۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
فوتبالی که کی‌روش به ما آمپول زده، بازیکنانی مثل جباری و کرار را نمی‌پذیرد

جاسم یک حامی پیدا کرد/ فروتن: فوتبال حسود ما می‌خواهد کرار را نابود کند

فروتن با بیان اینکه کرار پله نیست، متذکر شد: در لیگ ایران بازیکن مثل کرار زیاد نداریم و باید به وجود بیاوریم. کرار بهترین هافبک طراح شاغل در فوتبال ما است، هر چند مجتبی جباری از او بهتر بود.
کد خبر : ۲۳۰۷۶۹
کرار یک حامی پیدا کرد!/ فروتن: فوتبال حسود ما می‌خواهد کرار را نابود کندصراط: کرار جاسم این روزها به سوژه اصلی فوتبال ایران تبدیل شده و اظهارنظرهای مختلفی را در مورد او می‌شنویم.

بهمن فروتن با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده درباره کرار جاسم گفت: در مورد واکاوی شخصیت کرار می‌خواهم برگردم به عراق تا بتوانیم یکسری مسائل را تصویرسازی کنیم. شما ببینید کرار چند سال سن دارد و جنگ ایران و عراق در چه سالی اتفاق افتاد؟ جاسم وسط جنگ ایران و عراق به دنیا آمده و در یک کشور جنگ‌زده رشد کرده، چراکه  از زمان جنگ‌ تا الان مردم عراق چندین جنگ دیگری را هم پشت سر گذاشته‌اند و همواره در حالت ترس، فشار و اضطراب بوده‌اند و زندگی عادی نداشته‌اند.

انسان‌ها متغیرند

وی ادامه داد: ما زندگی کرار جاسم  را از سال 1365 تا امروز تصویرسازی کنیم و شرایط مردم عراق و کودکانی که در این نسل بزرگ شده‌اند را بررسی کنیم تا ببنیم آنها در چه وضعیتی بزرگ شده‌اند. انسان‌ها متغیرند. همه شبیه هم نیستند. بعضی از بچه‌ها می‌توانند حساس‌تر باشند، یعنی اینکه محیط فراگیر و حواشی اطراف خود را منعکس کنند یا اینکه اتفاقات را جذب کرده و بعد منعکس کنند.

کرار نمی‌تواند مثل خسرو حیدری باشد

فروتن با بیان‌اینکه کرار یک بازیکن با خاصیت«تحرک ظریف» است و زمخت بازی نمی‌کند، افزود: در همین تیم استقلال حنیف عمران‌زاده است که در شرایطی که عراق داشته و زندگی که کرار پشت سر گذاشته، یک فوتبالیست نابغه شده است.

وی با ذکر مثالی در این باره اضافه کرد: شما شرایط عراق را برای آلمان‌ها به وجود بیاورید و ببنید فوتبالیست از آن در می‌آید؟ آلمان 5-4 سال در جنگ بود و اگر 34 سال در جنگ بود،‌ شرایط امروز را نداشت. عراق مدام در حال جنگ است و زندگی واقعا بی‌ثباتی دارند و در چنین وضعیتی یکسان‌سازی متغیرها انجام ندهیم. به طور مثال اگر خسرو حیدری در عراق بازی کند، این عکس‌العمل‌ها را نشان نمی‌دهد اما کرار نمی‌تواند مثل خسرو حیدری باشد. کرار مشکلات را  جذب می‌کند و عکس العمل نشان می‌دهد. خیلی‌ها در این شرایط قاتل یا معتاد می‌شدند اما کرار ورزشکار شده و قهرمانی به دست آورده است.

توصیه‌ به سایپایی‌ها

این مربی فوتبالی در ادامه گفت: من باید اینجا یک اعترافی بکنم. روزی که سایپا با استقلال بازی داشت، من با اتوبوس سایپا به استادیوم رفتم، چون چند بازیکن سایپا از شاگردان من بودند. من به آنها گفتم خواهش می‌کنم آنطوری که همه با کرار بازی می‌کنند، شما بازی نکنید، یعنی مدام روی او خطا نکنید که این کار را در نیمه‌اول نکردند و این حواشی در نیمه‌دوم اتفاق افتاد، چون بازیکنان سایپا گل خورده بودند و به همان تاکتیک مد نظر شان یعنی خطا روی کرار روی آوردند.

کرار «پله» نیست

فروتن با بیان اینکه کرار پله نیست، متذکر شد: در لیگ ایران بازیکن مثل کرار زیاد نداریم و باید به وجود بیاوریم. کرار بهترین هافبک طراح شاغل در فوتبال ما است، هر چند مجتبی جباری از او بهتر بود اما مجتبی را از فوتبال‌ایران دور کردیم و حالا هم می‌خواهیم کرار را دور کنیم، چون فوتبالی که کی‌روش به ما آمپول زده، بازیکنانی مثل جباری و کرار را نمی‌پذیرد و به وجود هم نمی‌آورد.

کی‌روش فوتبال‌ما را تخریب می‌کند

این مربی همچنین با بیان اینکه زمانی در فوتبال‌دنیا همه دنبال نوک‌حمله گلزن می‌گشتند و می‌گفتند نمی‌شود بازیکن گلزن ساخت، چون کمتر مربیانی در دنیا طرز پرورش چنین بازیکنانی را بلدند،‌ افزود: حالا یک چیز جدیدی در ایران به وجود آمده که هافبک‌طراح نمی‌توانیم بسازیم و نداریم پس می‌بیینم که کی‌روش چطور دارد فوتبال ایران را تخریب می‌کند. کل فوتبال ما آنقدر بداخلاق و بی‌اخلاق شده که ما کوچک‌ترین احترامی برای بازیکنی که با فکر بازی می‌کند، قائل نیستم.

صدمه روحی و روانی به کرار

وی بار دیگر با اشاره به بازی استقلال و سایپا در نیم فصل نخست لیگ‌برتر اظهار کرد: من در بازی با سایپا به بازیکنان این تیم گفتم اگر کرار را اذیت کنید و عصبی شود، او خلاق  خواهد شد. برای اثبات حرفم، بازی نیمه‌اول و دوم سایپا و استقلال را مقایسه کنید. در نیمه‌اول کاری با کرار نداشتند و او یک جرقه هم نزد و در نیمه‌دوم سایپا چون عقب بود، رفتند به کرار لطمه بزنند و خطاهای مکرر روی او داشتند. جاسم یک بازیکن با فرهنگ‌اروپایی نیست، شما هر چقدر مسی را کتک بزنید، هیچ عکس‌العمل عصبی از خود نشان نمی‌دهد. کرار در فوتبال‌ایران صدمه روحی و روانی دیده، یعنی هر کس رسیده این بچه را زده، پس یکسان‌سازی متغیرها نباید انجام دهیم. اگر خسرو حیدری را همین‌قدر در زمین بزنند، یک بار از این عکس‌العمل‌ها را خسرو نشان نمی‌دهد و نباید از کرار هم انتظار داشت خسرو حیدری باشد.

فوتبال‌ ما روی حسادت کار می‌کند

این مربی فوتبال همچنین با بیان اینکه کرار در فوتبال ما اینطوری شده و داوران هم از او محافظت نمی‌کنند، افزود: کرار یک بازیکن‌مبتکر، خلاق و حساس است که در 16 تیم ما مثل او وجود ندارد. هر کسی به کرار می‌رسد یک صدمه‌ای می‌زند. در آن صحنه خطایی که بازیکنان سایپا روی کرار مرتکب شدند، فغانی باید از او حمایت می‌کرد ولی چرا نکرد؟ بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که فوتبال‌ما یک فوتبال حسود است و روی حسادت کار می‌کند. ما یک بازیکن خارجی آورده‌ایم که در پست خودش بهترین بازیکن لیگ ما است و می‌خواهیم او را نابود کنیم و کرار هم بر نمی‌تابد.

از کرار جاسم خوشم می‌آید

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من از  کرار جاسم خوشم می‌آید، چون از خودش دفاع می‌کند. کرار آن آدمی نیست که به ایران حمله کرده، بلکه آدمی است که در مقابل هواپیماهای سوپر پیشرفته آمریکایی و آن عظمت تهاجمی نابود کننده از خودش دفاع کرده است.

فوتبال ما تفکر ستیز شده!

فروتن با اشاره به دلیل حمایت خود از این هافبک عراقی استقلال گفت: من به این دلیل از کرار حمایت می‌کنم، چون او یکی از این حرکات خشن و نامهربانانه‌ای که ما با او انجام می‌دهیم را روی بازیکنان ما انجام نداده و نمی‌دهد و تا حالا یکی از این حرکات را از او در زمین ندیده‌ایم. فوتبال ما چه در بیرون و چه در داخل زمین تفکرستیز شده است.

باید همسایه مهربانی باشیم

وی با بیان اینکه کرار یک تکنسین متفکر است، تصریح کرد: فوتبال بدون‌فکر و حسود ما می‌خواهد این بازیکن را نابود کند. اگر تفکر در فوتبال‌ما بود، می‌توانست فکر کند چه بلاهایی بر سر این بازیکن عراقی آمده و علم، تعلیم و تربیت را می‌دانست، سعی می‌کرد روی این بازیکن به عنوان یک همسایه مهربان تاثیر روحی، روانی و تربیتی بگذارد و او را به آغوش فوتبال ما جذب و از او نگهداری و فوتبال او را توسعه دهد.

تخریب فوتبال ایران از قله نشأت می‌گیرد

فروتن در پایان با بیان اینکه نابود کردن کرار نشان می‌دهد ما فوتبال مخربی داریم، تاکید کرد: آرزو داشتیم روی قله فوتبال‌ما که الان کی‌روش روی آن نشسته، یک آدم سازنده نشسته بود که این خصوصیات را به فوتبال‌ایران می‌داد تا فوتبال‌ما می‌توانست کرار را جذب کند و مثل کرارها را بسازد. متاسفانه تخریب فوتبال ایران از قله نشأت می‌گیرد.
منبع: ایلنا