۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷

شرط زنده ماندن داعش از نظر FATF

بازرسان بین‌المللی گروه ضربت مالی (FATF) در توضیح استراتژی گروه داعش اعلام کردند که این گروه برای مدیریت صحیح مالی خود و مناطق تحت اشغالش باید اراضی بیشتری را اشغال کند!
کد خبر : ۲۳۰۱۷۱

صراط: بازرسان بین‌المللی گروه ضربت مالی (FATF) در توضیح استراتژی گروه داعش اعلام کردند که این گروه برای مدیریت صحیح مالی خود و مناطق تحت اشغالش باید اراضی بیشتری را اشغال کند!

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، این مرکز تحقیقاتی مستقر در پاریس خاطرنشان کرد که در غیر این صورت مشخص نیست این گروه تروریستی چه مدت می‌توانند هزینه‌های خود را پوشش دهد.

گروه FATF از مقامات دولتی سراسر جهان تشکیل شده و فعالیت‌های آن به تحقیق درباره پولشویی اختصاص دارد.

گروه مذکور این ادعا را که داعش فعالیت‌های خودش را در تمام زمینه‌ها از جمله اشغال منابع طبیعی مانند زمین‌های نفت خیز، اخاذی، دزدی و سایر اقدامات جنایی گسترش داده است، تایید می‌کند.

بازرسان این مرکز در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که داعش گونه‌ای ویژه از سازمان‌های تروریستی است که تامین سرمایه مالی آن برای پیروانش مساله حیاتی و کلیدی قلمداد می‌شود؛ منابع مالی‌ که از مناطق اشغال شده توسط آنها تامین می‌شود.

در کنار این مساله، FATF معتقد است که یکی دیگر از محل‌های درآمد این گروه تروریتسی سوء استفاده از سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌هاست. به گفته این مرکز، آدم ربایی برای اخاذی نیز یکی دیگر از منابع درآمد این گروه است.

تحقیقات این سازمان همچنین نشان داده است که داعش به خوبی می‌تواند به ویژه از طریق اینترنت به منابع گسترده مالی دسترسی پیدا کند.

در همین حال به گفته مقامات آمریکایی، این شبه نظامیان در ماه ژوئن و حتی پیش از اشغال موصل بر تمام جنبه‌های فعالیت اقتصادی این شهر مالیات وضع کرده بودند و کسانی را که از پرداخت مالیات سرباز می‌زدند، به مرگ تهدید می‌کردند.

براساس تحلیلی دیگر از شورای روابط خارجی کنگره آمریکا این گروه تنها از شهر موصل توانسته طی یک ماه 8 میلیون دلار درآمد کسب کند و زمانی که این گروه سرانجام موصل را اشغال کرد، میلیون‌ها دلار به صورت نقدی از بانک‌های این شهر ربود.

در گزارش FATF آمده است، وابستگی شدید این گروه به تجارت نفتی و غارت میراث شهرها، داعش را آسیب پذیر کرده است تا جایی که در حال حاضر قطع این درآمد می‌تواند برای مجامع بین‌المللی جهت شکست داعش همزمان هم یک چالش و هم یک فرصت محسوب شود.

FATF همچنین اعلام کرد که حملات هوایی و کاهش شدید قیمت نفت به شدت درآمدهای داعش را تحت تاثیر قرار داده است.

این مرکز در ادامه گزارش خود خاطرنشان می‌کند، گام منطقی بعدی برای افزایش روند مقابله با داعش، شناسایی کانال‌های مالی و منابعی است که این گروه برای به دست آوردن نیازهای خود از آن استفاده می‌کند.


منبع: ایسنا