۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

زمان و مکان نماز روی بلیت درج می‌شود

تمام مسافران اتوبوس تحت پوشش بیمه دیه کامل هستند و در صورت بروز هرگونه اتفاق هرکس در اتوبوس باشد حتی اگر بلیت هم نداشته باشد مشمول دیه کامل است،زیرا ممکن است مسافری بین راه سوار شود بنابراین برای وی بلیت دستی صادر شده و نام مسافر به صورت دستی در صورت وضعیت درج می‌شود.
کد خبر : ۲۳۰۵۳۱
صراط: مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران با اشاره به افزایش ۱۰درصدی جابجایی مسافران توسط ناوگان جاده‌ای استان تهران در نوروز ۹۴ به برنامه‌ریزی برای رشد ۲۵ درصدی ناوگان این استان اشاره کرد و گفت: الزام کرده‌ایم زمان و مکان فریضه نماز و صرف غذا روی بلیت درج شود.

حمیدرضا شهرکی ثانوی امروز در نشست خبری آماده‌سازی ناوگان برای ایام نوروز اظهارداشت: 90 درصد جابجایی حمل و نقل عمومی در کشور سهم حمل و نقل جاده‌ای است.
 
وی ادامه داد: امسال طرح نوروزی سفرهای جاده‌ای از 25 اسفندماه آغاز می‌شود و تا 15 فروردین سال 94 ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه همه ارگانهای دست‌اندرکار جاده‌ای در طرح سفرهای نوروزی فعالیت می‌کنند، بیان کرد: استان تهران از نظر میزان جابجایی جاده‌ای رتبه اول را در کشور دارد.
 
شهرکی ثانوی افزود: سالانه 26 میلیون نفر مسافر توسط انواع وسایل نقلیه جاده‌ای از مبدا استان تهران سفر می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه در نوروز 93 از 25 اسفندماه 92 تا 15 فروردین 93 جابجایی یک میلیون و 450 هزار نفر مسافر از استان تهران توسط ناوگان عمومی ثبت شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل افزایش تعطیلات نوروزی، میزان جابجایی‌ها از مبداء استان تهران تا 10 درصد رشد داشته باشد.
 
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران گفت: طبق آمار تردد شمارها به طور متوسط در تعطیلات مختلف سال 35 تا 40 درصد مردم توسط انواع مدل‌های عمومی حمل و نقل و 60 درصد توسط خودروی شخصی جابجا می‌شوند.
 
وی با تاکید بر لزوم توزیع سفر در ایام نوروز توسط مردم به آغاز پیش‌فروش بلیط نوروزی اتوبوس از روز گذشته اشاره کرد و افزود: پیش‌فروش بلیت موجب می‌شود برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تهیه ناوگان انجام شود.
 
وی ادامه داد: در شهر تهران در 12 نقطه امکان خرید بلیت اینترنتی اتوبوس فراهم شده است.
 
شهرکی افزود: با اتحادیه شرکت‌های تعاونی، انجمن شرکت‌های حمل و نقلی و انجمن سواری‌های کرایه هماهنگ شد تا تهیه بلیت برای مسافر تسهیل شود ضمن آنکه طبق قانون قبلی استرداد بلیت مشمول کسر قیمت آن می‌شد اما به تازگی با هماهنگی با انجمن‌های مذکور استرداد بلیت در این ایام مشمول کسر وجه نمی‌شود.
 
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران  بیان کرد: با مراکز آموزشی و نظامی نظیر دانشگاه‌ها و پادگان‌ها هماهنگ می‌شود که برنامه‌ریزی کنند آزادسازی نیروها در پیک سفر انجام نشود.
 
وی درباره آمار پیش‌فروش نوروزی بلیت اتوبوس در روز گذشته توضیح داد: از طریق دو سایت www.payaneh.ir و www.irmosafer.com در روز اول فروش 6075 بلیت برای 4395 صندلی در تهران به فروش رفت ضمن آنکه هر شرکت اتوبوسرانی یک سایت مستقل خود را دارد.
 
شهرکی درباره تفکیک سهمیه‌های فروش حضوری و اینترنتی توضیح داد: هیچ محدودیتی برای فروش اینترنتی وجود ندارد و حتی قادر هستیم صد در صد سهمیه را در فروش اینترنتی ارائه دهیم.
 
وی با اشاره به نظارت بر سطح خدمات شرکت‌های مسافری در ایام نوروز بیان کرد: این نظارت‌ها قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر انجام می‌شود.
 
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران  گفت: نظارت‌های قبل از سفر شامل تهیه بلیت، سکوی سوار شدن، محل توقف ناوگان، تعیین زمان فریضه نماز و از این قبیل است.
 
وی تاکید کرد: همچنین ابلاغ کرده‌ایم که شرکت‌های مسافری نرخ‌های مصوب مسیرها را به صورت کاملاً نمایان درج کنند همچنین نرخ‌ها با ابعاد بزرگ در بنری با ابعاد 80 متر مربع در پایانه‌ها نصب خواهد شد تا امکان رویت کامل برای مسافر باشد.
 
وی با بیان اینکه 100 درصد گشت‌های نظارتی فعال شده است، اظهارداشت: این نظارت‌ها شامل نظارت بر عملکرد مدیران فنی، عملکرد امداد خودروها، اعتبار کارت هوشمند راننده، تجهیز ناوگان به تجهیزات ایمنی و از این قبیل است.
 
شهرکی اظهارداشت: همچنین در قالب تیم مشترک با پلیس راه، سازمان میراث فرهنگی، ستاد اقامه نماز و شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از مجتمع‌های خدماتی - رفاهی قبل از سفر بازدید می‌شود.
 
وی با بیان اینکه از 25 اسفندماه تیم‌های نظارتی جدید استقرار می‌یابند، اظهارداشت: طی هماهنگی مقرر شده است در عوارضی آزادراه تهران-قم تعداد لاین‌های پرداخت غیر نقدی عوارض به 4 لاین افزایش یابد تا سرعت عبور پشت عوارضی‌ها بیشتر شود.
 
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران گفت: مردم می‌توانند کارت‌های پرداخت غیرنقدی عوارضی را از طریق بانک مسکن خریداری کنند.
 
وی تاکید کرد: همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که روی بلیت‌ها ساعت و مکان انجام فریضه نماز و صرف غذا درج شود و شرکت‌های تعاونی در این باره همکاری کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه بار مجاز مسافر در اتوبوس‌ها 20 کیلوگرم است، گفت: در صورتی که مسافر اضافه بار به همراه داشته باشد 2.5 درصد به ازای هر کیلوگرم اضافه بار به بهای بلیت افزوده می‌شود و مسافران رقمی بیشتر پرداخت نکنند.
 
وی درباره نظرسنجی از مسافران اظهارداشت: فرم‌های «پست جواب قبول» بین مسافران توزیع می‌شود ضمن آنکه در قالب همکاری بخش خصوصی آمار کیفیت خدمات شرکت‌های تعاونی بررسی می‌شود و آنها تا 25 روز پس از اتمام طرح نوروزی این آمار را به ما ارائه می‌دهند.
 
وی بیان کرد: مسافران می‌توانند شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سامانه پیامکی 3000143، سامانه 141 و شماره تلفن 02188907003 در میان بگذارند.
 
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران اظهارداشت: تمام مسافران اتوبوس تحت پوشش بیمه دیه کامل هستند و در صورت بروز هرگونه اتفاق هرکس در اتوبوس باشد حتی اگر بلیت هم نداشته باشد مشمول دیه کامل است،زیرا ممکن است مسافری بین راه سوار شود بنابراین برای وی بلیت دستی صادر شده و نام مسافر به صورت دستی در صورت وضعیت درج می‌شود.
 
وی با اشاره به افزایش مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سال جاری، گفت: امسال 12 مرکز معاینه فنی در استان تهران فعال است.
 
وی همچنین به نظارت بر عملکرد امداد خودروها در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: امداد خودروها موظف به نصب نرخ‌نامه هستند.
 
شهرکی با تاکید بر اینکه رانندگان باید حتماً کارت هوشمند داشته باشند، اظهارداشت: این کارتهای هوشمند با آموزش‌های اجباری 72 ساعته بدو خدمت و انجام آزمایشات دقیق صادر می‌شود ضمن آنکه ناوگان نیز باید دارای کارت هوشمند باشد.
 
وی اظهارداشت: ساعت مجاز رانندگی برای رانندگان ناوگان عمومی 9 ساعت است اما اگر راننده‌ای دچار مریضی و یا خواب‌آلودگی شد می‌تواند راننده کمکی جایگزین وی شده و این موضوع در دفترچه پلیس راه طی شود.
 
وی با بیان اینکه استان تهران بیشترین جابجایی مسافران را در سطح کشور دارد، بیان کرد: در یک روز عادی به طور متوسط در پایانه‌های تهران میزان جابجایی به این شرح است:
 
در پایانه غرب حرکت 900 دستگاه اتوبوس و 600 دستگاه سواری
 
در پایانه جنوب حرکت 800 دستگاه اتوبوس و 120 دستگاه سواری
 
در پایانه بیهقی حرکت 250 اتوبوس و 100 دستگاه سواری
 
در پایانه شرق حرکت 250 دستگاه اتوبوس و 350 دستگاه سواری.
 
شهرکی ثانوی اظهارداشت: کل ناوگان عمومی جاده‌ای عمومی که در استان تهران کارت هوشمند دریافت کرده‌اند شامل 3127 دستگاه اتوبوس، 1251 دستگاه مینی‌بوس و 2385 دستگاه سواری کرایه است.
 
وی اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود در ایام نوروز تا 25 درصد ناوگان استان تهران افزایش یابد.
منبع: فارس
برچسب ها: دیه اتوبوس بلیت