۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷

فهرست سیاه انتخابات افغانستان

سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان اعلام کرد به زودی گزارش این کمیسیون از تقلب‌های انتخاباتی همراه با فهرستی سیاه از افراد دخیل در این تقلب‌ها منتشر می‌شود.
کد خبر : ۲۳۰۴۰۲
صراط: کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان اعلام کرده که گزارش مفصلی را از تقلب‌ها و تخلفات انتخاباتی سال ۱۳۹۳ آماده کرده‌اند و به زودی این گزارش منتشر خواهد شد.

نادر محسنی، سخنگو و عضو این کمیسیون گفت که در این گزارش تمام مشکلات انتخابات بررسی شده و با انتشار آن گروه‌ها و افرادی که سبب انحرافاتی در انتخابات شده بودند، افشا می‌شوند.

وی افزود که در این گزارش فهرستی از کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی نیز که در تخلفات و تقلب‌های انتخاباتی دست داشته‌اند وجود خواهد داشت.

به گفته نادر محسنی، اکنون فهرستی ده هزار نفری از کارمندان موقت کمیسیون‌های انتخابات در سایت کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی منتشر شده و به این افراد مهلت داده شده تا روز پنجشنبه به دفاتر این کمیسیون مراجعه کرده و برای دفاع از خود سند و دلیل ارائه کنند.

وی گفت که اگر این افراد موفق نشوند بی‌گناهی خود را ثابت کنند شامل فهرست سیاه انتخابات افغانستان می‌شوند و دیگر هرگز نمی‌توانند در نهادهای انتخاباتی کار کنند.

وی همچنین افزود که فهرستی شامل حدود بیست نفر از کارمندان دایمی کمیسیون‌های انتخاباتی در سطح روسای مرکزی و استانی نیز تهیه شده که این افراد امروز و فردا برای دفاع از خود و رفع اتهامات به دفاتر کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی فراخوانده شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی همچنین گفت اگر این افراد نتوانند اسناد و شواهد لازم برای رفع اتهاماتشان ارائه کنند از کار برکنار شده و دیگر نمی‌توانند برای کمیسیون‌های انتخاباتی کار کنند.

به گزارش بی.بی.سی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در ۲۷ شهریور سال جاری تصویب کرد که یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی تخلفات و تقلب‌های انتخاباتی افغانستان ایجاد شود.

گزارش این کمیسیون که امروز(یکشنبه) مسایل کلی آن در نشست خبری اعلام شد نتیجه کار سه ماهه این کمیته حقیقت‌یاب است.

مقامات افغانستان می‌گویند که در جزئیات این گزارش پیشنهادهایی برای اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان نیز ارائه خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال جاری با جنجال‌های زیادی همراه شد و ادعاهایی مبنی بر تقلب و تخلف‌های گسترده در این انتخابات مطرح شد. با این حال سرانجام دولت جدید افغانستان تحت عنوان دولت وحدت ملی آغاز به کار کرد.

اصلاح نظام انتخاباتی از اقدامات اولیه و اساسی بود که در تفاهم‌نامه ایجاد دولت وحدت ملی شامل شده بود. به تازگی محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان به سرور دانش، معاون دوم خود وظیفه داد که برای انجام این کار، کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی را تشکیل دهد.

منبع: ایسنا