهکار سیاسی مسالمت آمیز به معنای این است که این راهکار به نفع همگان است یعنی هم به نفع نظام سوریه و هم مخالفان، ما با همگان در خصوص راهکار سیاسی مسالمت آمیز گفت‌وگو می‌کنیم هم با کشورهای حوزه خلیج فارس و هم با مخالفان و هیچ اقدامی را به تنهایی اتخاذ نمی‌کنیم.

اوضاع داخلی مصر و اخوان المسلمین

سیسی خاطرنشان کرد: سقوط مصر به معنای سقوط تمامی منطقه است. مصری‌ها توانستند اوضاع سیاسی کشورشان را تغییر دهند و از طریق دو انقلاب گام‌هایی را به سمت دموکراسی برداشته‌اند و بهای اقتصادی و امنیتی آن را باید 90 میلیون مصری به ناچار می‌دادند.

وی افزود: مصر تنها با حمایت و پشتیبانی عربستان، امارات و کویت پایدار مانده است.

سیسی در جواب سوالی مبنی بر بازگشت مجدد اخوان المسلمین به عرصه سیاسی مصر گفت: این سوال را باید از ملت مصر بپرسید. آنچه مورد پذیرش آن‌ها باشد من به سرعت آن را اجرا خواهم کرد. با این حال مصری‌ها نسبت به اخوان المسلمین خشمگین هستند.

وی گفت: زمانی که رئیس سازمان اطلاعات نظامی بودم پیش بینی کردم که در مصر انقلابی رخ بدهد از آوریل 2010 و هشت ماه بعد از انقلاب ژانویه 2011 این اتفاق افتاد. ارتش مصر به اراده مردم کشورش تکیه دارد.

سیسی خاطرنشان کرد: ما به محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع نیز برای گذشتن از بحران کشور و خفقان داخلی نصیحت کردیم. سه بار به وی اخطار دادیم و پیشنهاداتی را برای حل بحران کشور اعلام کردیم که آخرین آن در مارس 2013 بود.

روابط با قطر و عربستان

سیسی در خصوص روابط کشورش با قطر گفت: ما هیچ گاه توهینی به هیچ کشوری چه قطر و چه ترکیه نکرده‌ایم. تاکید می‌کنم که چنین اظهاراتی وجود ندارد. قاهره همواره به توافق نامه ریاض پایبند است و از عربستان و نقش آن در این توافقنامه قدردانی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عذرخواهی از امیر قطر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: بله من از تمیم بن حمد، امیر قطر عذرخواهی کردم چرا که در برخی رسانه‌های مصری علیه موزه بنت ناصر، مادر وی اهانت‌هایی مطرح شد و من به عنوان رئیس جمهور مصر از این بابت از تمیم عذرخواهی کردم.

سیسی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط مصر با عربستان پرداخت و گفت: روابط ما با ریاض پایه اصلی امنیت و ثبات در خاورمیانه است و مسوولان هر دو کشور این مساله را به خوبی درک می‌کنند.

وی افزود: ما مواضع سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان را در حمایت از مصر فراموش نخواهیم کرد و همواره خواهان افزایش مناسبات با عربستان هستیم.

روابط با ترکیه


رئیس جمهوری مصر در این خصوص گفت: هیبت کشورها به توانمندی و عمل آنهاست اما اهانت به دیگران و ملت از جمله ارزش‌های کشورهای قدرتمند نیست.

وی افزود: ما از روابط با دو کشور قطر و ترکیه صحبت می‌کنیم و امیدواریم که روابط میان ما باقی بماند. کسی که به دیگران اهانت می‌کند رفتار و ماهیت واقعی خود را نشان می‌دهد و این مساله از ارزش ما نمی‌کاهد.

وی بر لزوم برقراری روابط خوب با تمامی کشورهای جهان تاکید کرد و گفت: غیرعاقلانه است که دیدگاه آمریکا در خصوص مصر به همان روش قدیم باقی بماند.

تشکیل نیروی عربی مشترک

رئیس‌جمهور مصر با بیان اینکه وی خواهان اقدام جمعی اعراب برای مبارزه با تروریسم است، گفت: منظور من از این نیرو، نیروی مشترکی است که تنها به عربستان، مصر و امارات محدود نشود. ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و با طرف‌هایی که با تشکیل نیروی عربی مشترک مخالف هستند گفت‌وگو می‌کنیم.

سیسی افزود: (یکشنبه) در سفر به عربستان در مورد تشکیل نیروی نظامی مشترک و تامین امنیت گذرگاه آبی باب المندب و نیز تحولات یمن بحث و گفت‌وگو خواهم کرد و تلاش می‌کنم در این زمینه‌ها به یک جمع‌بندی برسیم.

وی تاکید کرد: ما در مصر چهار اصل اساسی در روابطمان با کشورهای حوزه خلیج فارس داریم: اصل اول اینکه حفظ امنیت ملی مصر از طریق شورای همکاری خلیج (فارس) صورت می‌گیرد. دوم امنیت کشورهای حوزه خلیج (فارس) خطی قرمز ماست. سوم همان اصطلاح "فاصله ریلی" است که پیشتر درخصوص آن صحبت کرده‌ام و چهارم تشکیل نیروی نظامی عربی مشترک است.

سیسی خاطرنشان کرد: معادله "فاصله ریل" (اشاره به اعزام سریع نیروی نظامی به منطقه خلیج فارس برای حمایت از کشورهای این منطقه) درباره موضع مصر در قبال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همچنان به همان صورتی است که بوده و تغییر نکرده است.

بحران یمن


سیسی در خصوص بحران یمن نیز گفت: ما همگی اهمیت زیادی به بحران یمن ندادیم و برخرود با این بحران را به تاخیر انداختیم.

روابط با اتیوپی


سیسی گفت: دولت مصر مواضع خود را در باره رود نیل برای مسوولان اتیوپیایی شرح داده و بر لزوم حفظ حقوق مردم خود و احترام به حقشان در رشد و توسعه تاکید کرده است.

وی افزود: ما گفت‌وگوها و تفاهم‌های مشترکی را با هم داریم و همگان از جمله مسوولان و دوستان ما در کشورهای عربی از مذاکرات مثبت با اتیوپی حمایت کرده‌اند.

منبع: ایسنا