۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹

خرازی: جز مذاکره‌ راهی نداریم

دیپلمات سابق کشورمان و رئیس هیأت مؤسس حزب ندای ایرانیان گفت: امروز کشورهای مذاکره‌کننده با ایران و نهادهای بین‌المللی آگاه هستند که حل موضوع هسته‌ای ایران راهی جز مذاکره ندارد.
کد خبر : ۲۳۰۸۱۴
صراط: صادق خزاری، دیپلمات سابق کشورمان و رئیس هیأت مؤسس حزب ندای ایرانیان  امروز (سه‌شنبه 12 اسفند) در نشست "بررسی پیشنهادهای جدید برای حل پرونده هسته‌ای ایران" که توسط سایت دیپلماسی ایرانی در ساختمان روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: اگر پرونده هسته‌ای به توافق نهایی ختم شود می‌تواند فضای جدیدی را برای ایران برای تعامل با جامعه جهانی ایجاد کند.

وی ورود ایران به قلمرو تکنولوژی برتر را در دوره بعد از انقلاب از مهم‌ترین اتفاقات جدی و اساسی تاریخ کشور خواند و افزود جهان پس از جنگ سرد با بحران جدی موضوع هسته‌ای مواجه شد و تجربه‌های شکست خورده‌ای همچون لیبی، کره شمالی و عراق را پشت سر گذاشته است.

سفیر سابق کشورمان در فرانسه حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای ایران را آغازگر پارادایم جدیدی برای حل و فصل مسائل بین المللی دانست. وی نقش و حضور مردم در صحنه را عامل کلیدی ثبات و اقتدار ایران و مقاومت در برابر تحریم‌ها دانست.

سعیدی: هزینه برنامه هسته‌ای ایران به‌جز بوشهر کمتر از 2میلیارد دلار بوده

همچنین محمد سعیدی معاون اسبق سازمان انرژی اتمی در این نشست گفت: هزینه برنامه هسته‌ای که ایران دنبال کرد به‌جز پروژه نیروگاه بوشهر که رقم آن مشخص است کمتر از دومیلیارد دلار بوده است و آمارهای دیگر حقیقت ندارد. وی افزود: غنی‌سازی اورانیوم ما کاملاً قانونی و شفاف است و ما هیچ ابهامی نداریم. سعیدی خواستار حمایت کامل همه گروه‌ها و جناح‌ها با نگاه ملی از تیم مذاکراتی کشورمان شد.

هادیان: نباید هیچ محدودیتی در تحقیق و توسعه بپذیریم

ناصر هادیان، استاد دانشگاه تهران دیگر سخنران این نشست بود که دو بسته مذاکراتی تدوین شده را پیشنهاد داد.

وی گفت: خط قرمز هسته‌ای باید برای ایران تحقیق و توسعه باشد، چون آینده کشور و علم و دانش ما وابسته به تحقیق و توسعه است، ما نباید هیچ محدودیتی را در این زمینه بپذیریم.

وی همچنین پیشنهاد داد: مجلس ما باید قانونی را در برابر بازدارندگی غرب به تصویب برساند که در مقابل عدم‌تعهد غرب به توافق‌نامه ایران اقداماتی انجام دهد از جمله الزام دولت به غنی‌سازی با خلوص بالا، محدود کردن بازرسی‌های آژانس، عدم‌اجرای پروتکل الحاقی و در نهایت خروج از ان‌پی‌تی باشد.

ناصری: اگر آمریکا بر گزینه نظامی اصرار کند باید فردوهای دیگری تأسیس شود

سیروس ناصری، دیگر دیپلمات و مذاکره کننده سابق کشورمان سخنران دیگر این نشست بود.

به‌اعتقاد وی دولت‌مردان فعلی آمریکا تمایل زیادی برای رسیدن به توافق با ایران دارند و اکنون بهترین فرصت برای توافق است. وی با اشاره به نقش و عمق نفوذ ایران در مسائل منطقه گفت: هیچ‌یک از مسائل منطقه در هیچ‌یک از کشورهای بحران‌زده بدون همراهی ایران قابل حل نخواهد بود.

ناصری افزود: تأسیس سایت فردو با همه دشواری‌ها یکی از مهمترین عوامل بازدارنده حمله نظامی آمریکا به ایران بوده است و اگر آمریکا بر گزینه نظامی اصرار کند باید فردوهای دیگری نیز تأسیس شود. وی افزود: آمریکا به هیچ وجه قصد نداشت به نقطه‌ای برسد که ما برنامه غنی‌سازی داشته باشیم اما این امر را در توافق ژنو پذیرفت. اصولاً آمریکا وارد مذاکرات بازدارندگی با ایران شد، اصولاً جنس این مذاکرات بین ابرقدرت‌ها انجام می‌شود و برای اولین بار با کشوری در سطح ایران وارد این مذاکرات شد، این یعنی شناسایی قدرت بزرگ و تعیین کننده ایران.

منبع: تسنیم