۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷

افزایش واردات ایران از ترکیه +آمار

صادرات ترکیه به ایران در ماه فوریه 2015 (بهمن 93) 19.9 درصد افزایش یافت و بیشترین رشد افزایش صادرات در میان 30 مقصد صادراتی این کشور را به خود اختصاص داد.
کد خبر : ۲۳۰۵۷۰
صراط: صادرات ترکیه به ایران در ماه فوریه 2015 (بهمن 93) 19.9 درصد افزایش یافت و بیشترین رشد افزایش صادرات در میان 30 مقصد صادراتی این کشور را به خود اختصاص داد.

به نقل از حریت، مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد، صادرات این کشور عمدتا به علت کاهش ارزش پول ملی، در ماه فوریه به 10.4 میلیارد دلار کاهش یافته است که 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است.
 
این مجمع طی بیانیه‌ای اعلام کرد، همچنین صادرات این کشور در 2 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال2014 حدود 6.7 درصد کاهش یافته و به 22.8 میلیارد دلار رسیده است.
 
مهمت بویوک کشی رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه گفت، افزایش ارزش دلار فشار چشمگیری بر قیمت پایه کالاهای صادراتی در سراسر جهان وارد کرده است. خسارت وارد شده به ترکیه در اثر تغییرات ارزش دلار تنها در مورد صادرات این کشور به اتحادیه اروپا 900 میلیون دلار بوده است.
 
وی افزود، به عنوان صادرکنندگان، به علت افزایش ارزش دلار  و همچنین کاهش تقاضا، با خسارتی حدود 20 درصد در قیمت‌های پایه در مناطق دیگر مواجه شدیم.
 
رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه اضافه کرد، صادرکنندگان ترک انتظار دارند تا بانک مرکزی این کشور نرخ بهره بانکی را بیشتر کاهش دهد. ما خواهان کاهش نرخ بهره اصلی تا حدود 6 تا 7 درصد هستیم.
 
بانک مرکزی ترکیه برای دومین ماه متوالی، روز سه شنبه  نرخ بهره هفتگی را 0.25 درصد کاهش داد و به 7.5 درصد رساند.
 
بر اساس آمار مجمع صادرکنندگان ترکیه، بیشترین افزایش صادرات در میان 30 بزرگ ترین بازار صادراتی ترکیه به ایران اختصاص یافته است. صادرات ترکیه به ایران در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه پارسال 19.9 درصد افزایش یافته است.
 
همچنین ترکیه بیشترین صادرات در ماه فوریه را به آلمان، انگلیس، عراق، آمریکا و ایتالیا انجام داده است.
 
مهمت بویوک کشی خاطرنشان کرد، افزایش حضور گروه تروریستی داعش در یمن، لیبی و برخی از مناطق مصر و عراق و سوریه بر بازارهای صادراتی این کشور تاثیر منفی گذاشته است.
منبع: فارس