۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶

احتمال توافق از نگاه اندیشکده روسی

یک اندیشکده روسیه در گزارشی با اشاره به وجود فرصت خوب برای امضای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ به مقامات مسکو گوشزد کرد که ایران برای روسیه در بازار جهانی انرژی رقیب است.
کد خبر : ۲۳۰۲۳۵
صراط: یک اندیشکده روسی در گزارشی با بیان اینکه احتمال زیادی برای حصول توافق میان ایران و گروه موسوم به 1+5 وجود دارد، نوشته است که تهران رقیب روسیه در بازار انرژی است و مسکو باید برای حفظ سهم خود در بازار پیش از لغو تحریم‌های ایران، تلاش کند.
 
در بخشی از گزارش اندیشکده «شورای روابط بین‌الملل روسیه» آمده است: «به دلیل خواست غرب و بویژه آمریکا برای پیوستن تهران به مبارزه با داعش، امیدها برای نتیجه مطلوب از مذاکرات با شش قدرت جهانی افزایش یافته است».
 
در گزارش درباره امکان توافق هسته‌ای ایران و 5+1 تاکید شده است: «می‌توان گفت که برای امضای توافق جدید بین ایران و غرب در میان مدت، فرصتهای خوبی وجود دارند. حل "موضوع هسته‌ای" به برداشتن زودهنگام تحریم‌های بین‌المللی و سرازیر شدن سرمایه‌گذاری خارجی به ایران منجر خواهد شد».
 
«سرگئی دمیدنکو» نویسنده این یادداشت، با بیان اینکه با توجه رخدادهای صورت‌گرفته در ماه‌های اخیر، «شانس نسبتا خوبی» برای حصول توافق وجود دارد، درباره تاثیر کاهش تحریم‌ها و شروع سرمایه‌گذاری‌های غربی در ایران نوشته است: «این موضوع برای روسیه چالش ایجاد می‌کند به ویژه احتمال از دست دادن بخش‌هایی از سهم این کشور در بازار جهانی هیدروکربن‌ وجود دارد».
 
گزارش به سران مسکو توصیه می‌کند: «روسیه نباید در اتخاذ تدابیری جهت آنکه جزو اولین کشورهایی باشد که در صف سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ایران هستند، کُند عمل کند. ایران فراتر از هر موضوع دیگری به دنبال منافع ملی خود است و اگر پیشنهاد روسیه از پیشنهاد اروپا و آمریکا جذاب‌تر باشد، ایران با شرکت‌های روسی کار خواهد کرد».
 
در پایان گزارش هم تاکید شد: «تحریم‌های ایران در نهایت و به ناگزیر لغو خواهد شد اما البته نه به زودی. در نتیجه روسیه هنوز فرصت تعدیل استراتژی خود در بازار جهانی انرژی با درنظر گرفتن عامل و فاکتور ایران را دارد».
 
این در حالی است که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای، هفته گذشته تصریح کرد که روسیه همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. آقای ریابکوف همچنین گفت مسکو آماده است تا به محض لغو تحریم‌ها، همکاری‌های اقتصادی و نظامی خود با ایران را افزایش دهد.
منبع: فارس
برچسب ها: توافق ایران روسیه