۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹

اظهارات نتانیاهو پیش از عزیمت به آمریکا

نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از عزیمت به آمریکا باز هم صحبت‌های ضدایرانی خود را تکرار کرد.
کد خبر : ۲۳۰۲۱۰
صراط: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از عزیمت به آمریکا گفت که به اوباما احترام می‌گذارد اما وی برای حفظ امنیت اسرائیل باید قاطعانه با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کند.

به گزارش یدیعوت آحارونوت، تصمیم نتانیاهو برای پذیرش دعوت بینر رئیس کنگره آمریکا برای ایراد سخنرانی علیه مذاکرات هسته‌ای با ایران با مخالفت‌های زیادی در آمریکا روبه‌رو شده است. این اقدام نتانیاهو همچنین موجب افزایش تنش در روابط واشنگتن و تل‌آویو شده و کاخ سفید آن را نقض پروتکل از سوی رئیس کنگره ارزیابی کرده است.

این اختلاف نظر می‌تواند خطر تبعات بلندمدتی داشته باشد و احتمالاً در سنت همیشگی حمایت هر دو حزب از اسرائیل شکاف ایجاد کند.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما تأثیر این سخنرانی را در روابط آمریکا و اسرائیل مخرب توصیف کرد.

گیورا ایلاند مشاور سابق امنیتی اسرائیل می‌گوید روابط هیچ‌گاه این اندازه وحشتناک نبوده است. همچنین ایتان گیلبا از کارشناسان روابط اسرائیل ــ آمریکا نیز اظهارات رایس را "بی‌سابقه" خوانده و به رادیو اسرائیل می‌گوید آشکار است که سنت باسابقه حمایت هر دو حزب "اکنون بدجوری شکسته شده" است.

دان درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن و از متحدان نزدیک نتانیاهو با ای‌میل سفرای کشورهای عربی را برای حضور در این جلسه تشویق کرد تا نشان دهند همانند نتانیاهو درباره موضوع هسته‌ای ایران نگران هستند اما آنها این دعوت را رد کردند.

نتانیاهو اما بر این موضع خود اصرار دارد و اعلام کرد به نظر می‌رسد قدرت‌های جهان از متوقف کردن ایران در توسعه سلاح هسته‌ای دست کشیده‌اند.

در واشنگتن اما جان کری، وزیر خارجه انتقادات نتانیاهو را رد کرد. وی در جلسه استماع کنگره به یک سخنرانی نتانیاهو در کنگره اشاره کرد که از حمله جورج بوش به عراق در سال 2003 حمایت همه‌جانبه کرد و افزود: و همه می‌دانیم که با آن تصمیم چه اتفاقی روی داد.

هکچنین کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) روز (جمعه) اعلام کرد که هرگز با سخنرانی آتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره مخالفت نکرده است.

مارشال ویتمن، سخنگوی آیپک گفت: هرگونه صحبتی درباره مخالفت آیپک با سخنرانی نخست‌وزیر اشتباه است. آیپک از همان ابتدا درباره سخنرانی نتانیاهو اطلاع داشت و اعلام کرد که از سخنرانی وی حمایت کرده و آن را یک سخنرانی مهم خواند.

اخیرا گزارشاتی درباره مخالفت آیپک با سخنرانی کنگره منتشر شده است. این درحالی است که سخنرانی وی تنش‌هایی را میان اوباما و نتانیاهو  شده است.

با اینحال ویتمن مدعی شد که آیپک از نفوذ خود برای حضور نمایندگان کنگره در سخنرانی نتانیاهو استفاده کرده و بسیاری از نمایندگان نیز برای حضور در این جلسه اعلام آمادگی کرده‌اند.

منبع: تسنیم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز