۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳

اسرائیلی‌ها نتانیاهو را نمی‌خواهند

بنیامین نتانیاهو فردا (یکشنبه) به واشنگتن می‌رود تا روز سه شنبه در مجلس سنای آمریکا سخنرانی کند. از سه روز قبل، بحث و جدل‌ها درباره این سخنرانی در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته به طوری که مخالفان نتانیاهو همراه با جمعی از فرماندهان امنیتی و ارتش این رژیم جنبشی به راه انداخته و ابقای نتانیاهو در پست نخست وزیری را خطرناک دانسته‌اند.
کد خبر : ۲۳۰۱۸۲
صراط: حلمی موسی، در تحلیلی که سایت روزنامه السفیر لبنان منتشر کرده است، نوشت: تصادفی نیست که ژنرال مائیر داگان، رئیس سابق موساد و کسی که مقابله با پرونده هسته‌ای ایران را برعهده داشت، در راس مخالفان نتانیاهو باشد و بگوید: سیاست نتانیاهو آینده اسرائیل را نابود خواهد کرد.

با وجود بحث و جدل‌های جدی در دولت آمریکا پیرامون سخنرانی نتانیاهو در مجلس سنا، به نظر می‌رسد که ترتیبی داده شده تا نتانیاهو به منظور از بین بردن تنش‌ها خارج از چارچوب سخنرانی، نشستی پشت‌درهای بسته با رهبران هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات‌ مجلس سنای آمریکا داشته باشد.

روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از یکی از مسئولان این رژیم نوشت: نتانیاهو دعوت میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری خواه‌ها که حزب اکثریت مجلس سناهستند و هری رید، رئیس حزب دموکرات در این مجلس را برای برگزاری نشستی پشت درهای بسته پس از سخنرانی وی در کنگره پذیرفته است. هدف این دیدار بررسی توافق هسته‌ای با ایران اعلام شده است.

کاخ سفید سوزان رایس، مشاور امنیت ملی خود را مکلف کرده در نشست آیپک شرکت کند و موضع آمریکا درباره قرارداد هسته‌ای با ایران پس از سخنرانی روز دوشنبه نتانیاهو در این کنگره را شرح دهد.

سخنرانی رایس به منزله وزنه‌ای در مقابل سخنرانی نتانیاهو در این کنگره است که در آن به نکات منفی عدم توافق با ایران اشاره خواهد کرد. رایس قصد دارد در سخنرانی خود دلایل تمایل دولت آمریکا به توافق با ایران و دستاوردهای حاصل از آن را به تفصیل بیان کند. همچنین سامنتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز که طرحی بین‌المللی علیه ایران را رهبری کرده، در کنگره ایباک سخنرانی خواهد کرد.

این دو سخنرانی در واقع ادامه تنش‌ و بحث و جدل‌ها میان دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی از پشت تریبون‌ خواهد بود. با این وجود ناظران بر این باورند که با وجود جایگاه رایس و پاور در دولت آمریکا، این بار دولت آمریکا حضور بسیار کمرنگی در نشست آیپک دارد چرا که معمولا رئیس جمهور یا معاون وی و یا وزیر خارجه آمریکا در این نشست حضور می‌یابند.

در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، جنبش گسترده‌ای با عنوان "رهبرانی برای امنیت اسرائیل" به راه افتاده و اعلامیه‌هایی از رهبران برجسته سابق این رژیم از جمله رئیس سابق موساد، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش و فرمانده سابق جبهه شمالی منشر شده است. این افراد و ده‌ها فرد دیگر مانند آنها با صدا و تصویر خواهان برکناری نتانیاهو شده‌اند که روابط این رژیم با آمریکا را تضعیف کرده و امنیت این رژیم را به خطر انداخته است.

همچنین قرار است جشنواره مردمی بزرگی در تل‌آویو با عنوان "اسرائیل تغییر می‌خواهد" علیه نتانیاهو برگزار خواهد شد و ژنرال مائیر داگان سخنران اصلی آن خواهد کرد. این جشنواره طبق گفته‌های ترتیب دهندگان آن می‌خواهد با تجمع اسرائیلی‌ها و سردادن شعار "مردم خواهان تغییر رژیم هستند" امید را به زندگی مردم بازگرداند.

داگان نیز با انتشار اعلامیه‌هایی با این محتوا که با ادامه حضور نتانیاهو، اسرائیل در مورد بقای رویای صهیونیسم احساس خطر می‌کند، انتقادات شدیدی علیه وی را در پیش گرفته است.

داگان پس از شرح ماموریت‌های امنیتی خود برای این رژیم می‌گوید: من احساس می‌کنم که ما در مرحله سرنوشت سازی برای آینده و امنیت خود قرار داریم من کاری به شخص نخست وزیر، همسر وی، هزینه‌ها و نوع خوراکش ندارم من درباره سیاست حرف می‌زنم.

داگان در ادامه تاکید کرد: سیاستی که نتانیاهو در پیش گرفته آینده و امنیت اسرائیل را نابود خواهد کرد.

رئیس سابق موساد در گفت‌وگویی طولانی با روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت گفت: نزدیک به هفتاد سال سن دارم اما برای آینده نوه‌هایم نگرانم.

به اعتقاد داگان، نتانیاهو با روشی که در پیش گرفته از نظر استراتژیک بزرگترین خسارت را در زمینه ارتباط با ایران به رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

وی تاکید کرد که نتانیاهو بر خلاف آرییل شارون و ایهود اولمرت که پیش از او بودند، باعث شده ایران دیگر خطر و مشکلی برای جهان نباشد و تنها به مشکلی برای اسرائیل بدل شود.

داگان در ادامه با اشاره به اینکه حضور تل‌آویو در راس این حرکت مساله‌دار است گفت: داگان اعتراف کرد که نتانیاهو هرگز به گزینه نظامی علیه ایران متوسل نمی‌شود چرا که همه نهادهای امنیتی با این موضوع مخالفت کردند و او نمی‌خواست که مسئولیت این موضوع را به تنهایی برعهده بگیرد.

داگان در ادامه با اشاره به اینکه هیچ کس از اشتباه کردن مصون نیست گفت: فرق نتانیاهو با دیگران در میزان آمادگی وی برای قبول مسئولیت است. او تنها در سخن قدرتمند است نه در عمل.

داگان افزود: نتانیاهو تنها برای مقابله با آمریکایی‌ها فعالیت می‌کند و تلاشی برای دیگر کشورها نمی‌کند. تمام تلاش او برای این است که هر چه سریعتر مانع امضای توافقنامه شود. داگان از مردم اسرائیل خواست که درباره خطرات این مساله از نخست وزیر خود و دولت آمریکا توضیح بخواهند.

وی افزود: کنگره آمریکا برای نتانیاهو کف خواهد زد ولی واقعیت این است که قدرت در دستان اوباماست و اسرائیل در مدتی کوتاه خود را در برابر مجازات‌های بین‌المللی خواهد دید.

داگان هشدار داد سیاست‌های نتانیاهو و نفتالی بنت، رئیس حزب "خانه یهود"، اسرائیل را به سوی دولتی "دو ملیتی" پیش می‌برند و این فاجعه است.

وی تاکید کرد که سخنرانی نتانیاهو در کنگره هرگز موضع گیری اوباما را در مورد ایران تغییر نخواهد داد و این سخنرانی به ضرر اسرائیل است و حتی احتمال دارد که به دنبال آن اسرائیل مجبور به پرداخت هزینه‌ای غیرقابل پیش‌بینی شود.

منبع: ایسنا
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز