۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴

تلاش روسیه برای ندادن غرامت به ایران

یک منبع کاخ کرملین روز 23 فوریه گفت: اولویت روسیه این است که ایران را به انصراف از شکایت خود ترغیب کند زیرا این کار نخستین گام برای عادی سازی روابط دو کشور خواهد بود و اجازه همکاری در حوزه فناوری را به آنها خواهد داد.
کد خبر : ۲۳۰۳۲۹
صراط: پایگاه اینترنتی نشریه «وانت چاینا تایمز» چاپ تایوان در گزارشی نوشت: سرگئی چمزوف Sergey Chemezov رئیس شرکت صنایع دفاعی روستک Rostec روسیه درباره احتمال فروش سامانه موشکی ضد هوایی اس-400 تریومف به ایران گفت قرارداد 1.9 میلیارد دلاری فروش چهار سامانه اس-400 میان روسیه و چین در سپتامبر 2014 امضا شد.
 
روزنامه کومرسانت روسیه در تاریخ 24 فوریه نوشت چمزوف اعلام کرد: روسیه در یک نمایشگاه دفاعی بین المللی در ابوظبی در 23 فوریه پیشنهاد کرده است چند سامانه موشکی ضدبالستیک آنتی-2500 به ایران بفروشد.
 
مسکو احتمالا امیدوار است این پیشنهاد به دعوای حقوقی بر سر خودداری روسیه از فروش سامانه اس-300 به ایران در سال 2007، که ایران بابت آن یک میلیارد دلار غرامت می خواهد، پایان دهد. اگر ایران نخواهد سامانه آنتی-2500 را به جای سامانه اس-300 بپذیرد، روسیه ممکن است فروش سامانه ضد هوایی اس-400 را به جای آن بررسی کند.
 
چمزوف گفت: روسیه این قرارداد را حدود دو ماه قبل به ایران پیشنهاد کرد و تهران هنوز سرگرم بررسی آن است.
 
یک نماینده شرکت «آئرواسپیس دیفنس کانسرن» Aerospace Defense Concern از شرکت های تابعه هوافضای آلماز-آنتی Almaz-Antey که سازنده سامانه آنتی-2500 است روز 23 فوریه از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرد.
 
روسوبورون اکسپورت قرارداد فروش پنج سامانه موشکی ضد هوایی اس-300 را در سال 2007 به ارزش 800 میلیون دلار با وزارت دفاع ایران امضا کرد. تهران بلافاصله 167 میلیون دلار پیش پرداخت به شرکت روسی داد و آلماز -آنتی کار تولید را آغاز کرد. اما ایران هرگز این سامانه ها را دریافت نکرد زیرا شورای امنیت سازمان ملل سه سال پس از امضای قرارداد، قطعنامه ای را صادر کرد که بر اساس آن فروش تسلیحات پیشرفته به ایران ممنوع شد.
 
یک منبع از روستک گفت: سامانه دفاعی ضد هوایی اس-400 به عنوان پیشنهاد پشتیبان در نظر گرفته می شود. یک منبع از سرویس دیپلماتیک تهران با تایید این مطلب گفت سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در سفر رسمی به تهران درباره این مسئله به گفتگو پرداخت.
 
در آن زمان روسیه اعلام کرد که سرگرم بررسی درباره امکان پذیر بودن پیشنهاد فروش سامانه اس-400 به تهران است. این پیشنهاد ممکن است برای تهران جذاب تر از سامانه آنتی-2500 باشد.
 
مسکو اعلام کرده است فقط در صورتی حاضر است درباره فروش سامانه اس-400 با تهران مذاکره کند که ایران از درخواست دریافت غرامت انصراف دهد.
 
یک منبع کاخ کرملین روز 23 فوریه گفت: اولویت روسیه این است که ایران را به انصراف از شکایت خود ترغیب کند زیرا این کار نخستین گام برای عادی سازی روابط دو کشور خواهد بود و اجازه همکاری در حوزه فناوری را به آنها خواهد داد.
 
برای روسیه، تحویل دادن سامانه آنتی-2500 به ایران گزینه ارجح است زیرا آلماز-آنتی از قبل سرگرم کار روی 56 سفارش برای تحویل دادن سامانه اس-400، از جمله چهار سامانه به چین، است که انتظار می رود تا سال 2020 تکمیل شوند.
 
خط تولید سامانه دفاع ضد هوایی جدید این شرکت که قرار است در کروف Kirov و نیژنی نووگورود Nizhny Novgorod تاسیس شود، زودتر از سال 2016 تولید خود را آغاز نخواهد کرد.
برچسب ها: روسیه ایران