۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

انتقاد از سونوگرافی غیرقانونی زنان

عضو هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با انتقاد از وزارت بهداشت برای جلوگیری نکردن از سونوگرافی متخصصان زنان، گفت: متاسفانه به دلیل سودجویی‌های مالی شاهدیم متخصصان زنان و اخیراً برخی متخصصان اورولوژی اقدام به انجام سونوگرافی می‌کنند.
کد خبر : ۲۳۰۵۲۸
صراط: عبدالرسول صداقت درباره انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان،‌ اظهار داشت:‌ انجام هر کار علمی توسط فردی که دوره‌های مربوط به آن رشته تخصصی را ندیده است می‌تواند ضربه بسیار شدیدی به بیماران و آن رشته وارد کند.
 
وی افزود: متأسفانه به دلیل سودجویی‌های مالی، سالیان سال است که شاهدیم متخصصان زنان و زایمان و اخیرا برخی متخصصان ارولوژی اقدام به انجام سونوگرافی می‌کنند درحالی که آنها برای رشته خودشان تربیت شده‌اند.
 
صداقت ادامه داد: متخصص رادیولوژی 4 سال دوره‌های متخلف تئوری، عملی و فیزیک دستگاه‌های مختلف را می‌گذراند و برای همین کار تربیت و در آن متبحر شده است.
 
این رادیولوژیست گفت: از دیدگاه دیگر نیز بحث خود ارجاعی در این زمینه قابل توجه است در ارجاع به خود توسط فرد، نظارتی وجود ندارد و کسی نمی‌تواند ضرورت این کار را برای بیمار مشخص کند و معلوم نمی‌شود که آیا ضرورتی برای این کار وجود داشته است یا خیر.
 
وی با بیان عدم صدور مجوز وزارت بهداشت برای استفاده متخصصان زنان از سونوگرافی تشخیصی، اظهار داشت:‌ وزارت بهداشت چنین مجوزی به متخصصان زنان نداده است و اگر آنها دستگاهی دارند باید دوره‌های استفاده از آن را گذرانده و از دانشگاه علوم پزشکی استان خود مجوز داشته باشند.
 
وی ادامه داد:‌ متخصصان زنان می‌توانند از این دستگاه صرفاً به عنوان وسیله تشخیصی مانند گوشی فشار خون استفاده کنند و حق دریافت وجه و نوشتن گزارش را ندارند، همچنین در صورتی که بخواهند در رابطه با بیمار تصمیمی اتخاذ کنند باید توسط متخصص رادیولوژیست باشد.
 
این رادیولوژیست ادامه داد: قانونی برای سونوگرافی متخصصان زنان وجود ندارد و نظارتی بر این همکاران عزیز نیز از سوی سازمان های بیمه‌گر و دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد و این موجب می شود که تا آنها هر مبلغی که می‌خواهند از بیمار دریافت کنند.
 
وی با اشاره به برخی تخلف‌ها در این زمینه، اظهار داشت: در تهران یکی از متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی بارداری 400 هزار تومان وجه دریافت می‌‌کنند در حالی که طبق قانون مبلغ آن 30 هزار تومان است، او طی 10 سال گذشته حتی یک عمل سزارین  یا زنان انجام نداده است و رشته خود را تعطیل کرده و طبقه پائین منزلش را به درمانگاه سونوگرافی تبدیل کرده است.
 
این رادیولوژیست گفت: متاسفانه وزارت بهداشت اقدام عملی در کنترل این افراد انجام نداده و با اینکه انجمن رادیولوژیست‌ها بارها نامه نوشته‌ است، اما همچنان شاهد این تخلفات هستیم و می‌توان گفت متأسفانه عزم قاطع در وزارت بهداشت برای حل این موضوع وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد: متأسفانه مهمترین هدف این افراد سودجویی است و این عمل غیرقانونی به نوعی جبران جلوگیری از بعضی از زیاده‌خواهی‌هایی بوده است که اکنون وزارت بهداشت جلوی آنها را گرفته است و این متخصصان می‌خواهند از این طریق آنها را جبران کند.
 
وی خاطرنشان کرد: از وزارت بهداشت می‌خواهیم به طور جدی نظارت دقیق خود را نسبت به این موضوع اعمال کند چرا که در صورت عدم نظارت شاهد اشتباهات زیادی از همکاران خواهیم بود که می‌تواند زیان‌های زیادی به نوزادان وارد کند هرچند که در حال حاضر نیز شاهد این اشتباهات و ضرر و زیان ناشی از آن هستیم.
منبع: فارس