۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵

ششمین دیدار ظریف و کری در مونترو

وزرای خارجه ایران و آمریکا در طی چهار ماه اخیر پس از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو برای ششمین بار و این بار در شهر مونترو سوئیس به گفت‌وگو پرداختند.
کد خبر : ۲۳۰۶۰۰
صراط: محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا در طی چهار ماه اخیر پس از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو و برای ششمین بار و البته این بار در شهر مونترو سوئیس به گفت‌وگو پرداختند.

ظریف بامداد دوشنبه برای شرکت در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل راهی ژنو شد و کری نیز در این نشست حضور یافت. کری و ظریف همچنین در حاشیه این نشست به صورت جداگانه با لاوروف به گفت‌وگو پرداختند.

ظریف و کری 24 دی ماه بعد از تمدید هفت ماهه توافق ژنو به مدت هشت ساعت در ژنو به گفت‌وگو پرداختند و دو روز بعد 26 دی ماه در پاریس به مدت یک ساعت گفت‌‌وگو کردند.محمدجواد ظریف و جان کری سوم بهمن ماه نیز در داووس سوئیس و در حاشیه چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در حدود نیم ساعت رایزنی کردند و در حاشیه پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ به مدت 4 ساعت طی به گفت‌وگو پرداختند.

وزرای خارجه ایران و آمریکا هفته گذشته نیز (سوم و چهارم اسفند ماه) در شهر ژنو دوباره به گفت‌وگو پرداختند که البته در این گفت‌وگوها معاونانشان و همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا نیز حضور داشتند.

وزیر خارجه ایران پس از رایزنی‌های چهار روزه در شهر ژنو، گفت‌وگوهای این چهار روز را جدی، مفید و سازنده‌ خواند و گفت: تا حدودی پیشرفت در برخی مباحث صورت گرفت، اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به توافق نهایی در پیش داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مسلما تا وقتی در مورد همه مسائل توافق صورت نگیرد در هیچ موضوعی توافق نشده است. بنابراین مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و ما تصمیم گرفتیم هفته آینده مجددا در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو این گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

وزیر خارجه ایران همچنین شنبه 9 اسفند ماه در نشست خبری مشترک با پائولو جنتیلونی همتای ایتالیایی در تهران با بیان اینکه مذاکرات هسته ای به مراحل حساس خود نزدیک شده است، ما هفته گذشته گفت‌وگوهای بسیار خوب، ریز و دقیقی داشتیم، عنوان کرد: بحث‌های مفیدی در حوزه فنی و رسیدن به تفاهم فنی و حل و فصل مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت بین دو هیات با حضور این دو مسئول عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفت و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در آن زمینه حاصل شد.

ظریف در عین حال یادآور شد: اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر اختلاف نظرها باقی است. هم در موضوعات هسته‌ای و هم در موضوعات مربوط به تحریم؛ ما بارها تکرار کرده‌ایم که تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و آمریکا و کشورهای غربی باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها سرمایه‌ نیستند، بلکه مانعی هستند برای رسیدن به تفاهم؛ هر زمان که این واقعیت مورد پذیرش قرار گیرد در آن زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: بارها گفته‌ایم که تا به توافق راجع به کلیه موضوعات نرسیم؛ توافقی وجود ندارد و این موضوع در برنامه اقدام مشترک (توافق‌نامه ژنو) به صراحت عنوان شده که هیچ توافقی وجود ندارد تا وقتی در مورد همه زمینه‌ها توافق صورت گیرد.

وی گفت: البته ممکن است ما پیشرفت‌هایی داشته باشیم اما این پیشرفت‌ها طی هفته گذشته به صورت جدی صورت گرفت و امیدواریم در این هفته نیز بتوانیم در سایر موضوعات به ویژه رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی به پیشرفت بیشتری نائل شویم و بعد هم این پیشرفت‌ها را تدوین کنیم، به شکل یک توافق جامع و دقیق که امکان اجرایی شدن داشته باشد.

ظریف اضافه کرد: این برنامه عملیاتی ماست برای رسیدن به توافق.

جان کری هم روز یکشنبه 10 اسفند ماه و در آستانه دور جدید رایزنی‌ها در شهر مونترو سوئیس در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی» درباره مذاکرات عنوان کرد: «تضمینی درباره رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای با ایران نیست.»

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه 1393 به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع به دلیل اختلافات موجود امکانپذیر نیست، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) را برای هفت ماه تمدید کرده و البته تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت خواهند داد تا ظرف چهار ماه (پایان مارس) مذاکرات به نتیجه برسد. از آن زمان تاکنون رایزنی‌های فشرده‌ای در شهرهای ژنو،‌ برلین، پاریس، زوریخ، استانبول و مونیخ در سطح معاونان، کارشناسان و وزرای خارجه برگزار شد.

شهر ژنو همچنین میزبان یازدهمین، دوازدهمین و سیزدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و شش کشور در سطح معاونان در اواخر آذر ماه، اواخر دی ماه و همچنین سوم اسفند ماه سالجاری بود.
منبع: فارس