۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
آیت الله آملی‌:

زندگی ما سبک زندگی قرآن نیست

رئیس قوه قضاییه با بیان ضرورت عمل به قرآن گفت: باید اذعان کنیم که سبک زندگی ما سبک زندگی قرآن نیست.
کد خبر : ۲۳۰۳۱۰
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در اختتامیه دومین مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان دستگاه قضا با اشاره به فعالیت ‌فرهنگی در سطح کشور به خصوص در قوه قضاییه گفت: همه ما می‌دانیم که فرهنگ انسان‌ساز است زیرا ما در جامعه، مراودات و تلاش ما در گرو فرهنگ است و فرهنگ از همه جهات به انسان القاء می‌شود زیرا بحث فرهنگی در تمام جوامع بحث مهمی تلقی می‌شود.
 
وی افزود: برای داشتن جامعه سالم از منظر ایمانی لازم است که بحث‌های فرهنگی در کشور را جدی بگیریم و چالشی که در امور خانواده، اقتصادی و سیاسی داریم منشأ آن در همین مسائل فرهنگی است.
 
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه ما به غذای جسممان خیلی اهمیت می‌دهیم اما به غذای روحی توجه نمی‌کنیم، گفت: گویی ذهنمان را آماده گذاشته‌ایم که هر چیزی را دریافت کنئد آنگاه چگونه توقع داریم وضعیت روحی ما یک وضعیت متعالی باشد.
 
وی با بیان اینکه باید بحث انقلاب فرهنگی را جدی گرفت، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز مکرر بحث توجه به فرهنگ را به مسئولان گوشزد کردند و دلیل آن هم این است که ما یک کشور دینی هستیم. در کشورهای غیر دینی هم هزاران کتاب در باب فرهنگ نوشته می‌شود زیرا فرهنگ با روح آدمی سر و کار دارد.
 
رئیس دستگاه قضا ضمن اینکه در قوه قضاییه انجام کار فرهنگی ضرورت بیشتری دارد، گفت: به لحاظ شرعی و قانونی قدرتی در اختیار قضات قرار داده شده و لذا آنها در معرض خطر عظیم هستند و انجام کارهای فرهنگی برای آنها از ضروریات محسوب می‌شود.
 
وی اظهار داشت: من از بدو حضورم در قوه قضاییه تأکید داشتم که معاونت فرهنگی باید باشد زیرا ما به فعالیت‌های فرهنگی و بحث‌های اخلاقی نیاز داریم. بحث‌های فرهنگی تذکر است و گاهی یک کلمه چشم انسان را باز می‌کند.
 
آملی لاریجانی اظهار داشت: تذکر در باب امور دینی اصل است زیرا قرآن تماما ذکر است. همچنین به حجت‌الاسلام صادقی عرض می‌کنیم که از اساتید استان‌ها و اهل معنا برای بیدار کردن نفوذ استفاده کنید تا مردم به حقایق دنیا توجه پیدا کنند.
 
وی اظهار داشت: از سویی خودمان باید با تلاوت قرآن و خواندن داستان سیر و سلوک بزرگان به نسل خودمان تذکر دهیم وجود افراد در همه ابعاد شاخه‌ای از کارهای فرهنگی است.

سبک زندگی ما سبک زندگی قرآن نیست

رئیس قوه قضاییه با بیان ضرورت عمل به قرآن گفت: باید اذعان کنیم که سبک زندگی ما سبک زندگی قرآن نیست.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنانش در اختتامیه دومین مسابقات سراسری قرآن کریم به کارکنان دستگاه قضا با بیان اینکه ما باید اذعان کنیم که سبک زندگی ما سبک زندگی قرآن نیست، گفت: حیاتی که قرآن برای ما تصویر کرده آن حیاتی نیست که ما امروز برای خودمان درست کردیم. حضور در محضر قرآن برای ما از واجبات است و اگر می‌خواهیم نجات پیدا کنیم باید خود را در محضر قرآن ببینیم.
 
وی افزود: باید توجه کنیم که قرآن چه کلامی است و در کلام حق متعال توصیفات متعددی برای قرآن شده است.
 
وی با اشاره به توصیفات خداوند از حقیقت قرآن گفت: آیاتی مانند «قرآن در لوح محفوظی است»، «قرآن در کتاب مکنون است» و «مس نمی‌کنند این قرآن را به جز مطهران»، «خداوند بهترین کلمات را تنزیل کرده‌ است»، «قرآن به حق انزال و نزول شده است»، اینکه سرتاسر قرآن هم انزالش از سوی حق است و هم نزولش مسئله مهمی است یعنی هیچ عامل غیرالهی در آن دخیل نبوده، تمام اینها حاکی از حقیقت قرآن است.
 
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم بفهمیم چگونه از محضر قرآن استفاده کنیم باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم گفت: باید توجه کنیم که قرآن معلوم نیست به همه نفع برساند زیرا مشخص نیست که آن شخص چگونه به سوی قرآن بیاید و چگونه خود را آماده کرده است زیرا قرآن می‌فرماید این کتاب الهی به ظالمین نفع نمی‌رساند؛ چه کسی است که ادعا کند ذره‌ای ظلم نکرده است.
 
رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: نگاه ما باید نگاه توحیدی باشد؛ به دلیل غرق شدن در حیات روزمره ما از ریشه و اصل غفلت کنیم؛ زندگی ما مغشوش شده است؛ از صبح که از خواب بیدار می‌شویم تا موقع خواب شب چقدر به فکر آن حقیقت الهی هستیم.
 
رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: امام سجاد (ع) وقتی مالک یوم‌الدین را می‌خواندند آنقدر آن را تکرار می‌کردند تا مانند کسی می‌شدند که در شرف موت است. پیامبر اکرم فرمودند: «من دائما قرآن را تکرار می‌کنم تا گویی از ناقل آن می‌شنوم. اگر اینگونه شد قرآن تأثیر می‌گذارد.»
 
وی افزود: نکته بعدی حاکی نفس و توجه به ذات قرآن و فهم اصول قرآن است. از مهمترین امور برای درک قرآن بیداری شب و پاکی نفس است. خداوند به حضرت موسی فرمود دروغ می‌گوید کسی که ادعا می‌کند من را دوست دارد و شب‌ها راحت می‌خوابد.
منبع: فارس