۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵

نوری: 10 سال است فوتبال را می‌کوبند

کاپیتان تیم فوتبال ملوان انزلی گفت: اگر به جام جهانی نمی‌رفتیم بلایی بر سر فوتبال ایران می‌آوردند که درش تخته می‌شد.
کد خبر : ۲۳۰۴۶۱
صراط: پژمان نوری با ملوان اوج گرفت و در فوتبال ایران مطرح شد و به تیم‌ ملی رسید و در استقلال و پرسپولیس هم بازی کرد. او اکنون در سال‌های آخر بازی‌اش هم به تیم شهرش آمده تا دوباره به ملوان کمک کند تا این تیم همچنان در فوتبال ایران نقش تاثیرگذارش را داشته باشد.

با پژمان نوری می‌خواستیم در مورد ملوان انزلی صحبت کنیم اما صحبت به فوتبال ملی کشیده شد و او از حمایت‌ نشدن فوتبال و فوتبالیست ایرانی گلایه کرد.

این گفت‌وگو را با پژمان نوری به شرح زیر بخوانید.

 وضعیت ملوان چطور است؟

خدا را شکر که در چند بازی اخیر خیلی خوب نتیجه گرفتیم اما باید بدانیم هیچ چیز تمام نشده است. رقابت در انتهای جدول بسیار فشرده است و هر لحظه ممکن است جای تیم‌ها در پایین جدول تغییر کند. این هفته هم بازی بسیار سختی با سپاهان داریم. تیمی که مربی خوبی دارد و بسیار پرمهره است.

 یعنی معتقدید این بردها ضمانتی برای بقا در لیگ برتر نیست؟

روند ملوان رو به پیشرفت است و ما در مسیر بسیار درستی حرکت می‌کنیم اما نباید فکر کنیم که همه چیز تمام شده است. همه بازی‌ها برای ما حکم فینال را دارد و باید با تمام وجود بازی کنیم تا بتوانیم موفق شویم.

 در این چند هفته با تیم‌های بزرگ بازی کرده‌اید و موفق شده‌اید. مقابل سپاهان چه خواهید کرد؟

باید مقابل تیم خوب سپاهان تلاشمان را خیلی باید بیشتر کنیم. خدا را شکر روند رو به رشد تیم خیلی خوب است. فیروز کریمی با روحیاتی که دارد توانسته به تیم روحیه خوبی بدهد و اکنون شرایط تیم از نظر روحی بسیار مناسب است.

 مدیران ملوان صحبت از قرارداد سه ساله با فیروز کریمی برای حضور در آسیا کردند نظر شما در این مورد چیست؟

ترجیح می‌دهم به این مسائل ورود نکنم. آنچه که به من بازیکن مربوط می‌شود این است که تلاش کنیم تا تیم در این فصل در لیگ برتر بماند و خوب نتیجه بگیریم. مسائل کلان و بزرگ را باید به مدیران باشگاه واگذار کرد.

 در چند روز اخیر ادر مورد  بداخلاقی‌ و مصاحبه‌های کرار صحبت‌های زیادی شد. نظر شما در مورد این اتفاق چیست؟

من بازیکن ملوانم و ترجیح می‌دهم در مورد تیم‌های دیگر و بازیکنان تیم‌های دیگر صحبت نکنم. برای استقلال هم در همه بازی‌های لیگ به جز بازی با ملوان آرزوی موفقیت می‌کنم.

 نظر شما در مورد نتایج تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا چیست؟ باشگاه‌های ایرانی می‌توانند در این فصل موفق شوند؟

هرچقدر تیم‌های ما در رقابت‌های آسیایی موفق عمل کنند و خوب نتیجه بگیرند به نفع فوتبال ایران است و سهمیه باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا حفظ خواهد شد اما یک چیز را می‌خواهم بگویم اینکه متاسفانه مدت‌هاست  در ایران فوتبال را می‌کوبند. برخی میکروفن به دست‌ها و قلم به دست‌ها فقط علیه فوتبال می‌گویند و می‌نویسند 10 سال است که چنین رفتاری می‌کنند. اینکه چقدر فلان بازیکن پول گرفته؟ چرا فلانی فلان عمل را انجام داده و ... نتیجه این انتقادها که اکثر آنها هم منصفانه نیست را می‌توانیم در آسیا ببینیم.

 یعنی انتقادها باعث تضعیف فوتبال ما شده است؟

انتقاد خوب است و باید انتقاد باشد تا پیشرفت کنیم اما صحبت من این است که وقتی عده‌ای مدام فوتبال را می‌کوبند و علیه فوتبال صحبت می‌کنند نتیجه این اتفاق‌ها را در آسیا و رقابت‌های مهمی مثل لیگ قهرمانان خواهیم دید. وقتی با تیم‌هایی بازی داریم که هزینه‌های زیادی در مورد سخت‌افزار و امکانات باشگاه‌ها انجام داده‌اند تفاوت‌ها مشخص می‌شود. در ایران همه صحبت‌ها در مورد پول و سرمایه‌گذاری بیشتر در حد حرف است و در عمل چیزی نمی‌بینیم.

 یعنی پولی برای فوتبال ما خرج نمی‌شود؟

نه منظورم این است که مدام در مورد مبلغ قرارداد بازیکنان صحبت می کنند در حالی که یک بازیکن ممکن است قرارداد یک میلیاردی امضا کرده باشد اما 20 درصد آن را هم نتواند از باشگاه بگیرد. نتیجه این سرمایه‌گذاری‌های حرفی در باشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری‌های واقعی در تیم‌های دیگر آسیایی را در لیگ قهرمانان آسیا می‌بینیم. فوتبال ما مثل دانش‌آموز تنبلی است که شب امتحان می‌خواهد درس بخواند و توقع داریم که نمره خیلی خوبی هم بگیرند در حالی که فقط باید توقع نمره قبولی داشته باشیم.

 یعنی پول نقش تعیین کننده‌ای در فوتبال دارد؟

بحث من فقط پول نیست بحث حمایت است. اکنون در کشور ما خیلی از فوتبال حمایت نمی‌شود. ما کمتر می‌توانیم مطلبی مثبت و مفید در مورد فوتبال و فوتبالیست در رسانه‌ها ببینیم و بخوانیم. شاید از هر صد مطلب یکی خیلی خوب و مثبت باشد. باید در فوتبال همان جوی ایجاد شود که قبل از جام جهانی و در مسابقه با کره ایجاد شده بود. همه ایران متحد شدند و نتیجه آن حمایت این بود که در مقدماتی جام جهانی کره جنوبی را حتی 10 نفره بردیم. رئیس‌جمهور و رئیس مجلس بر سر تمرینات تیم ملی رفتند. همین اتفاق‌ها و اتحاد باعث شد که فوتبال ما به جام جهانی برود اما انتقادهای یک طرفه و کوبیدن فوتبال دردی از ما دوا نمی‌کند.

 دل پری دارید؟

بله. شما فقط کافی است در مورد مالیات بازیکنان سوال کنید. همه فقط در مورد مبلغ قراردادها حرف می‌زنند اما هیچ کس نمی‌گوید بازیکنی که یک میلیارد قرارداد می‌بندد اما فقط 200 میلیون تومان پول می‌گیرد باید مالیات یک میلیارد تومان را بدهد یعنی 200 میلیون تومان هم از جیبش بگذارد و 400 میلیون مالیات درآمد نگرفته یک میلیاردش را بدهد. این اتفاقات خیلی خوب نیست.


 اما زمانی فوتبالیست‌های ما در تیم‌های معتبر اروپایی بازی می‌کردند ولی اکنون هم بیشتر آنها در تیم‌های عربی حوزه خلیج‌فارس هستند دلیل این مسئله چیست؟

دلیلش این است که هیچ حمایتی نمی‌شویم. فوتبال ما نیاز به حمایت دارد اگر فوتبال ما حمایت شود بازیکن 15 ساله با روحیه بهتر در میادین حاضر می‌شود و آینده‌ای درخشانی را برای خود متصور است. این فوتبالیست‌ها همان فوتبالیست‌هایی هستند که تیم ملی را به جام جهانی 2014 بردند و در جام جهانی هم بازی‌های درخشانی را انجام دادند. مقابل آرژانتین اگر ناداوری نبود حتی شکست هم نمی‌خوردیم. نمی‌گویم فوتبالیست‌ها را فقط الکی بادشان کنیم و بی‌مورد از آنها تعریف کنیم بلکه باید مورد حمایت قرار بگیرند. زمانی که فوتبالیست‌های ما به اروپا رفتند ودر تیم‌های معتبر اروپایی بازی می‌کردند فوتبال ما مورد حمایت بود و فوتبالیست ما حمایت می‌شد البته آن بازیکنان براساس شایستگی خودشان توانستند به فوتبال اروپا بروند اما جو فوتبال آن زمان مثبت بود.

 با جوی که اکنون فوتبال ما دارد چه چشم‌اندازی برای آن متصور هستید؟

من می‌گویم اگر تیم ملی ما به جام جهانی نمی‌رفت بلایی بر سر فوتبال می‌آوردند که درش تخته می‌شد. خیلی خوشحالم که حداقل به جام جهانی رفتیم تا همه تاثیر مثبت فوتبال را ببینند اما اگر اوضاع فوتبال به همین شرایط باشد چشم‌انداز روشنی نداریم. اکنون بسیاری از باشگاه‌های ما مشکلات فراوانی دارند.

منبع: فارس